پژوهانه


فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین
  • انانه
  • مدیر سایت
  • فاطمه کرمانی
  • نجفی زهرا
  • نویسنده محمدی
  • شهادت
  • علی بن مهزیار


 



1.      قال الصادق علیه السلام

تامل یا مفضل ما انعم الله تقد ست اسماوه به علی الا نسان من …الکتابه التی بها تقید اخبار الما ضمین للباقین للا تین  و بها تخلد الکتب فی العلوم و الاداب و غیرها 

ای مفضل در نعمتهایی که خداوند به انسان ارزانی داشته است بیندیش …از جمله این نعمتها نویسندگی است که اخبار گذشتگان را به باز ماندگان و از بازماندگان به آیندگان می رساند .به سبب آن است که دانشها و آداب و جزآنها در کتابها جاویدان می ماند.

                                                                                                                                            بحارالانوار ج60؛ص257

2.      قال امیر المومنین علی علیه السلام :

الکتب بساتین العلماء      

کتابها بوستانهای دانشمندان است.

                                                                                                                                                   غرر الحکم ص 245

3.      قال  امیر المومنین علی علیه السلام :

 من تسلی بالکتب لم تفته سلوه 

 هرکس که با کتابها آرامش یابد . راحتی و آسایش از او سلب نمی گردد.                              

         غررالحکم ص233

4.      قال امیر المومنین علی علیه السلام :

   الکتاب ترجمان النیه  

 نوشتار ؛بیانگر قصد و نیت آدمی است .

                                                                                                       غررالحکم ص80

5- قال امیر المومنین علی علیه السلام : 

  عقول الفضلاءفی اطراف اقلامها 

خرده های دانشمندان در نوشتار آنان آشکار می شود . 

                                                                                              غررالحکم ص365

6-    قال امیرالمومنین علیه السلام :

نعم  المحدث الکتاب

 کتاب نیکو گوینده ای است .

غررالحکم ج6ص167

7-    قال الصادق علیه السلام : 

 احتفظوابکتبکم فانکم وف تحتاجون الیها

 کتابهای خویش را حفظ کنید زیرا به زودی به آنها نیازمند خواهید شد. 

                                                                              بحار الا نوار ج2ص152

8-    قال ابو عبدالله علیه السلام : 

 یاتی  علی الناس زمان هرج لا یا نسون فیه الا بکتبهم :   

  روزگار پر از فتنه ای بر مردم خواهد شد که جز به کتابهایشان انس و آرامش نگیرند . 

                       کافی ج1ص52

9-    حضرت علی(ع):

هر ظرفی با ریختن چیزی درآن پر می شود به جز ظرف دانش که هرچه در آن جای دهی وسعتش  بیشتر می شود

نهج البلاغه، حکمت205

10-حضرت علی(ع):

حکمت گمشده مومن است، حکمت را فراگیر هرچند از منافقان باشد

                                                                                                             نهج البلاغه، حکمت 80

11 .   قال رسول الله صلى‏ الله‏ علیه‏ و‏آله :
خَیرُ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ العِلمِ وَشَرُّ الدُّنیا وَالآخِرَةِ مَعَ الجَهلِ ؛
خیر دنیا و آخرت با دانش است و شرّ دنیا و آخرت با نادانى.

