پژوهانه


خرداد 1397
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین
  • howzeh-kosar
  • ذاكري
  • پاییز
  • امیرِعباس(حسین علیه السلام)


 



تقریبا از اواخر سال 95 تاکنون ، بسیاری از مجلات و سمینارها برای ارزیابی اولیه مقالات و سپس برای چاپ آن هزینه هایی را از محقق طلب می کنند . 

این هزینه ها بسته به درجه علمی مجلات و هم چنین برخی موارد دیگر یکسان نیست . در این پست ضمن معرفی برخی مجلات هزینه های در خواستی آن ها هم اعلام می شود.

1. مجله اندیشه دینی دانشگاه شیراز

این مجله دارای رتبه علمی پژوهشی است و طبق راهنمای نویسندگان جهت ارسال مطالب اعلام می کند که :

به اطلاع می‌رساند این فصلنامه از ابتدای سال 96 بابت هر مقاله جهت ارسال به داوری مبلغ 1000000 ریال و در صورت تأیید مقاله مبلغ 2000000 ریال دیگر جهت چاپ  از مؤلفان محترم دریافت می‌‌نماید (لازم به ذکر است در صورتی‌که مقاله از طرف داوران محترم مردود اعلام شود مبلغ 1000000 ریال اولیه قابل بازگشت به مؤلف نمی‌باشد).

توجه: مبلغ (1000000 ریال) بعد از تأیید اولیه مقاله توسط هیئت محترم تحریریه و دبیر تخصصی دریافت می‌گردد.

 2. مجله مطالعات معرفتی دانشگاه آزاد اسلامی

این مجله نیز دارای رتبه علمی پژوهشی است  و طبق راهنمای نویسندگان جهت ارسال مطالب اعلام می کند که:

(( نویسندگان محترم توجه فرمایند هزینه ی ارسال مقالات به داوری 500.000 ریال می باشد و قبل از ارسال به داوری اخذ می شود )))

3. مجله کلام اسلامی

این مجله دارای رتبه علمی و پژوهشی است و در رده پژوهش های حوزوی و زیر نظر موسسه امام صادق(ع) کار می کند.

و طبق راهنمای نویسندگان جهت ارسال مطالب اعلام می کند که:

در این مجله هزینه ای اعلام نشده و احتمالا رایگان است.

4. مجله فقه اهل بیت

این مجله حوزوی دارای رتبه علمی ترویجی است و ظاهرا رایگان است

“مجله در حوزه مسائل مستحدثه، از مقالات اجتهادي فقها و در ساير حوزه ها ، از مقالات فضلاي حوزه و دانشگاه در صورت برخورداري از موازين علمي و پژوهشي ، استقبال مي کند.”

5. ماهنامه معرفت

این مجله دارای رتبه علمی ترویجی در موضوعات فلسفی است و رایگان است.

6. مجله رهیافت‌هایی در علوم قرآن و حدیث

این مجله دارای رتبه علمی پژوهشی و متعلق به دانشگاه فروسی مشهد می باشد و ظاهرا این مجله هم هزینه ای بابت داوری دریافت نمی کند.

7. مجله تاریخ و فرهنگ

این مجله دارای رتبه علمی پژوهشی و متعلق به دانشگاه فروسی مشهد می باشد و ظاهرا این مجله هم هزینه ای بابت داوری دریافت نمی کند.

موضوعات: مطالب علمی-پژوهشی  لینک ثابت
[شنبه 1397-03-19] [ 10:35:00 ق.ظ ]




رسول جعفریان نهم تیرماه ۱۳۴۳ در خوراسگان اصفهان متولد شد. وی در ۱۳۵۵ تحصیل علوم دینی را آغاز کرد و دو سال بعد برای ادامه تحصیل به قم رفت. از ۱۳۶۰ به مطالعات تاریخی روی آورد و در ۱۳۶۳ نخستین کتاب وی چاپ شد.عمده پژوهش‌های جعفریان دربارهٔ تاریخ تشیع است.

رسول جعفریان دو بار جایزه کتاب سال ایران را دریافت کرده‌است.

فعالیت‌های اجرایی
راه اندازی کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران، 1374/12/09، 1393/11/18، ایران، قم
مدیرکل کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، 1396/08/09، 1396/12/16، ایران، تهران


کتاب‌های تالیفی
Jafariyan, Rasoul. “Safeviler Ve Sah Ismail.” İSTANBUL: yayincilk, 2014.
جعفریان، رسول. “سیری در سیره نبوی.” : دلیل ما، 1385.
جعفریان، رسول. “سفرنامه منظوم حج (همراه با نقشه ها و تصاویر).” : سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، 1386.
جعفریان، رسول. “تذکره الطریق فی مصائب حجاج بیت الله العتیق.” : مورخ، 1386.
جعفریان، رسول. “جریان ها و سازمان های مذهبی - سیاسی ایران (1320-1357).” : رسول جعفریان، 1386.
جعفریان، رسول. “تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا طلوع دولت صفوی.” : علم، 1386.
جعفریان، رسول. “تشیع در عراق، مرجعیت و ایران (یک مرور).” : موسسه مطالعات تاریخ معاصر، 1386.
جعفریان، رسول. “روزنامه سفر حج (عتبات عالیات و دربار ناصری (1309-1312ق)).” : مورخ، 1386.
جعفریان، رسول. “هدایة الحجاج: سفرنامه مکه (1296 ـ 1297 ق / 1258 ـ 1259 ش).” : مورخ، 1386.
جعفریان، رسول. “العلامه الشیخ حسین بن عبدالصمد و مساعیه العلمیه و العملیه فی باب صلاه الجمعه.” : مکتبه الفخراوی، 1386.
جعفریان، رسول. “بازخوانی نهضت مشروطیت.” : مطهر، 1386.
جعفریان، رسول. “گزیده حیات سیاسی و فکری امامان شیعه.” تهران: نشر معارف، 1391.
جعفریان، رسول. “مقالات و رسالات تاریخی (بیست و هفت مقاله و رساله تاریخی).” تهران: علم، 1392.
جعفریان، رسول. “جامع المقدمات.” : نشر علم، 1392.
جعفریان، رسول. “نگار و نگاره شرح نقاشی هایی از حرمین شریفین از قرن یازدهم هجری.” : نشر علم، 1392.
جعفریان، رسول. “جستارهایی در میراث اسلامی.” تهران: سفیر اردهال، 1392.
جعفریان، رسول. “تاریخ الخلفاء ج 1 و ج 2.” مشهد: بنیاد پزوهشهای اسلامی، 1393.
جعفریان، رسول. “تایخ تشیع در ایران.” تهران: نشر علم، 1393.
جعفریان، رسول. “نگاه سنایی غزنوی و خواجه رشیدالدین فضل الله به امویان.” قم: نشر مورخ، 1393.
جعفریان، رسول. “مفهوم علم در تمدن اسلامی.” تهران: نشر علم، 1393.
جعفریان، رسول. “یاد یار و دیار (بیست سفرنامه مکه).” قم: مورخ، 1393.
جعفریان، رسول. “تاریخ ایران از آغا ز اسلام تا پایان صفویان.” تهران: نشر علم، 1393.
جعفریان، رسول. “منابع تاریخ اسلام.” : نشر علم، 1393.
جعفریان، رسول. “مقالات و رسالات تاریخی دفتر دوم.” تهران: نشر علم، 1393.
جعفریان، رسول. “ادبیات انقلاب اسلامی .” تهران: دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، 1395.
جعفریان، رسول. “مقالات و رسالات تاریخی- دفتر سوم .” تهران: علم، 1395.
جعفریان، رسول. “کتاب گزار.” اصفهان: حوزه علمیه اصفهان، 1395.
جعفریان، رسول. “مقالات و رسالات تاریخی 4.” تهران: نشر علم، 1396.
جعفریان، رسول. “کلک و کتاب.” تهران: مورخ، 1396.
جعفریان، رسول. “مروری براحوال و آثار سلطان حسین واعظ استرآبادی.” قم: مورخ، 1396.
مقالات چاپ شده در نشریات بین المللی
جعفریان، رسول. “تحلیلی بر رفتارشناسی غربیان پیرامون پیامبر اعظم ( صلی الله علیه و آله ) بر اساس کتاب « محمد - صلی الله علیه و آله - در اروپا » اثر بانو مینو صمیمی.” پژوهه -، 21-22 (1385): 32-42.
جعفریان، رسول. “امکان یا امتناع ترکیب مشروطه با مشروعه.” جریان های فکری مشروطیت -، 1 (1386): 133 - 148.


