پژوهانه


مهر 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30          


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین
  • شمس
  • ذبیح پور
  • زفاک
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
  • سیده علوی


 



تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

 عنوان:

راهکارهای ایجاد حضور قلب در نماز

استاد راهنما:

سرکار خانم میرشکاری

استاد  داور:

سرکار خانم فلاح زاده

پژوهشگر:

مریم معتضدیان
 
زمستان1394

چکیده

 

نماز از مهم ترین سفارش های پیامبران بوده و از آشکار ترین نمونه ها و عبادت و بندگی خدا است. شیطان نیز چون به اهمیت و مرتبه نماز و تایید بسیار آن در بهروزی آدمیان اگاه است، می کوشد انسان را از نماز دور سازد. به گونه ای که اگر فرد نماز می خواند نمازی نباشد که خدا از او انتظار دارد. با این حال شیطان چندان قادر نیست که انسان را برنداشتن حضور قلب در نماز مجبور کند، بلکه فرد می تواند با فراهم آوردن حضور قلب از برکت های ذاتی نماز که معراج مومن است بهره مند شود.

خشوع نمازگزار در برابر عظمت خداوند سبحان اهمیت بسزایی دارد. خداوند در آیه «قد افلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون» به این مطلب تصریح می کند. و در این آینه خواندن نماز را نشانه مومنان نمی شمارد بلکه خشوع در نماز را از ویژگی های آنان شمرده است. اما حضور قلب حقیقتی است که از تمرکز فکر در برنامه های نماز و توجه عمیق انسان به حق پدید می آید، چنانچه در نماز، فکر انسان میدانی برای جولا نگاه غیرحق باشد. نماز میزان و الگو است، هر کس شرایط و آداب آن را به طور شایسته رعایت کند پاداش کامل دریافت می کند. قبولی نماز مشروط به توجه قلبی به سوی خدا و روی گرداندن از غیراوست و نیز قبولی نماز موجب قبولی دیگر اعمال است. از این رو اهمیت حضور قلب و توجه درونی در نماز به خوبی روشن می شود و نیز روشن می گردد که بی توجهی و غفلت از آن موجب خساراتی بزرگ و زیانی جبران ناپذیر است. برای تحصیل خشوع و حضور قلب در نماز اموری چند باید مورد توجه قرار بگیرد که به علت موارد زیاد به ذکر چند مورد بسنده می شود:1-توجه به عظمت خداوند 2-توسل به اهل بیت (ع) 3-اهمیت دادن به نماز 4-فهمیدن معانی نماز 5-تعیین مکان مخصوص 6- اختصاص وقت مناسب برای نماز و … می باشد. و هم چنین حضور قلب دارای موانعی می باشد. 1-حب دنیا  2-هرزگی خیال 3-وسواس شیطان 4- محیط فاسد 5- خودنمایی 6-بیهودگی و …

کلیدواژه ها: حضور قلب، نماز، خضوع، خشوع.

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت
[شنبه 1396-07-29] [ 10:57:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی)

عنوان پایان نامه:

صراط مستقیم در قرآن و سنت

استاد راهنما:

جناب آقای علیرضا فارسی نژاد

استاد داور:

سرکار خانم  فلاح زاده

محقق:

نگار آشوری

تاریخ ارائه:

زمستان88

 

چکیده

یکی از مسائل مهم در حوزه اعتقادات و جهان بینی اسلامی، مسأله صراط مستقیم است؛ چیزی که مسلمان ها روزانه بارها از خداوند هدایت به آن را طلب می کنند؛ زیرا صراط مستقیم راهی است که در هدایت مردم و رساندن آنها به سوی غایات ومقاصدشان تخلف نمی کند و صد در صد اثر بخش است.