                                                                                                                    کنزالعمال، ج۱۳، ص۱۵۱، ح۳۶۴۷۲
12 .   قال رسول الله صلى ‏الله‏ علیه‏ و‏آله :
طَلَبُ العِلمِ فَریضَةٌ عَلى کُلِّ مُسلِمٍ أَلا إِنَّ اللّه‏َ یُحِبُّ بُغاةَ العِلمِ؛
طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جویندگان دانش را دوست دارد.
                                                                             الکافی(ط-‌‌‌الاسلامیه)ج۱،ص۳۰،و کافی(ط-دارالحدیث)ج۱،ص۷۲
13  .  قال على علیه‏ السلام :
کُلُّ وِعاءٍ یَضیقُ بِما جُعِلَ فیهِ إِلاّ وِعاءُ العِلمِ فَإِنَّهُ یَتَّسِعُ بِهِ؛
فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش که با تحصیل علوم، فضاى آن بازتر مى‏گردد.
                                                                                                           شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید،ج۱۹،ص۲۵
14 .  قال على علیه‏ السلام :
زَکاةُ العِلمِ بَذلُهُ لِمُستَحِقِّهِ وَإجهادُ النَّفسِ فِى العَمَلِ بِهِ؛
زکات دانش، آموزش به کسانى که شایسته آن‏اند و کوشش در عمل به آن است.
                                                                                                                      غرر الحکم و درر الکلم،ص۴۴،ح۱۳۲
15 .  قال على علیه ‏السلام :
خَیرُ العِلمِ مانَفَعَ؛
بهترین علم آن است که مفید باشد.
                                                                                                                      غررالحکم و دررالکلم،ص ۴۶،ح۱۸۱
16 .  قال الصادق علیه ‏السلام :
مَن تَعَلَّمَ العِلمَ وَعَمِلَ بِهِ وَعَلَّمَ لِلّهِ دُعِىَ فى مَلَکُوتِ السَّماواتِ عَظیما فَقیلَ: تَعَلَّمَ لِلّهِ وَعَمِلَ لِلّهِ وَعَلَّمَ لِلّهِ؛
هر کس براى خدا دانش بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمانها به بزرگى یاد شود و گویند: براى خدا آموخت و براى خدا عمل کرد و براى خدا آموزش داد.
                                                                               الذریعه الی حافظ الشریعه(شرح اصول کافی) ج۱،ص۵۶
17 .  قال على علیه ‏السلام :
پاِنَّ العِلمَ حَیاةُ القُلوبِ وَ نورُ البصارِ مِنَ العَمى وَ قُوَّةُ البدانِ مِنَ الضَّعفِ؛
به راستى که دانش، مایه حیات دل‏ها، روشن کننده دیدگان کور و نیروبخش بدن‏هاى ناتوان است.
                                                                                                                                   امالى صدوق، ص ۶۱۶، ح ۱
18 .  قال على علیه‏السلام :
یا مَعشَرَ الفِتیانِ، حَصِّنوا اَعراضَکُم بِالدَبِ وَ دینَـکُم بِالعِلمِ؛
اى جوانان! آبرویتان را با ادب و دینتان را با دانش حفظ کنید.
                                                                                                                                  تاریخ یعقوبى، ج ۲، ص ۲۱۰
19 .  قال على علیه‏السلام :
یَنبَغى لِلعاقِلِ اَن یَحتَرِسَ مِن سُکرِ المالِ وَ سُکرِ القُدرَةِ ، وَ سُکرِ العِلمِ ، وَ سُکرِ المَدحِ وَ سُکرِ الشَّبابِ ، فَاِنَّ لِکُلِّ ذالِکَ ریاحا خَبیثَةً تَسلُبُ العَقلَ وَ تَستَخِفُّ الوَقارَ؛
سزاوار است که عاقل ، از مستى ثروت، قدرت ، دانش ، ستایش و مستى جوانى بپرهیزد، چرا که هر یک را بادهاى پلیدى است که عقل را نابود مى‏کند و وقار و هیبت را کم مى‏نماید.
                                                                                                                                          غرر الحکم، ح ۱۰۹۴۸
20 .  قال الصادق علیه ‏السلام :
اِنَّ مِن حَقیقَةِ الیمانِ اَن تُؤثِرَ الحَقَّ وَ اِن ضَرَّکَ عَلَى الباطِلِ وَ اِن نَفَعَکَ وَ اَن لا یَجوزَ مَنطِقُکَ عِلمَکَ؛