مقالات چاپ شده در نشریات داخلی
جعفریان، رسول. “الملک عبدالعزیز فی الوثائق الایرانیه.” میقات الحج (عربی) 43، 1 (1394): 221–280.
Jafariyan, Rasoul. “The Political Relation of Shah Esmail I with the Mamluk Govermant (1501-16/907-220.” Iran and the world in the Safavid Age 1, no. 1 (2012): 51-80.
جعفریان، رسول. “راه حج در سفرنامه ابن جبیر.” کتاب ماه (کلیات) -، 114-115 (1111): -.
جعفریان، رسول. “فتوح المجاهدین و نقد ملامحمد طاهر قمی.” آینه میراث 4، 2-3 (1111): 180-194.
جعفریان، رسول. “نگاهی به ادوار تمدن اسلامی.” کتاب ماه (کلیات) -، 107 - 108 (1385): -.
جعفریان، رسول. “تاریخ حج گزاری مسلمانان و سهم ایرانیان در آن.” میقات الحج (عربی) -، 57 (1385): 68-97.
جعفریان، رسول. “تشیع در عراق و مناسبات با ایران.” مطالعات تاریخی -، 15 (1385): 180-219.
جعفریان، رسول. “جایگاه و اهمیت توحید و اخلاق در سیر دعوت رسول خدا ( ص ).” فصلنامه مطالعات بسیج -، 32 (1385): 27 - 46.
جعفریان، رسول. “سفرنامه منظوم حج ( تصحیح ).” میقات الحج (عربی) -، 58 (1385): 146 - 180.
جعفریان، رسول. “اسرار الامامه آینه تشیع ایران در پایان قرن هفتم هجری.” کتاب ماه (کلیات) -، 107 - 108 (1386): 60 - 66.
جعفریان، رسول. “مدرس شاه سلیمان در شهر شماخی.” آینه میراث 5، 36 - 37 (1386): 162 - 170.
جعفریان، رسول. “جواهر التاریخ المکی ( تصحیح ) مولف : محمد باقر بن شریف اصفهانی ( قرن دهم ).” میقات الحج (عربی) 15، 59 (1386): 78 - 104.
جعفریان، رسول. “سفرنامه عیاشی: بزرگترین سفرنامه حج مغربی ( 1 ).” کتاب ماه (کلیات) 10، 111 (1386): 63-69.
جعفریان، رسول. “سفرنامه عیاشی بزرگترین حج مغربی ( 2 ).” کتاب ماه (کلیات) -، 112 (1386): -.
جعفریان، رسول. “سفرهای حج ابن بطوطه ( 725 - 749 ).” میقات الحج (عربی) 16، 61 (1386): 59-80.
جعفریان، رسول. “راه حج حلب تا مکه مکرمه.” میقات الحج (عربی) 16، 61 (1386): 82-89.
جعفریان، رسول. “مکاتبات میر یوسف علی استر آبادی با قاضی نور الله شوشتری.” آینه پژوهش 2، 20 (1388): 2-15.
جعفریان، رسول. “راه کوفه - مکه کهن ترینراه عراق حجاز.” میقات الحج 69، 18 (1388): 93.
جعفریان، رسول. “شیخ عبدالحسین فقیهی نماینده آیت الله بروجردی.” میقات الحج 19، 19 (1389): 48.
جعفریان، رسول. “شرح حال آیت الله فقیهی رشتی.” میقات الحج 19، 18 (1389): 87.
جعفریان، رسول. “تریع بندی در ستایش شاه اسماعیل دوم.” پیام بهارستان 2، 4 (1391): 932.
جعفریان، رسول. “تفسیر تاریخ اسلامی بر اساس منازعه عباسیان و طالبیان.” پژوهشهای تاریخی 4، 5 (1391): 61-82.
جعفریان، رسول. “جامعه النجف حرکتی نو در اصلاح نظام آموزشی حوزوی در نجف.” کتاب شیعه 1، 5 (1391): 408-445.
جعفریان، رسول. “رساله ای درباره گسترش فساد در گیلان تحت سیطره امرای زیدیه.” ماهنامه گزارش میراث،تخصصی اطلاع رسانی در حوزه تصحیح انتقادی متون نسخه شناسی و مباحث ایراانشناسی 2، 3و4 (1391): 74-79.
جعفریان، رسول. “مفهوم دانش در تمدن اسلامی مورد عجائب المخلوقات طوسی.” تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی 46، 61 (1391): 45-78.
جعفریان، رسول. “منزل جانان.” فرهنگ زیارت 3، 12 (1391): 176.
جعفریان، رسول. “سفر به منزل جانان.” فرهنگ زیارت 3، 12 (1391): 176-209.
جعفریان، رسول. “مفهوم دانش در تمدن اسلامی (مورد عجائب المخلوقات طوسی.” تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی سال 46، شماره 61 (1391): 61 ـ 83.
جعفریان، رسول. “یک گزارش و سه سند در باره حجاج ایرانی در راه جبل.” میقات الحج 4، 21 (1391): 84-120.
جعفریان، رسول. “یک اتراتژی و سه سند.” میقات الحج 21، 21 (1391): 84.
جعفریان، رسول و علی دهگاهی. “کشف غرب براساس منابع فارسی هند.” زبان فارسی و گویش های ایرانی 1، 1 (1392): 139-156.
جعفریان، رسول و سید محمد رضا لواسانی. “رساله اثبات وجود امام زمان (ع) از شیخ بهایی.” آینه میراث سال 11 ش 1، 52 (1392): 63 _ 84.
جعفریان، رسول و مریم کمالی. “مسئله مرکزیت و استمرار قدرت در حکومت خوارزمشاهیان.” پژوهش های ایرانشناسی سال سوم، 1 (1392): 33-53.
جعفریان، رسول. “تاریخ بخارای غنجار و نقل های بر جای مانده از آن.” تاریخ اسلام 2، 54 (1392): 31-64.
جعفریان، رسول. “تلاقی تاریخ ، جغرافیا ، ادب و عرفان حج.” میقات الحج (عربی) 84، 21 (1392): 82-115.
جعفریان، رسول. “ارکان الحج و مسافه.” میقات الحج 22، 22 (1392): 80.
قاری سمرقندی، عبدارحمان و رسول جعفریان. “سفرنامه حج، پیش از سال 1277.” میقات الحج (عربی) 85، 3 (1392): 80-103.
جعفریان، رسول. “از شام تاریخی تا شام آخر الزمانی.” علوم حدیث 18، 4 (1392): 3.
جعفریان، رسول. “طریق نجد و جبل شمر فی المصادر الایرانیه.” میقات الحج (عربی) 42، 42 (1392): 105.
جعفریان، رسول. “تاریخیات استاد سید جعفر شهیدی.” بخارا 3، 97 (1392): 318-323.
جعفریان، رسول و مریم کمالی. “نزاع قدرت در حکومت سلجوقی به روایت سلجوقنامه ظهیرالدین نیشابوری.” پژوهشهای علوم تاریخی سال پنجم، شماره دوم (1392): 39- 58.
هاشمی، ریحانه و رسول جعفریان. “سیر تحولات تاریخی حضور زنان در مساجد و اماکن اسلامی و تاثیر ان بر معماری مساجد.” شیعه شناسی 12، 45 (1393): 177-210.
جعفریان، رسول. “ذراع مدینه.” میقات الحج 22، 22 (1393): 76.
جعفریان، رسول و محمد حسن بهنام فر. “نقش قبایل بربر و سنت های قبیله ای در شکل گیری و تکاپوی جنبش موحدون.” پژوهش نامه تاریخ (دانشگاه آزاد بجنورد) 14، 4 (1393): 27-49.
جعفریان، رسول. “مشخصات مولفین مقاله پانزده سند نو یافته از نادر شاه.” آینه میراث 56، 56 (1393): 23-44.
جعفریان، رسول. “رساله در ذراع مکه.” میقات الحج 23، 90 (1393): 92-106.
سروری، حامد و رسول جعفریان. “موانع نوگرایی در حوزه علمیه قم در زمان زعامت آیت الله بروجردی.” پژوهشهای علوم تاریخی 7، 1 (1394): 44-64.
جعفریان، رسول. “دو رساله در حج.” میقات الحج 1، 23 (1394): 134-163.
جعفریان، رسول. “راه عتبات به حج و هزینه های آن.” میقات الحج 92، 23 (1394): 132-159.
جعفریان، رسول. “گزارشی از مشکلات راه حج.” میقات الحج 24، 94 (1394): 98-113.
جعفریان، رسول. “وثائق غازانیه.” فصلنامه بین المللی کتابگزار 1، 2و3 (1395): 15-26.
جعفریان، رسول. “ملاحضات و نیازهای یک مسافر حج در میانه دوره قاجار.” میقات الحج 24، 96 (1395): 100-130.
جعفریان، رسول. “اصفهان در سایه خلافیت های شاه عباس.” فرهنگ اصفهان 44، 2 (1395): 12-26.
جعفریان، رسول، قاسم قریب و حسن طارمی راد. “شیوه نقد اخبار تاریخ اسلام در بحارالانوار.” فصلنامه تاریخ اسلام 17، 3 (1395): 7-41.
جعفریان، رسول. “مفهوم علوم در متون حدیثی متقدم.” نامه فرهنگستان علوم 1، 1 (1396): 17-53.
جعفریان، رسول، سیداحمدرضا خضری و محمد حسین رفیعی. “عبداله سویدی و روایتی سلفی از کنگره تقریب نادر شاه افشار نجف.” فصلنامه مطالعات تاریخ اسلام 9، 32 (1396): 54-71.
جعفریان، رسول. “اگاهی درباره نفوذ شیعیان امامی در مدینه منوره.” میقات الحج 23، 99 (1396): 68-85.
جعفریان، رسول. “تبارشناسی اندیشه تمدن اسلامی.” دریچه 11، 41,42 (1396): 72-95.
همایش‌های بین المللی
جعفریان، رسول. “نسخ خطی به مثابه منبعی برای تاریخ.” نسخ خطی (مهمترین منبع مطالعه برای هویت و میراث ملی )، عشق آباد.
جعفریان، رسول. “گزارش سه رساله چاپ نشده در باره دوره صفوی.” همایش بین المللی مطالعات تاریخ ایران دوره صفوی، تهران.
جعفریان، رسول. “السلفیه و تطور مفهوم الجهاد.” السلفیه فی التاریخ و الیوم، استانبول.
جعفریان، رسول. “طریق نجد و جبل شمر فی المصادر الایرانیه فی العصر الصفوی حتی اوائل عصر القاجاری.” الملتقی حاتم الطائی الثانی «حائل فی عیون الرحاله»،.