   این پروژه تحقیقاتی با هدف درک و تشخیص صراط مستقیم از صراط شیطان و با روش کتابخانه ای به بررسی «صراط مستقیم در قرآن و سنت» پرداخته است و به سؤالات زیر نیز پاسخ می دهد. سؤالاتی از قبیل:1- مفهوم صراط مستقیم درآیات و روایات چگونه بیان شده است؟ 2- مراتب و مصادیق صراط مستقیم در آیات و روایات چگونه می باشد؟ 3- آیا صراط مستقیم دارای وحدت است یا اینکه متعدد می باشد؟

  علاوه بر این، در این پروژه، مفهوم و حقیقت صراط مستقیم در آیات قرآن و روایات ، مراتب و مصادیق صراط مستقیم در قرآن و روایات و ادله وحدت صراط مستقیم مورد بررسی قرار گرفته و به شبهات مخالفان پاسخ داده شده است.

 کلید واژه: صراط، قران، پیامبر، نور، هدایت، شیطان.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تفسیری  لینک ثابت
[شنبه 1396-07-22] [ 11:21:00 ق.ظ ]




چکیده تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

عنوان :

شیوه های صحیح تشویق و تنبیه کودکان

استاد راهنما:

سرکار خانم میربقایی

استاد داور:

جناب آقای طلعتی

پژوهشگر:

فاطمه فرمانی

زمستان95

چکیده

خداوند این قابلیت را به انسان داده است که با «تربیت» می­تواند بسیاری از استعدادهای درونی خود را به عرصه ظهور بگذارد. البته آن­چه مهم است، تربیت دینی است. با تربیت دینی است که می­توان سعادت فرد و جامعه را تضمین کرد و با قرار گرفتن در مسیر بندگی به برترین مقام هستی، یعنی خدایی شدن رسید. آیات و روایات فراوانی گواه این مطلب است. از طرفی دوران کودکی مهم­ترین و بهترین دوران تربیت است، و والدین مهم­ترین نقش را در تربیت صحیح کودکان دارند. برای تربیت صحیح، والدین باید از ابزاری استفاده کنند. یکی از این ابزار تشویق و تنبیه است. منظور از تشویق، هر عملی است که در تثبیت تمایلات و رسیدن به اهداف انسان مؤثر باشد. تنبیه به معنای آگاهی دادن است. هر یک از تشویق و تنبیه دارای شیوه­ها و شرایطی است. از جمله شیوه­های تشویق می­توان به تشویق گفتاری، رفتاری، مادی و… اشاره کرد. برای تشویق صحیح باید شرایطی را نظیر در حضور دیگران بودن تشویق، متناسب با سن کودک بودن، مقطعی و جزئی بودن، رعایت کرد. برخی از شیوه­های صحیح تنبیه نیز تنبیه روانی، قهر کردن، محروم سازی و… می باشند. برای این­که تنبیه تأثیرگذار باشد باید به شرایطی توجه کرد. تناسب تنبیه با جرم، اقدام نکردن هم­زمان والدین به تنبیه، چند جانبه بودن تنبیه و… برخی از این شرایط می­باشد. اگر تشویق و تنبیه به­طور درستی صورت گیرد دارای آثار مثبتی است. برخی از آثار مثبت تشویق، ایجاد انگیزه، احیای شخصیت کودک، بالا رفتن اعتماد به نفس و… می­باشد. البته افراط و تفریط در تشویق می­تواند پیامدهایی به­دنبال داشته باشد. رشوه­گیری، پرتوقع شدن کودک، غرور و خودبینی و… از جمله پیامدهای تشویق نادرست است. تنبیه صحیح نیز موجب اصلاح و بازسازی رفتار، عبرت آموزی، پشیمانی از کار زشت و… می­شود. از جمله پیامدهای تنبیه نادرست نیز می­توان به تحقیر شخصیت، ایجاد روحیه تسلیم پذیری، ایجاد کینه و انتقام جویی از تنبیه کننده اشاره کرد. این تحقیق بر اساس منابع تربیتی، روان­شناسی، آیات و روایات اسلامی و به روش کتابخانه ای تدوین شده است.

کلیدواژه: تربیت، تربیت دینی، کودک، تشویق، تنبیه.

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تربیتی  لینک ثابت
 [ 10:21:00 ق.ظ ]




سومین جلسه کارگاه آموزش برنامه wordویژه ساعات پژوهشی طلاب ورودی مهر95برگزار گردید.

موضوعات: ساعات پژوهشی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1396-07-12] [ 01:17:00 ب.ظ ]