از حقیقت ایمان این است که حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع تو باشد و نیز از حقیقت ایمان آن است که گفتار تو از دانشت بیشتر نباشد.
                                                                                                                                 محاسن، ج ۱، ص ،۲۰۵،ح۵۷
21 .  قال الصادق علیه ‏السلام :
لایَزالُ المُؤمِنُ یُورِثُ أَهلَ بَیتِهِ العِلمَ وَ الدَبَ الصّالِحَ حَتّى یُدخِلَهُمُ الجَنَّةَ جَمیعا؛
مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شایسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد بهشت کند.
                                                                                                          مستدرک الوسایل، ج۱۲، ص۲۰۱، ح۱۳۸۸۱
22 .  قال على علیه‏ السلام :
اَلعِلمُ قاتِلُ الجَهلِ؛
دانش، نابود کننده نادانى است.
                                                                                                                       غررالحکم و دررالکلم،ص۴۴،ح۱۰۷
23 .  قال على علیه ‏السلام :
اَلا اِنَّ فیهِ عِلمَ مایَأتى وَالحَدیثَ عَنِ المَاضى وَدَواءَ دائِکُم ونَظمِ ما بَینَکُم؛
آگاه باشید که دانش آینده، اخبار گذشته و درمان دردهایتان و نظم میان شما در قرآن است.
                                                                                                                                          نهج البلاغه، خطبه ۱۵۸
24 .  قال على علیه ‏السلام :
إِذا تَفَقَّهَ الرَّفیعُ تَواضَعَ؛
انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانایى رسد، متواضع مى شود.
                                                                                 شرح آقا جمال خوانساری بر غررالحکم، ج۳، ص۱۳۳، ح۴۰۴۸
25  . قال على علیه ‏السلام :
اَلعِلمُ کَنزٌ عَظیمٌ لایَفنی؛
علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
                                                                                                                        غرر الحکم و درر الکلم،ص۴۲،ح۶۳
26 .  قال على علیه‏ السلام :
العِلمُ وَراثَهٌ کَریمَهٌ ، وَ الادابُ حُلَلٌ مُجَدَّدَهٌ ، وَ الفِکرُ مِرآهٌ صافِیَهٌ؛
علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
                                                                                                                                         نهج البلاغه،ص۴۶۹،ح۵
27 .  پیامبر صلى ‏الله ‏علیه ‏و‏آله :
أنَّهُ إذا قالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبىِّ قُل بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ فَقالَ الصَّبىُّ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ کَـتَبَ اللّه‏ُ بَراءَةً لِلصَّبِىِّ و بَراءَةً لأِبـَوَیهِ و بَراءَةً لِلمُعَلِّمِ؛
وقتى معلم به کودک بگوید: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم و کودک آن را تکرار کند خداوند براى کودک و پدر و مادرش و معلم، برائت از آتش در نظر خواهد گرفت.
                                                                                                                       بحارالانوار(ط-بیروت)،ج۸۹،ص۲۵۷
28 .  امام على علیه‏ السلام :
عِلمُ الْمُنافِقِ فی لِسانِهِ وَعِلْمُ الْمُؤْمِنِ فی عَمَلِهِ؛
دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در کردار اوست.
                                                                                                                               غررالحکم، ح۱۰۵۰۲،ح۲۸۱۷
29 .  امام على علیه ‏السلام :