همایش‌های داخلی
جعفریان، رسول. “تمسک به سنت نبوی برای مخالفت با حکمت الهی.” حکمت و باز اندیشی سنت نبوی، تهران.
جعفریان، رسول. “ترویج نگرش خوشبینانه توسط رسول خدا (ص).” بیستمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، تهران.
جعفریان، رسول. “تعامل مذهبی سواحل جنوبی و شمالی خلیج فارس.” خلیج فارس (تمدن و فرهنگ)، تهران.
جعفریان، رسول. “یکصد و پنجاه و شش کلمه در الفاظ کفر.” جشن نامه استاد محمد علی مهدوی راد،.
جعفریان، رسول. “یادی از یک زن فرهیخته در روزگار شاه سلطان حسین.” زن در تاریخ اسلام ، تهران.
جعفریان، رسول. “انتظارات ایت الله مشکینی از حوزه علمیه قم در سال 1352.” یادنامه آیت الله مشکینی،.
جعفریان، رسول و محمد نبی قورچی اصفهانی. “سفر منظوم حج.” جشن نامه استاد سید احمد حسینی اشکوری،.
جعفریان، رسول. “نگاه سنایی غزنوی و خواجه رشید الدین فضل الله به امویان.” جشن نامه آیت الله رضا استادی،.
جعفریان، رسول. “تقویم های سنتی را چگونه بخوانیم و بنویسیم؟.” شلاب، تهران.

موضوعات: معرفی شخصیت های پژوهشگر موفق  لینک ثابت
[چهارشنبه 1397-03-09] [ 10:20:00 ق.ظ ]




رزومه علمی استاد

دکتر احد فرامز قراملکی استاد گروه فلسفه و کلام دانشگاه تهران متولد تبریز از اساتید والا مرتبه علمی هستند که سوابق پژوهشگری ایشان به اجمال بیان می گردد.

تحصیلات
کارشناسی, 1364, معارف و فلسفه اسلامی, دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد پیوسته, 1368, معارف و فلسفه اسلامی, دانشگاه تهران
دکتری, 1373, معارف و فلسفه اسلامی, دانشگاه تهران

کتاب‌های تالیفی
آشوریها، احترام و احد فرامرز قراملکی . “قلمرو پیام پیامبران.” : کانون اندیشه جوان، 1370.
فرامرز قراملکی ، احد و احترام آشوریها. “موضع علم و دین در خلقت انسان.” : آرایه، 1373.
فرامرز قراملکی ، احد و احترام آشوریها. “مبانی کلامی جهت گیری دعوت انبیاء.” : پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ، 1376.
فرامرز قراملکی ، احد. “قلمرو پیام پیامبران.” : پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی، 1376.
آشوریها، احترام و احد فرامرز قراملکی . “اسوه ساده زیستی در پرتو خطبه 160 نهج البلاغه.” : وثقی، 1376.
آشوریها، احترام و احد فرامرز قراملکی . “هندسه معرفتی کلام جدید.” : مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر، 1378.
فرامرز قراملکی ، احد و احترام آشوریها. “التنقیح فی المنطق.” : بنیاد حکمت اسلامی صدرا، 1378.
آشوریها، احترام . “پرده پندار (تحلیلی از غفلت در پرتو خطبه 174 نهج البلاغه).” : انتشارات آفتاب توسعه، 1381.
فرامرز قراملکی ، احد و آدینه اصغری نژاد . “تحقیق، تقدیم و تعلیق بر منطق الملخص فخر رازی.” : دانشگاه امام صادق(ع)، 1381.
فرامرز قراملکی ، احد. “امامت پژوهی.” : دانشگاه علوم اسلامی رضوی، 1381.
فرامرز قراملکی ، احد. “استاد مطهری و کلام جدید.” : پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1383.
فرامرز قراملکی ، احد. “اصول و فنون پژوهش در گستره دین پژوهی.” : مدیریت حوزه علمیه قم، 1383.
فرامرز قراملکی ، احد. “اخلاق حرفه ای.” تهران: نشر مجنون، 1385.
فرامرز قراملکی ، احد و طیبه عارف نیا . “دوازده رساله در پارادوکس دروغگو.” : موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، 1386.
فرامرز قراملکی ، احد و رستم نوچ فلاح . “موانع رشد اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها.” : موسسه فرهنگی دین پژوهی بشرا، 1386.
فرامرز قراملکی ، احد. “سازمانهای اخلاقی در کسب و کار.” : نشر مجنون، 1386.
فرامرز قراملکی ، احد. “درآمدی بر اخلاق حرفه ای.” : سرآمد، 1389.
فرامرز قراملکی ، احد. “از سنوات تا تجربه شغلی:مهارت های تجربه اندوزی.” تهران: اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، 1393.
فرامرز قراملکی ، احد. “حرفه گرایی و فلسفه.” تهران: اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران ، 1393.
فرامرز قراملکی ، احد. “نقش زیر ساختی کنش با خود در تعامل گونه های رفتار ارتباطی در انگاره و شاکله.” تهران: اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، 1393.
فرامرز قراملکی ، احد و محسن حیدریان. “اخلاق حرفه ای در فناوری اطلاعات و ارتباطات با رویکرد کاربردی برای مهندسان و مدیران ICT دانشجویان و محققان.” تهران: سازمان مدیریت صنعتی، 1393.
فرامرز قراملکی ، احد و محمد قائم عابدی. “تعریف منطق.” تهران: مجنون، 1395.
فرامرز قراملکی ، احد و علی اکبر ناسخیان. “قدرت انگاره.” تهران: نشر مجنون، 1395.