تَغَرَّبْ عَنِ الأَْوْطانِ فى طَـلَبِ الْعُلا وَسافِرْ فَفِى الأَْسْفارِ خَمْسُ فَوائِدَ تَفَرُّجُ هَمٍّ وَاکْتِسابُ مَعیشَةٍ وَعِلْمٌ وَآدابٌ وصُحْبَةُ ماجِدٍ؛
براى کسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر کن که در مسافرت پنج فایده است: برطرف شدن اندوه، بدست آوردن روزى و دانش و آداب زندگى، و هم‏نشینى با بزرگواران.
                                                                                                            مستدرک الوسائل، ج ۸، ص ۱۱۵، ح ۹۱۹۹
30 .  امام على علیه ‏السلام :
اِنَّ الْعِلْمَ حَیاةُ الْقُلوبِ وَ نورُ الاَْبْصارِ مِنَ الْعَمى وَ قُوَّةُ الاَْبْدانِ مِنَ الضَّعْفِ؛
به راستى که دانش، مایه حیات دل‏ها، روشن کننده دیدگان کور و نیروبخش بدن‏هاى ناتوان است.
                                                                                                                                   امالى صدوق، ص ۴۹۳، ح ۱
31 .  پیامبر صلى‏ الله‏ علیه ‏و ‏آله :
اَلْعِلْمُ رَأسُ الْخَیْرِ کُلِّهِ، وَ الْجَهْلُ رَأسُ الشَّرِّ کُلِّهِ ؛
دانایى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
                                                                                                                             بحارالأنوار، ج۷۵، ص ۱۷۵، ح ۹
32 .  امام على علیه‏ السلام :
اَلْعِلْمُ اَصْلُ کُلِّ خَیْرٍ، اَلْجَهْلُ اَصْلُ کُلِّ شَرٍّ؛
دانایى، ریشه همه خوبى‏ها و نادانى ریشه همه بدى‏هاست.
                                                                                                                                     غررالحکم، ح ۱۷ و ۱۰۹۶
33 .  امام على علیه‏السلام :
رَأْسُ الْعِلْمِ التَّمْییزُ بَیْنَ الاَْخْلاقِ وَ اِظْهارُ مَحْمودِها وَ قَمْعُ مَذْمومِها؛
بالاترین درجه دانایى، تشخیص اخلاق از یکدیگر و آشکار کردن اخلاق پسندیده و سرکوب اخلاق ناپسند است.
                                                                                                                     غررالحکم و دررالکلم،ص۶۳، ح ۷۵۹
34 .  امام على علیه‏السلام :
جالِسِ الْعُلَماءَ یَزْدَدْ عِلْمُکَ وَ یَحْسُنْ اَدَبُکَ وتَزکُ نَفسُکَ؛
با علما معاشرت کن تا علمت زیاد، ادبت نیکو و جانت پاک شود.
                                                                                                                   غررالحکم و دررالکلم،ص۴۳۰،ح۹۷۹۱
35 .  امام على علیه ‏السلام :
مَنْ نَصَبَ نَفْسَهُ لِلنّاسِ اِماما فَلیَبْدَأ بِتَعْلیمِ نَفْسِهِ قَبْلَ تَعْلیمِ غَیْرِهِ وَلْیَکُنْ تَاْدیبُهُ بِسیرَتِهِ قَبْلَ تَأْدیبِهِ بِلِسانِهِ وَ مُعَلِّمُ نَفْسِهِ وَ مُؤَدِّبُها اَحَقُّ بِالاِْجْلالِ مِنْ مُعَلِّمِ النّاسِ ومُؤَدِّبِهِمْ؛
کسى که خود را پیشواى مردم قرار داده، باید پیش از آموزش دیگران، خود را آموزش دهد و پیش از آن‏که دیگران را با زبان، ادب بیاموزد، باکردارش ادب آموزد و البته آموزش دهنده و ادب‏آموز خود بیش از آموزگار و ادب‏آموز مردم، شایسته تجلیل است.
                                                                                                                                                مثیرالاحزان،ص۵۰
36 .  امام على علیه ‏السلام :
یا مُؤمِنُ اِنَّ هذَا العِلمَ وَالاَْدَبَ ثَمَنُ نَفْسِکَ فَاجْتَهِد فى تَعَلُّمِهِما ، فَما یَزیدُ مِنْ عِلْمِکَ وَ اَدَبِکَ یَزیدُ فى ثَمَنِکَ وَ قَدْرِکَ ، فَاِنَّ بِالْعِلْمِ تَهْتَدى اِلى رَبِّکَ وَ بِالاَْدَبِ تَحْسِنُ خِدْمَةَ رَبِّکَ وَبِأَدَبِ الْخِدْمَةِ یَسْتَوجِبُ الْعَبْدُ وَلایَتَهُ وَقُرْبَهُ ، فَاقْبَلِ النَّصیحَةَ کى تَنْجُوَ مِنَ الْعَذابِ؛
اى مؤمن! به تحقیق این دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بکوش که هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود بر قیمت و قَدْرت افزوده مى‏شود ؛ زیرا با دانش به پروردگارت راه مى‏یابى و با ادب به پروردگارت خوش خدمتى مى‏کنى و با ادب در خدمت‏گزارى، بنده سزاوار دوستى و نزدیکى به او مى‏شود . پس این نصیحت را بپذیر تا از عذاب بِرَهى.
                                                                                                                بحار الانوار(ط-بیروت)،ج۱،ص۱۸۰،ح۶۴
37 .  پیامبر صل ا‏لله‏ علیه ‏و ‏آله :
اَلْعِلمُ إمامُ الْعَمَلِ وَالْعَمَلُ تابِعُهُ یُلهَمُ بِهِ السُّعَداءُ وَ یُحْرَمُهُ الأْشقیاءُ؛
دانش پیشواى عمل و عمل پیرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آن محرومند.
                                                                                                                              الأمالى، طوسى، ص ۴۸۸، ح ۳۸
38 .  پیامبر صلى‏ الله‏ علیه ‏و‏آله :
قَلْبٌ لَیْسَ فیهِ شَىْ‏ءٌ مِنَ الْحِکْمَةِ کَبَیْتٍ خَرِبَ فَتَعَلَّموا وَ عَلِّموا وَ تَفَقَّهوا وَ لا تَموتوا جُهّالاً فَاِنَّ اللّه‏َ لا یَعْذِرُ عَلَى الْجَهْلِ؛
دلى که در آن حکمتى نیست، مانند خانه ویران است، پس بیاموزید و آموزش دهید، بفهمید و نادان نمیرید. براستى که خداوند، بهانه‏اى را براى نادانى نمى‏پذیرد.
                                                                                                                                            نهج الفصاحه،ص۶۰۰
39 .  امام علی علیه ‏السلام :
قُم عَن مَجلِسِکَ لِاَبیکَ وَ مُعَلِّمِکَ وَ اِن کُنتَ اَمیراً؛
به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
                                                                                                                                   غررالحکم،ص۴۳۵،ح۹۹۷۰
40 . رسول اکرم (ص):
اَجوَدُکُم مِن بَعدی رَجُلٌ عَلِمَ عِلماً فَنَشَرَ عِلمَهُ؛
بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند.
                                                                                                                                        بحارالانوار،ج۷۵،ص۱۷۲
41 .  امام محمد باقر علیه‏السلام :
ما شیبَ شیءٌ بشیءٍ اَحسن مِن حِلمٍ بعلمٍ؛
چیزی با چیزی نیامیخته است که بهتر از حلم با علم باشد.
                                                                                             بحارالانوار ، دار احیاء التراث العربی ، ج ۷۵ ، ص ۱۷۲
42 .  پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله:
مَن عَمِلَ بِما یَعلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلمَ ما لَم یَعلَم.
هر کس به آنچه می ‏داند عمل کند، خداوند دانش آنچه را که نمی ‏داند به او ارزانى می ‏دارد.
                                                                                                  مرآ‌ة العقول فی شرح اخبار آل الرسول،ج۳،ص۲۸۶
43 .  امام على(سلام الله علیه :
العِلمُ یُنجِدُ الفِکرَ.
دانش روشنى بخش اندیشه است.
                                                                                                                          غررالحکم و دررالکلم،ص۴۲،ح۴۳
44 .  امام صادق (سلام الله علیه :
لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنکُم إلاّ غادِیاً فی حالَینِ: إمّا عالِماً أومُتَعَلِّماً.
دوست ندارم جوانى از شما [شیعیان] را جز بر دو گونه ببینم: دانشمند یا دانشجو.
                                                                                                                               امالی شیخ طوسی،متن،ص۳۰۳