کتاب‌های ترجمه شده
فرامرز قراملکی ، احد و آدی‍ن‍ه‌ اص‍غ‍ری‌ن‍ژاد . “منطق الملخص.” : دانشگاه امام صادق، 1381.


مقالات چاپ شده در نشریات بین المللی
فرامرز قراملکی ، احد و محمد غفوری نژاد. “دوره العلامه حلی فی تاریخ علم المنطق مراصد التدقیق و مقاصد التحقیق انموذجا.” تراث الحله السنه الثانیه/المجلد الثانی، الرابع (1396): 57-105.
Faramarz Ghramaleki, Ahad. “mulla sadra methodology.” mulla sadra -, no. 21-25 (2004): -.
, N Ghorbani , Ahad Faramarz Ghramaleki, and PJ Watson . “philosophy , self - knowledge, and personality in iranian teachers and students of philosophy.” Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied 139, no. 1 (2005): 81-95.
Mazhar gharamaleki, Ali , Ali Mazhar Gharamaleki , and Ahad Faramarz Ghramaleki. “Epistemological Obstacles To Inter - Religious Dilogue In The Ear Of Globalization.” Dialogue 4, no. 1 (2005): 120-110.
فرامرز قراملکی ، احد. “احیاگری و نسبت آن با ایمان دینی.” خورشید شهادت -، — (1111): -.
فرامرز قراملکی ، احد. “جایگاه منطق در معرفت بشری.” فرهنگ -، 3-4 (1368): -.
فرامرز قراملکی ، احد. “برهان حقایق نفس الامری ومعماری جذر اصم.” دانشکده الهیات و معارف اسلامی 62، — (1376): 59-69.
فرامرز قراملکی ، احد. “تفتازانی سعدالدین مسعود.” دانشنام? جهان اسلام -، 74 (1382): -.
فرامرز قراملکی ، احد. “تعارض های اخلاقی در سازمان.” مجله دانشگاهی سمنان 3، 7 (1383): 21-34.
فرامرز قراملکی ، احد. “تحویلی نگری بازدارنده تولید علم.” مجوعه مقالات جنبش نرم افزاری -، 1 (1383): -.
فرامرز قراملکی ، احد و حجت الله آشوری . “طلب ایمان از اهل ایمان.” انجمن معارف -، 5 (1384): 63-78.
فرامرز قراملکی ، احد. “کارایی و اثربخشی در مطالعات تطبیقی ادیان.” پژوهش و حوزه 2، 26 (1385): 24-34.
فرامرز قراملکی ، احد. “تجرید الاعتقاد.” دایره المعارف بزرگ -، 14 (1385): 579-582.
، شیخ محمد حسنین و احد فرامرز قراملکی . “اخلاقی اقدار اور انبیأکی بعثت.” امید -، 3 (1386): 31-47.
فرامرز قراملکی ، احد. “تحلیل مفهوم تجدد در کلام جدید.” فلسفه دین و کلام جدید -، — (1386): -.
مقالات چاپ شده در نشریات داخلی
Faramarz Ghramaleki, Ahad. “The Liar Paradox in Shiraz Philosophical School.” Eshragh 5, no. 5 (2014): 41.
مظهرقراملکی ، علی و احد فرامرز قراملکی . “الگوی علم شناسی اصولیان.” مقالات و بررسیها 37، 3 (1111): -.
فرامرز قراملکی ، احد. “مفاهیم غیر محصل و منطق ماهیات تاملی در مقاله قضیه معدوله و محصله.” مقالات و بررسیها -، 62 (1111): -.
فرامرز قراملکی ، احد. “قاعده : موضوع کل علم مایبحث فیه عن عوارضه الذاتیه.” مقالات و بررسیها -، 54ـ53 (1372): 123-158.
فرامرز قراملکی ، احد. “مبانی کلامی جهت گیری دعوت انبیاء.” فصلنامه کتاب نقد -، 2و3 (1376): 256-282.
فرامرز قراملکی ، احد. “روی آورد بین رشته ای و هویت معرفتی فلسفه صدرایی.” مقالات و بررسیها -، 63 (1377): 125-136.
فرامرز قراملکی ، احد. “الخلیفات الفلسفیه للاتجاهات المعاصره فی ایران.” مجلة المحجّة -، 4 (1380): -.
فرامرز قراملکی ، احد. “معنی و مبنی التجدد فی علم الکلام.” مجلة المحجّة -، 2 (1380): 1-71.
فرامرز قراملکی ، احد. “خلفیات الاتجاهات الفلسفیه المعاصره فی ایران.” مجلة المحجّة -، — (1381): -.
فرامرز قراملکی ، احد. “بداهت تصورات حسی نزد دانشمندان مسلمان.” مقالات و بررسیها 72، — (1381): 193-181.
فرامرز قراملکی ، احد. “از طبیعه تا محمول درجه دو.” مقالات و بررسیها 36، 2 (1382): 37-56.
، عبدالعلی شکر، احد فرامرز قراملکی و زهرا مصطفوی . “نظریه وجود رابط و مستقل نزد فیلسوفان قبل از صدر المتالهین.” مقالات و بررسیها 74/36، 2 (1382): 139-160.
فرامرز قراملکی ، احد. “مهارت های روش شناختی استاد مطهری در دین پژوهی.” سیاست علم و فناوری 36، 4 (1382): 97-115.
فرامرز قراملکی ، احد و سید علی علم الهدی . “برهان پذیری گزاره های ضروری ازلی.” نامه حکمت -، 2 (1382): 105-128.
فرامرز قراملکی ، احد. “به سوی اخلاق جهانی.” فصلنامه کتاب نقد -، 30 (1383): 58-77.
فرامرز قراملکی ، احد. “آراء منطقی جلال الدین دوانی.” فصلنامه اندیشه دینی 6، 10 (1383): 85-96.
فرامرز قراملکی ، احد و زینب السادات حسینی . “دلایل اثبات وجود خداوند در اندیشه های تفسیری زمحشری و فخر رازی.” مقالات و بررسیها 76، 1 (1383): 23-42.
فرامرز قراملکی ، احد. “پارادو کس دروغگو و راه حل شمس الدین محمد خفری.” فصلنامه اندیشه دینی -، 11 (1383): 33-44.
مفتونی، نادیا و احد فرامرز قراملکی . “رهیافتهای دانشمندان مسلمان در علم شناسی.” مقالات و بررسیها 1، 75 (1383): 39-60.
فرامرز قراملکی ، احد. “از کثرت گرایی تا جهان شمولی معرفت.” مقالات و بررسیها 76، 2 (1383): 67-53.
فرامرز قراملکی ، احد. “خاستگاه اخلاق پژوهشی.” آینه میراث 2، 4 (1383): 7-17.
فرامرز قراملکی ، احد. “کارکرد معرفتی نظریه فطرت در اندیشه استاد.” قبسات -، 30و31 (1383): 119-132.
فرامرز قراملکی ، احد. “روش شناسی مسولیت پذیری سازمان.” اندیشه حوزه -، 49-50 (1383): 225-236.
فرامرز قراملکی ، احد. “جذر اصم.” دانشنامه جهان اسلام -، ث-ج (1384): -.
فرامرز قراملکی ، احد. “موانع روش شناختی توسعه علوم انسانی.” دو فصلنامه پژوهشهای باستان شناسی و مطالعات میان رشته ای -، 61 (1384): -.
، محسن جاهد و احد فرامرز قراملکی . “قطب الدین رازی و حل معمای مجهول مطلق.” فلسفه دین (اندیشه های فلسفی سابق پردیس فارابی) 1، 2 (1384): 33-46.
فرامرز قراملکی ، احد و جنان ایزدی . “تامل معرفتی و روش شناختی درباره جدایی فروید و یونگ.” اندیشه نوین دینی 1، 1 (1384): 29-52.
فرامرز قراملکی ، احد و راحله درزی . “مقایسه حکمت بحثی و ذوقی نزد ملاصدرا.” مقالات و بررسیها 38، 2 (1384): 139-123.
فرامرز قراملکی ، احد و زهرا امی . “مقایسه سبکهای لیپمن و برنی فیر در فلسفه برای کودکان.” اندیشه نوین دینی -، 2 (1384): 7-23.
فرامرز قراملکی ، احد. “تاریخ نگاری فلسفه الزامها و رخنه ها.” خردنامه صدرا -، 44 (1384): -.
فرامرز قراملکی ، احد و جنان ایزدی . “قوم مداری اندیشه و راه حل واتسن با تاکید بر مطالعات دینی.” فصلنامه اندیشه دینی -، 17 (1384): 41-60.
فرامرز قراملکی ، احد. “فلسفه برای کودکان از تفکر منطقی تا تجارب فلسفی.” فلسفه و کودک -، 1 (1384): 34-27.
فرامرز قراملکی ، احد. “جامعه دینی جامعه هماهنگ.” اندیشه حوزه 56، — (1384): 38-29.
فرامرز قراملکی ، احد. “الحداثه و اشکالیه فهم النصوص الدینیه.” مجلة المحجّة -، 14 (1385): 178-169.
فرامرز قراملکی ، احد. “روش شناسی فلسفه صدرا.” خردنامه صدرا -، 43 (1385): 24-28.
مفتونی، نادیا و احد فرامرز قراملکی . “موضوع فلسفه در اندیشه ارسطو ابن سینا و ابن رشد.” دو فصلنامه حکمت سینوی (مشکوه النور) 1، 35 (1385): 56-78.
مفتونی، نادیا و احد فرامرز قراملکی . “خیال در مقام توجیه و تبیین از فارابی تا صدرالمتالهین.” خردنامه صدرا 1، 47 (1386): 68-80.
مفتونی، نادیا و احد فرامرز قراملکی . “جایگاه خیال در نظام فلسفی فارابی.” مقالات و بررسیها 1، 83 (1386): 97-112.