45 . امام علی (علیه السلام :
طلب نمودن علم و دانش معنوی و دینی از عبادت و نماز خواندن برتر و بالاتر است زیرا خداوند در قرآن سوره فاطر آیه 28 فرموده : (( تنها بندگان عالم و فهمیده در دین از نافرمانی خداوند می ترسند )) و نفرموده تنها بندگان عابد و عبادت کننده. 

                                                                                                                                      الحیاة جلد 1 صفحه 105
46 . پیامبر اعظم (ص)می فرمایند:
اطْلُبُوا الْعِلْمَ وَ لَوْ بِالصِّینِ فَإِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ فَرِیضَةٌ عَلَى کُلِّ مُسْلِمٍ
دنبال علم باشید ولو علم در چین باشدچون طلب علم برهر مسلمانی فریضه و واجب است.

     عوالی اللئالی ، ابن ابی جمهور احسائی، ج ‏۴، ص70

جملات قصار رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد کتاب و کتابخوانی

1.      لازم است كه مردم را كتاب خوان بكنيم؛ اما از اين واجب‏تر، آن است كه استعداد نويسندگى را در بين مردم پيدا كنيم و توليد كتاب بكنيم.

2.      امروز كتابخوانى و علم ‏آموزى، نه تنها يك وظيفه ‏ى ملى، كه يك واجب دينى است.

3.      براى يك ملت، خسارتى بزرگ است كه افراد آن، با كتاب سر و كارى نداشته باشد.

4.      توقع من از همه‏ ى مردم اين است كه كتاب و كتابخوانى را جدى بگيرند.

5.      در جامعه‏ ى اسلامى، كتابخوانى بايد همگانى و فراگير شود.

6.      در جامعه‏ ى كتابخوان، پديدآورنده‏ ى كتاب و عرضه‏ كننده‏ ى آن، بايد گرامى داشته شود.

7.      دين و دنياى بشر و جسم و جان انسان، به بركت كتاب تأمين و تغذيه مى‏شود.

8.      فرآيند كمال بشرى به وسيله‏ى كتاب تحقق مى‏يابد.

9.      كتاب خواندن براى يك ملت، يك فريضه و يك واجب است.

10.      كتابخوانى بايد همانند كارهاى روزانه در زندگى مردم وارد شود.

11.      كتاب خوب، يكى از بهترين ابزارهاى كمال بشرى است.

12.      كتاب، دروازه‏ يى به سوى جهان گسترده ‏ى دانش و معرفت است.

13.      كتاب، مادر تمدنها و نيز عصاره‏ ى آنها است.

14.      كتاب يكى از ارزشمندترين فرآورده‏هاى بشرى و گنجينه‏ ى بزرگترين ثروتهاى بشر، يعنى دانش و تحقيق است.

 

موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت
[یکشنبه 1400-08-23] [ 08:21:00 ق.ظ ]




دوستان عزیز سلام

صبح پاییزیتون بخیر و سلامت و برکت ان شاء الله
با توجه به اینکه از روز شنبه آینده، هفته کتاب و کتابخوانی (22آبان) آغاز میشه
بنا داریم امسال برنامه ها با محوریت خود کلاسها و به حالت رقابتی بین پایه های مختلف برگزار بشه و در نهایت بهترین برنامه ها معرفی و تشویق بشوند.
برنامه ریزی این مسابقه به این شکل هست.
روز شنبه 22 آبان….. کلاس پایه پنجم
روز یکشنبه 23 آبان….. کلاس پایه چهارم
روز دوشنبه 24 آبان….. کلاس پایه سوم
روز سه شنبه 25 آبان….. کلاس پایه دوم
روز چهارشنبه 26 آبان….. کلاس پایه اول

 

اعم برنامه هایی که میتوان اجرا کرد.
1.معرفی کتاب
2.کلیپ و استیکرهای انگیزشی در مورد مطالعه و کتاب
3.سخنان بزرگان در مورد کتاب
4.معرفی سایتهای کتابخانه ای جدید(قدیمی ها قبلا در گروه اعلام شده)
5.مسابقه های مرتبط(معرفی، تلخیص، پادکست، عکس نوشته و استیکر سازی و…. با موضوعیت هفته کتاب)
6.نمایشگاه کتاب
7.معرفی برترین کتابخوان کلاسم
8.تقدیر از کتابدار حوزمون
و….
شرایط مطالب ارسالی
*هر کلاس در بازه زمانی مشخص ساعت 7 تا 9 شب باید مطالبشان را در همین گروه بفرستند.
*تعداد پستهای ارسالی با حساب استیکرها و…. بیشتر از 15 پست نباشد.