فرامرز قراملکی ، احد و اسماعیل زارعی حاجی آبادی . “شناخت خدا از دیدگاه مولانا.” پژوهش های فلسفی کلامی 8، 3و4 (1386): 277-259.
، سعیده سیاری و احد فرامرز قراملکی . “تحویلی نگری مانع ترویج اخلاق حرفه ای.” ماهنامه تدبیر -، 184 (1386): 23-25.
فرامرز قراملکی ، احد و محمد جواد فلاح . “خداشناسی علوی در مثنوی مولوی.” آینه میراث 1، 38 (1386): 155-144.
، محمد غفوری نژاد و احد فرامرز قراملکی . “روش شناسی ملاصدرا در مسئله علم باری تعالی.” خردنامه صدرا 1، 50 (1386): 65-53.
فرامرز قراملکی ، احد. “مطالعه مورد پژوهانه در نوآوری شیخ اشراق در منطق المشارع و المطارحات ( به بهانه تصحیح منطق المشارع و المطارحات ).” آینه میراث -، 39 (1386): 16-22.
فرامرز قراملکی ، احد و شهرام محمدپور. “جایگاه عشق در نظریه اخلاقی مولوی.” پژوهش نامه اخلاق 4، 14 (1390): 7-36.
فرامرز قراملکی ، احد. “جایکاه تخیل در انسان شناسی الهیاتی ولفهارت پانن برگ.” اندیشه نوین دینی 7، 27 (1390): 9-28.
فرامرز قراملکی ، احد، محسن جوادی و محمد جداری عالی . “اسراف و تبذیر؛ ماهیت، عوامل و پیامدها.” پژوهش های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی) سال دوم، شماره چهارم (1391): 29.
فرامرز قراملکی ، احد. “طبقه‌ بندی جریانهای رازی‌ شناسی در ایران و غرب.” آینه میراث 10، 1 (1391): 235-250.
فرامرز قراملکی ، احد. “گمشد شیخ عبدالله نورانی (تحلیلی بر فعالیتهای حرفهای استاد).” احیاگر میراث (یادنامه استاد عبدالله نورانی) 1، 1 (1391): 93-106.
فرامرز قراملکی ، احد. “کارایی و اثربخشی در برنامه های آموزش اخلاق در سازمان.” پژوهش نامه اخلاق سال پنجم، 17 (1391): 7-26.
فرامرز قراملکی ، احد. “امکان تکثر ادله اثبات وجود خدا در خداشناسی.” پژوهشهای هستی شناختی 1، 2 (1391): 1-17.
فلاح، رستم و احد فرامرز قراملکی . “ابن مقفع و مکتب اخلاقی وی.” جاویدان خرد 23، 1 (1392): 57.
زراعت پیشه، محمود و احد فرامرز قراملکی . “راهکار متمایز ملاصدرا از ابن سینا در رفع اجتماع دو مقوله در وجود ذهنی و کارایی آن.” فلسفه و کلام اسلامی 46، 1 (1392): 79-92.
فرامرز قراملکی ، احد و مهدی گلپرور روزبهانی. “پیشینه تاریخی، توصیف و تبیین موضع ملاصدرا دربارة چیستی فلسفة اولی.” پژوهش‌های هستی‌شناختی سال دوم، 4 (1392): 1.
محمدپور، شهرام و احد فرامرز قراملکی . “تاثیر سه سطح هویتی انسان(نفسانی، عقلانی، روحانی) بر رشد اخلاقی او بر اساس سه مرتبه نفس (اماره، لوامه و مطمئنه) در مثنوی مولوی.” پژوهش نامه اخلاق 21، 21 (1392): 7.
فرامرز قراملکی ، احد و احمد عبادی. “تحلیل منطقی قضایای ثلاث.” فصلنامه اندیشه دینی 13، 3 (1392): 25.
میردامادی، سید مجید، احد فرامرز قراملکی و عزیزالله فیاض صابری. “توحید صفاتی و ارتباط آن با وحدت مصداق و کثرت مفهوم.” فلسفه و کلام 91، 91 (1392): 111-135.
رشید زاده، حسین، احد فرامرز قراملکی و نادیا مفتونی. “دامنه مهجوریت دلالت التزام نزد منطقدانان مسلمان.” خردنامه صدرا 2، 2 پیاپی 74 (1392): 97.
فرامرز قراملکی ، احد و قاسم درزی. “تاثیر پیش‌فرض‌های کلامی در تفسیر معنای عدل با تاکید بر معارف نهج البلاغه.” پژوهشنامه نهج البلاغه 39، 39 (1392): 7.
جعفریان، مرتضی و احد فرامرز قراملکی . “نظریة عدم امکان شناخت حقیقت اشیاء از دیدگاه ملاصدرا.” دوفصلنامه علمی -پژوهشی حکمت صدرایی دوم، دوم (1393): 93.
فرامرز قراملکی ، احد. “تجلی خدای گفتگو در کاربرد قرانی قل.” پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن دوم، 1 (1393): 9.
فاضلی، محمدهادی و احد فرامرز قراملکی . “اخلاق و نظریه نفس در اندیشه ی استیچ.” پژوهش‌های فلسفی 8، 15 (1393): 111.
فرامرز قراملکی ، احد. “جایگاه اخلاق در فلسفه برای کودک بر مبنای تحلیل فلسفه در گفتمان حکمت متعالیه.” فلسفه و کودک 7، 3 (1393): 5.
سلمان ماهینی، سکینه، سید مهدی سجادی، هاشم فردانش و احد فرامرز قراملکی . “گذاز از تحویلی نگری در مفهوم آموزش اخلاق به جامع نگری در پرتو توجه به جایگاه آن در طبقه بندی اهداف آموزشی.” پژوهش نامه اخلاق 7، 26 (1393): 59-78.
نبوی، زهره، احد فرامرز قراملکی و قاسم درزی. “رویکرد مسأله محور در تفسیر حیات طیبه در آیه 97 سوره نحل.” فصلنامه مطالعات تفسیری 20، 20 (1393): 35-50.
فرامرز قراملکی ، احد. “ادب نقدپذیری.” فصلنامه نقد کتاب فقه و حقوق 1، 1 (1394): 13.
فرامرز قراملکی ، احد. “ادب نقد پذیری (2): اصول و شیوه ها.” فصلنامه نقد کتاب فقه و حقوق سال اول، 2 (1394): 5-11.
سلمان، سکینه، سید مهدی سجادی، هاشم فردانش و احد فرامرز قراملکی . “حل شبه تعارض آفرینی مفهوم"بی رویت” در تعریف سنتی اخلاق براساس الگوی چهار مولفه ای اخلاق ورزی.” تاملات فلسفی اول، 14 (1394): 117-142.
وفائیان، محمدحسین و احد فرامرز قراملکی . “الگو شناسی نگارش الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه با تکیه بر مباحث عام وجود.” تاملات فلسفی سال پنجم، 15 (1394): 9-31.
فرامرز قراملکی ، احد. “رهیافت سیستمی به اخلاق در خدمات سلامت.” مجله اخلاق و تاریخ پزشکی هشتم، 854/124 (1394): 55.
سلمان ماهینی، سکینه و احد فرامرز قراملکی . “دلالت های تربیتی مفهوم قرآنی “شاکله"براساس رهیافت علامه طباطبایی در تفسیر المیزان.” دوفصلنامه پژوهشی علوم تربیتی از دیدگاه اسلام سال سوم -بهار و تابستان 94، 4 (1394): 35.
سلمان ماهینی، سکینه، سیدمهدی سجادی ، هاشم فردانش و احد فرامرز قراملکی . “حل شبهه تعارض آفرینی مفهوم «بی رویت» در تعریف سنتی اخلاق براساس الگوی چهار مولفه ای اخلاق ورزی.” تاملات فلسفی سال پنجم-بهار و تابستان 94، 14 (1394): 117.
فرامرز قراملکی ، احد و منصوره رحمانی. “هویت سلوکی فلسفه: مقایسه افلاطون و سهروردی.” فصلنامه فلسفه و کلام اسلامی آینه معرفت شانزدهم، 46 (1395): 61.
محسنی، محسن و احد فرامرز قراملکی . “تحلیل تطبیقی تاریخی مفهوم ایثار نزد دانشمندان مسلمان تا قرن هفتم.” پژوهش نامه اخلاق سال نهم، 33 (1395): 47-64.
درزی، قاسم، احمد پاکتچی و احد فرامرز قراملکی . “الزامات روش شناختی مطالعات میان رشته ای.” مطالعات قرآن وحدیث 19/، اول (1395): 35-71.
فرامرز قراملکی ، احد و محمدحسین وفائیان. “ملاک شناسی تعدد قوای نفس بر اساس نقد و تحلیل تطبیقی دیدگاههای ابن سینا، فخررازی و صدر المتالهین.” دو فصلنامه حکمت سینوی (مشکوه النور) سال بیستم، 56 (1395): 17-39.
وفائیان، محمدحسین و احد فرامرز قراملکی . “تبیین جایگاه و کارکرد قوه خیال در صدور رفتار و افعال عاقلانه از انسان با تاکید بر مبانی نفس شناسی صدرالمتالهین.” اخلاق وحیانی 11، اول (1395): 115-134.
حسینی، سیده زهرا و احد فرامرز قراملکی . “خدا از مفهوم تا مدل های معرفتی.” پژوهشنامه فلسفه دین 14، 1 (1396): 21-48.
فرامرز قراملکی ، احد و محمدحسین وفائیان. “تحلیل وجود شناسی فرآیند صدور فعل از منظر ابن سینا و صدرالمتالهین.” دو فصلنامه پژوهش های هستی شناختی 6، 11 (1396): 1-24.
فرامرز قراملکی ، احد، قاسم کاکایی و منصوره رحمانی. “انگاره ملاصدرا از فلسفه.” خردنامه صدرا 88، 4 (1396): 61-74.
فرامرز قراملکی ، احد. “نشست نقد و بررسی کتاب شرح مبسوط منطق اشارات.” فصلنامه نقد کتاب کلام، فلسفه، عرفان 4، 13-14 (1396): 107-120.

موضوعات: معرفی شخصیت های پژوهشگر موفق  لینک ثابت
 [ 10:07:00 ق.ظ ]




اثبات مشروعیت تقیه

 چکیده

تقیه ازمسلمات عقایدی شیعیان است که دراین تحقیق سعی شده با استفاده ازادله نقلی وعقلی مشروعیت آن رابه اثبات برساند. دراین راستامفهوم تقیه درلغت واصطلاح مورد بررسی قرار گرفته ،اقسام واهداف آن معرفی خواهدشد

تقیه ازلحاظ حکمی به حرام ،واجب ،مستحب و…تقسیم می شود اما این مساله کلامی در طول تاریخ همواره مورد هجوم تهمت ها وشبهات گوناگون قرار گرفته است وهمواره آن را بر ترس وخوف شیعیان حمل کرده اند اما جواب های مسلم وادله ای که دراثبات این مساله آمده است تمام این سوالات وشبهات راپاسخ می گوید .

کلید واژه ها : تقیه ،شیعه ،وهابیت ،ادله عقلی ،ادله نقلی

مقدمه

 يكى از موضوعاتى كه در اسلام مطرح شده و عقل نيز بر لزوم آن، صحّه مى‏گذارد تقيه است؛ موضوعى كه انسان قطعاً با ملاحظه تمام جواب مصلحتى آن، به ضرورتش پى‏مى‏برد، ولى متأسفانه برخى به‏جهت عدم درك صحيح از مفهوم آن يا ضرورت اجتماعى‏اش، يا به جهت خصومت‏هاى مذهبى، معتقدان آن را مورد انواع اتهام‏ها و ناسزاها قرار داده‏اند؛ اينك این تحقیق بر آن است موضوع تقّيه را از كتاب و سنت، بررسى كرده و به اثبات رسانده می شود

مفهوم شناسی تقیه

 الف) تقیه درلغت    

تقیه در اصل از کلمه وقی گرفته شده است که درکتب لغوی این گونه معنا شده است:  تقيه در لغت از ريشه «وقايه» به معناى حفظ چيزى از خطر و ضرر است. زبيدى در تاج العروس تقيه را به معناى بر حذر شدن و احتياط از ضرر معنا كرده است. سرخسى در المبسوط مى‏گويد: «التقية: أن يقي نفسه من العقوبة بما يظهره و ان كان يضمر خلافه؛  تقيه آن است كه انسان جانش را با آنچه اظهار مى‏دارد حفظ كند، ولو خلاف آن را در دل خود نگاه مى‏دارد.

ابن‏حجر عسقلانى مى‏گويد: «التقيه: الحذر من اظهار ما فى‏النفس- من معتقد و غيره- للغير؛ «تقيه عبارت است از بر حذر كردن از اظهار آنچه در دل است- از اعتقاد و غير آن- براى غير».

رشيد رضا در تعريف تقيه مى‏گويد: «ما يقال أو يفعل مخالفاً للحقّ لأجل توقّي الضرر؛  تقيه يعنى آنچه گفته مى‏شود يا انجام مى‏گيرد درحالى‏كه مخالف حقّ است به‏جهت حفظ خود از ضرر» [1]

ب )تقیه در اصطلاح

تقيه در اصطلاح شرعى عبارت است از: «اظهار كردن امرى بر خلاف حكم دين از طريق قول يا فعل به انگيزه حفظ جان يا مال يا شرف و آبروى خود يا ديگرى.»[2]

    تقيّه: تظاهر شخص مسلمان به چيزى برخلاف عقيده باطنى اش است.‏

به عبارت دیگر هرگاه شخص مسلمان براى دور ماندن از زيان جانى، مالى يا عِرضى، از اظهار عقيده دينى خويشتندارى كند، به كار او تقيّه مى‏گويند. دانشمندان متقدّم شيعه، تقيّه را چنين تعريف كرده‏اند كه عبارت از كتمان حقّ و اعتقاد قلبى است براى پرهيز از زيان دينى و دنيوى  هر چند اين تعريف، درست است، جامع موارد متعدّد تقيّه نيست.