*مسئولیت محتوایی پستهای ارسالی به عهده نماینده کلاس است.
*از گذاشتن پستهای سیاسی و تکراری پرهیز شود.

جوایز
بهترین برنامه از سوی هر پایه گزارشش به روابط عمومی حوزه علمیه خواهران استان فارس ارسال میشه و یک نمره در درس مقاله یا نرم افزار و یا هر درسی که این ترم یا ترم آینده با بنده داشته باشید به همه کلاس اضافه میشود. ?

 

موضوعات: مناسبت ها, اخبار پژوهشی مدرسه, هفته کتاب  لینک ثابت
[شنبه 1400-08-22] [ 10:10:00 ق.ظ ]




وجودی از جنس اخلاص

در سال 1299 ه . ش ( یا به قولی 1307) از خانواده ای اصیل ، متدین و ثروتمند دختری چشم به آسمان دنیا گشود که در تقدیرش فراز و نشیب های درخشانی رقم خورده بود .

پدرش مرحوم « حاج محمد امین » از نوادگان مرحوم شیخ زین العابدین از واقفان بزرگ موقوفات فارس و مادرش « عفت الشریعه » از زنان با فضیلت و پاک دامن بود .

پدرش از ملاکین بنام شیراز و صاحب زمین های روستای شاه قطب الدین واقع در منطقه هربال بیضا بود که برای سرآوری کشاورزان روزانه با اسب به بیضا رفت و آمد می کرد اما متاسفانه در سنین جوانی در گذشت . آری سرکار خانم « سیمین تاج مویدی » به همراه دو برادر و سه خواهر در دامان مادر ، پرورش یافتند . ایشان از همان اوایل کودکی با شریعت و احکام محمدی و اهل بیت علیهم السلام آشنا شدند و عشق به اسلام و قرآن و خدمت به خلق را آموختند .

تحصیلات ابتداییشان را در خرداد 1314 در دبستان عفتیه و در سال 1318 دوران دبیرستان را در مدرسه شهدخت در شیراز به پایان رسانیدند . در هنر گلدوزی و ابریشم بافی مقام اول را کسب نمودند . و چندین سال در حوزه تعلیم و تربیت و تدریس در اداره فرهنگ زمان خود مشغول به کار شدند و در سال 1317 با اجرای قانون کشف حجاب توسط رضا شاه ، خود و خانواده شان با این قانون مبارزه کردند .

ایشان در سال 1326 ه . ش جهت ادامه تحصیلات عالی در رشته مامایی و زنان عازم کشور انگلستان ، شهر لندن شدند .

نقل شده قبل از سفرشان به لندن به پابوس امام رضا علیه السلام مشرف می شوند تا با توسل به امام هشتم علیه السلام ایمان و عصمت خود را در کشور کفر تضمین نمایند .

در مدت اقامتشان در لندن خاطرات جالب توجهی در دست است که حکایت از زاید الوصف ایشان دارد . از جمله اینکه خانم دکتر مویدی استادی آمریکایی داشتند که به علت مسلمان بودن خانم دکتر ، ایشان را تحت فشار قرار می دادند و اجازه سوال و جواب در کلاس را به ایشان نمی دادند . از قضا هنگام امتحانات پایان ترم ، خانم دکتر مریض می شوند و دانشگاه به هیچ عنوان رعایت حال ایشان را نمی کند و اصرار داشتند که امتحان را فقط یکبار برگزار می کنند .