    تعريف جامع و مانع اين است كه تقيّه عبارت از پنهان ساختن حقّ از ديگران يا اظهار خلاف آن است براى مصلحتى كه از مصلحت اظهار، مهمتر است . علماى اهل تسنّن تقيّه را روا نمى‏دانند مگر تعدادى انگشت‏شمار همانند فخر رازی .

    بنابراين، مى‏توان گفت كه تقيّه از ويژگى‏هاى اعتقادى مذهب تشيّع است. شيعيان همواره- به خصوص در عصر امامان (ع)- در تنگنا و فشار حكومت‏ها بوده‏اند. از اين رو، بيشتر از مسلمانان ديگر، به تقيّه نيازمند شده‏اند.[3]

فرق تقيّه با نفاق‏

نفاق درست نقطه مقابل تقيّه است، منافق كسى است كه در باطن به مبانى اسلام اعتقاد ندارد يا در آن ترديد دارد و متزلزل است، ولى در ميان مسلمين اظهار اسلام مى‏كند.

تقيّه‏اى كه ما مى‏گوييم اين است كه در باطن اعتقاد صحيح اسلامى دارد، منتها تابع نظر بعضى از تندروان وهّابى كه همه مسلمين را جز خودشان، كافر مى‏دانند و براى آنها خط و نشان‏                

مى‏كشند و تهديد مى‏كنند، نيست؛ هرگاه فرد با ايمانى عقيده خود را براى حفظ جان و مال و ناموس خود، از اين گروه متعصّب كتمان كند، تقيّه است و عكس آن نفاق.

تقيّه در واقع يك سپر دفاعى است و به همين جهت در روايات ما به عنوان «تُرس المُؤمن» يعنى «سپر افراد با ايمان» معرّفى شده است.

هيچ عقلى اجازه نمى‏دهد كه انسان عقيده باطنى خود را در برابر افراد خطرناك و غير منطقى اظهار كند و جان يا مال يا ناموس خود را به خطر بيندازد، چرا كه هدر دادن نيروها و امكانات بدون فايده عاقلانه نيست.

تقيّه شبيه روشى است كه همه سربازان در ميدان جنگ به كار مى‏گيرند، خود را در لابه‏لاى درختان، تونل‏ها، خاكريزها مخفى مى‏كنند، لباس خود را به رنگ شاخه‏هاى درختان انتخاب مى‏نمايند، تا بى‏جهت خون خود را هدر ندهند[4].

ا قسام تقيّه را از نظر حكم تكليفى  

 مى‏توان اقسام تقيّه را از نظر حكم تكليفى بدين سان تقسيم كرد

تقيّه واجب هنگام دفع ضرر فورى

تقيّه مستحب هنگام دفع ضرر تدريجى

تقيّه مباح هنگامى كه تقيّه و عدم آن يكسان است؛.

تقيّه مكروه هنگامى كه ترك تقيّه و برتابيدن ضرر بهتر است؛

. تقيّه حرام

   هنگامى كه تقيّه موجب ترك امر مهم‏تر مى‏شود.تقيّه را از نظر انگيزه و علّت نيز بر دو گونه دانسته‏اند: تقيّه حفظى (خوفى) و تقيّه مداراتى. تقيّه حفظى آن گاه پيش مى‏آيد كه پاى حفظ دين، جان، مال يا آبرو در ميان باشد. تقيّه مداراتى براى فراهم ساختن حُسن معاشرت با اكثريّت مسلمانان و ايجاد وحدت سياسى و اجتماعى انجام مى‏گيرد[5].

   تقيه يعنى كتمان عقيده و تظاهر به كارى كه بر خلاف ميل باطنى شخص باشد. شرط تقيه در نزد شيعه عدم اطمينان بر جان و مال خود است تا خويشتن را بدان وسيله از گزند دشمنان نگاه دارد.

  حضرت صادق (ع) فرمود: (التقية دينى و دين آبائى) و نيز فرموده است: (من لا تقية له لا دين له) سبب امر ائمه به تقيه شيعيان، از جنبه اجتماعى و بخاطر … آداب و رسوم آنان بوده است.

 ادله نقلی  مشروعيّت تقيه

الف) نصوص قرآنى

خداوند مى‏فرمايد: لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْ‏ءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ[6]؛  “نبايد اهل ايمان مؤمنان را واگذاشته، از كافران دوست بگيرند، و هر كس چنين كند رابطه‏اش را با خدا بريده است، مگر براى برحذر بودن از شرّشان، و خدا شما را از عقاب خود مى‏ترساند، و بازگشت همه به سوى خدا خواهد بود.”

سرخسى حنفى به اين آيه بر جواز تقيه استدلال كرده است  و نيز مراغى در تفسير اين آيه گفته است:علماى اسلام از اين آيه جواز تقيه را استنباط كرده‏اند؛ يعنى اين‏كه انسان سخنى بگويد يا كارى انجام دهد كه برخلاف حقّ باشد، براى جلوگيرى از ضررى كه از دشمن به  جان يا آبرو و شرف يا مال

او وارد مى‏شود. [7]

خداوند متعال مى‏فرمايد:” مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمانِهِ إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمانِ وَ لكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْراً فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظِيمٌ."[8]

مفاد آيه كريمه اين است كه هر كس پس از ايمان آوردن با قصد و اختيار كفر را برگزيند و اظهار كفر كند، مشمول غضب و عذاب الهى خواهد شد، مگر كسانى كه مورد اكراه و اجبار واقع شوند، و با اين‏كه قلبشان سرشار از ايمان است، براى حفظ جان خويش اظهار كفر نمايند؛ چنين افرادى مشمول غضب و عذاب الهى نخواهند بود. و اين چيزى جز قاعده و قانون تقّيه نيست.

محدّثان و مفسرّان اسلامى نقل كرده‏اند كه اين آيه درباره عمار ياسر نازل شده است. وى و پدر و مادرش و عدّه‏اى از اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله مورد شكنجه و آزار مشركان واقع شدند. ياسر و سميه در اثر شكنجه‏ها به شهادت رسيدند، و عمار چيزى به زبان آورد كه مورد خواست مشركان بود، بدين‏جهت از شكنجه مشركان نجات يافت و جان خود را حفظ كرد. نسبت به عمل خود بيمناك گرديد و با چشمان اشكبار نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد، و جريان را براى پيامبر صلى الله عليه و آله بازگو كرد؛ پيامبر صلى الله عليه و آله درحالى‏كه او را نوازش مى‏كرد، فرمود: اگر بار ديگر نيز از تو چنين خواستند انجام بده. در اين هنگام آيه مورد بحث نازل گرديد.[9]

خداوند متعال مى‏فرمايد:

               ” وَ قالَ رَجُلٌ مُؤْمِنٌ مِنْ آلِ فِرْعَوْنَ يَكْتُمُ إِيمانَهُ أَ تَقْتُلُونَ رَجُلًا أَنْ يَقُولَ رَبِّيَ اللَّهُ “[10]

      فرد مؤمنى از آل‏فرعون به حضرت موسى عليه السلام ايمان آورده و با او رابطه پنهانى داشت. او حضرت موسى را از نقشه قتل وى توسط فرعونيان آگاه نمود، اما آن مرد مؤمن وى ايمان خود را از فرعونيان مكتوم مى‏داشت. پنهان‏داشتن ايمان جز به اين نبود كه اقوال و افعالى را اظهار نمايد كه با عقايد فرعونيان هماهنگ باشد. ‏

او اين كار را براى حفظ جان خود و هم براى كمك به حضرت موسى عليه السلام و حفظ جان او از خطر فرعونيان انجام مى‏داد. بنابراين او به اصل تقيّه عمل كرد، و قرآن كريم عمل او را با تكريم و ستايش ياد مى‏كند.

ب) روايات موکده

   بخارى به سند خود از عايشه نقل مى‏كند: شخصى به درب خانه رسول خدا صلى الله عليه و آله آمد و اجازه ورود خواست. پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: او را اجازه دهيد كه بد فرزند عشيره‏اى است، يا فرمود: بد برادر عشيره‏اى است. هنگامى كه وارد خانه شد پيامبر صلى الله عليه و آله با او به نرمى سخن گفت. عايشه مى‏گويد: عرض كردم: اى رسول‏اللَّه! قبل از ورود شخص به خانه، او را مذمّت كرديد، ولى الآن با او به نرمى سخن مى‏گوييد؟ حضرت فرمود: «اى عايشه! بدترين مردم نزد خداوند كسى است كه مردم او را رها كرده يا با او وداع نمايند، به جهت ترس از فحش و بدزبانى او.

پيامبر صلى الله عليه و آله نيز فرمود: «از امّتم چند چيز برداشته شده است: خطا، نسيان، و آنچه كه برآن اكراه شده‏اند».

و نيز فرمود «بدترين قوم، قومى است كه مؤمن در ميان آنها با تقيّه و كتمان حركت نمايد».

بخارى به سند خود از عايشه نقل مى‏كند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله به او فرمود: آيا نديدى قوم خود را هنگامى كه كعبه را بنا كردند بر قواعد ابراهيم اكتفا نمودند؟ عايشه مى‏گويد: عرض كردم: آيا شما آنها را بر قواعد ابراهيم باز نمى‏گردانى؟ فرمود: اگر نبود آن كه قومت تازه از كفر به اسلام گرويده‏اند اين كار را انجام مى‏دادم. [11]

در احاديث ائمّه اهل بيت (عليهم السلام) به خصوص امامانى كه در عصر قدرت بنى اميّه و بنى عبّاس مى‏زيستند و دوستان على (عليه السلام) را هركجا مى‏يافتند به قتل مى‏رساندند، دستور تقيّه فراوان ديده مى‏شود، زيرا مأمور بودند براى حفظ جان خويش از شرّ آن جانيان آدمكش و بى‏رحم

، از سپر تقيّه بهره جويند[12]

ادله عقلی  مشروعيّت تقيه

الف )وجوب تقّيه از مسلمانان هنگام خطر و ضرر

اشكال عمده وهابيون بر شيعه در همين مورد است، آنان مى‏گويند: شيعه، تقيه حتّى از مسلمانان و سنّى مذهبان را نيز جايز مى‏دانند درحالى‏كه مدركى كه دلالت بر اين مورد كند نيست براى استدلال بر اين مورد به چند دليل مى‏تواند تمسك كرد:

 

  1.اخذ به ملاك عام است، ، زيرا آيات و روايات گرچه در مورد تقيه از كفار است، ولى ملاك كه حفظ نفس است، و ما مى‏توانيم با الغاى خصوصيت و تنقيح مناط قطعى حكم به لزوم تقيه را در مورد جارى نماييم، ولو طرف مقابل مسلمان باشد

  2.عموميت برخى از آيات و روايات مانند: آيات نفى حرج و اضطرار، آيه هلاكت، آيه يسر، و روايت دوم و سوم.

3دلالت بيشتر روايات ذكر شده به‏طور خصوص بر جواز تقيه از مسلمان است. 

4.قياس بالاولويّه واخذ به فحوى الخطاب و مفهوم موافقت؛ زيرا براى حفظ جان اگر كفر گفتن جايز باشد به طريق اولى كمتر از كفر گفتن نيز جايز است.

اهل سنت قياس به تخريج مناط و مستنبط العلّه، و به تعبيرى ديگر قياس مساوات را جايز مى‏دانند، لذا طبق اين قاعده و بر فرض صحت آن، تقيّه از مسلمانان را مى‏توان قياس به تقيّه از كفّار نمود.

تقيه در روايات اهل‏بيت عليهم السلام‏ تقيه قاعده و روشى عقلايى است كه از ضروريات زندگى بشر

به شمار مى‏رود و در قرآن و احاديث نبوى، بلكه در شرايع آسمانى نيز به رسميت شناخته شده است و مسلمانان- فارغ از گرايش‏هاى مذهبى- آن را به‏كار گرفته‏اند. با اين‏حال، در روايات ائمه طاهرين عليهم السلام به تقيه تأكيد و اهتمام ويژه‏اى شده، تا آن‏جا كه در روايات متعدد آمده است:

[13] ««لا ايمان لمن لا تقيه له؛ ايمان ندارد كسى كه اهل تقيه نيست». و «التقيه من دينى و دين آبائى؛  تقيه از دين من و دين پدران من است

ج )تقيّه هنگام ترس بر جان و مال‏  

 

تقيه آن است كه مسلمان وقتى بر جان و مال و آبروى خويش بيمناك باشد، عقيده خود را پنهان دارد. اين مورد اتفاق همه مسلمانان است و از قرآن و سنت گرفته شده است. يكى از تعاليم قرآنى آن است كه مسلمان هر گاه نسبت به جان و مال و آبروى خود احساس خطر كند، از ابراز عقيده خوددارى كند، اين كار در اصطلاح دينى و شرعى «تقيّه» نام دارد.

جواز تقيه، افزون بر دليل نقلى، بر مبناى عقل هم صحيح و لازم است، چون از سويى حفظ جان و مال و آبرو واجب است و از سوى ديگر اظهار عقيده و عمل بر طبق آن عقيده يك وظيفه دينى است. ليكن در صورت تعارض اين دو تكليف واجب، عقل حكم مى‏كند كه انسان وظيفه مهم‏تر را بر مهم مقدم بدارد.

در حقيقت، تقيه سلاح ضعيفان در برابر زورمندان فاسق است، روشن است كه اگر تهديد و خطرى در كار نباشد، انسان عقيده‏اش را پنهان نمى‏كند و برخلاف اعتقادش نيز عمل نمى‏كند

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرموده است:

احترام مال مسلمان همچون احترام جانِ اوست (حُرمة مالِ المسلم كَحُرمة دَمه

و فرموده است:

 هر كس در راه حفظ مالش كشته شود شهيد است (مَن قُتِل دونَ مالِهِ فهو شهيدٌ)».

ابوهريره گويد: از پيامبر خدا صلى الله عليه و آله دو ظرف حفظ كردم، يكى را ميان مردم پخش كردم، اما ديگرى را اگر پخش كنم، گردنم قطع خواهد شد

تاريخ خلفاى اموى و عباسى پر از ظلم و خفقان و ستم و زور است، در آن دوران‏                      

تنها شيعيان نبودند كه به سبب اظهار عقايدشان مطرود و محصور بودند، بلكه در موضوعِ «خلق قرآن» در دوران مأمون، بيشتر محدثان اهل سنت نيز راه تقيه را پيمودند و پس از آنكه از سوى خليفه، فرمان عام در مورد خلق قرآن و حادث بودن آن صادر شد، جز يك نفر كسى با فرمان خليفه مخالفت نكرد و داستان او معروف است، عموم محدثان از روى تقيه اظهار موافقت كردند. [14]

 

 

پی نوشت ها:

1)    على اصغر رضوانى‏ شيعه شناسى و پاسخ به شبهات: تهران مشعر1384چ 2ص 674[1]

2)    ، همان ص 674

3)     همان ص 653

       4)ناصرمكارم شيرازى: شيعه پاسخ مي گويد قم ‏مدرسه امام علي بن ابي طالب‏1386؛ص 34،

5.      پژوهشكده تحقيقات اسلامى‏، فرهنگ شيعه،قم ،زمزم،1386،ص 189

6.       آل عمران آیه3

7.      على اصغر رضوانى؛همان ص  646  به نقل ازالمبسوط ج24ص45.

8.      نحل آیه 106

9.      على اصغر رضوانى؛همان به نقل از مجمع البیان چ3 ص388.

10.  غافرآیه 28

 11..على اصغر رضوانى؛همان به نقل از صحیح بخاری ج2ص179

12.  ناصرمكارم شيرازى: همان؛ص224

13.  [1]على اصغر رضوانى؛همان به نقل از وسایل الشیعه ج6 باب24

14.  آيت الله سبحانى،‏سيماى عقائد شيعه، ترجمه جواد محدثى: تهران‏مشعر1386ص‏298

نویسنده:نجمه رضوی ـالزهرا(س)شیراز

 

موضوعات: مطالب علمی-پژوهشی  لینک ثابت
[شنبه 1397-03-05] [ 11:32:00 ق.ظ ]