خانم دکتر ، دلشکسته شروع به گریه کردن می کنند و با چشمانی اشکبار به حضرت مسیح علیه السلام متوسل می شوند و می گویند : « آقا من مسلمانم و در این کشور غریبم . شما به من کمک کنید ». خانم دکتر می گویند : در این هنگام در عالم رویا دیدم یک دایره نورانی سه بار از در آمد و از پنجره خارج شد . دایره ای که در آن حرفی شبیه  Sنوشته بود . به کتابم مراجعه کردم و در قسمت S نوشته اصطلاحی پزشکی بود که معنای آن می شد : « تناسب سر بچه با لگن مادر » و من این مطلب را به طور کامل مطالعه کردم و نگاهی اجمالی نیز به سایر مباحث انداختم . فردا 15 سوال امتحان از این بخش بود و من قبول شدم .

خلاصه خانم دکتر در سال 1329 ه . ش علی رغم فراهم بودن موقعیت شغلی و همچنین ازدواج ، با پایان دوره تحصیل به ایران باز می گردند و در وزارت بهداری مشغول به کار می شوند و سال ها در مراکز درمانی از جمله درمانگاه نمازی ، شیرخوارگاه دولتی و سایر بیمارستان ها انجام وظایف می نمایند .

ایشان در سه راه نمازی ( مشهور به تکیه نواب ) در ساختمانی که برای مطب در نظر گرفته بودند نیز مشغوله به طبابت بودند . اما در واقع طبابت تنها بهانه ای کوچک برای اجرای اهداف بزرگتر بود . ایشان طبقه پایین همان ساختمان را به فعالیت های مذهبی اختصاص داده بودند و در حالی که نظام شاهنشاهی فعالیت های سیاسی و مذهبی را به شدت ممنوع کرده بود ، ایشان با تمام وجود در برابر فشارهای مامورین دولتی به خصوص استانداری وقت مقاومت می کردند و به برگزاری کلاس های روخوانی و تفسیر قرآن و … ادامه می دادند .

زنانی که برای درمان به مطب مراجعه می کردند گرایش بیشتری به حضور در این کلاس ها پیدا کرده بودند تا جایی که مطب ظرفیت حضور زنان مذهبی را نداشت و از طرفی اختلاط دختر و پسر در مدارس مانع رفتن دختران مذهبی به مدارس می شد بنابراین خانم مویدی ضرورت احداث مکان بزرگتر برای ادامه فعالیت ها و همچنین تاسیس دبیرستان را احساس کردند و از این جا بود که بنای مکتب الزهرا سلام الله علیها پایه ریزی شد و ایشان ساختمانی واقع در خیابان قاآنی شمالی را در سال 1343 به قیمت 100 هزار تومان خریداری کردند البته با توجه به اینکه این مبلغ در آن زمان زیاد بوده با کمک مالی مادرشان موفق به خرید این ملک می شوند و گویا قبل از خرید استخاره می گیرند و خوب می آید اما وقتی ابتدا می خواستند زمین روبه روی حوزه را بخرند پولشان نمی رسد و با ناراحتی روی سکویی کنار مکتب می نشیند و با خود   می گویند استخاره که خوب آمد پس چرا نشد ؟ که در این هنگام بنگاه دار ساختمان کنونی مکتب را که صاحبش مرده بوده به ایشان پیشنهاد می کند و خانم دکتر آن را می خرند . اما لازم به ذکر است که آن موقع دو ساختمان روبه روی هم یعنی کلاس ها ، نبوده و پس از خرید با همت خانم مویدی ساخته می شود و در سال 1344 دبستان و دبیرستان مکتب الزهرا سلام الله علیها به همراه فعالیت های مذهبی دیگر افتتاح می گردد . استاندار وقت هنگامی که متوجه فعالیت های مذهبی و سیاسی این مکان می گردد محدودیت ها و فشارهای بسیاری را اعمال می کند از جمله 6 ماه تعطیلی مکتب اما با پیگیری مصرانه خانم مویدی فعالیت ها از سر گرفته می شود به طوری که روزی شخص استاندار به مکتب الزهرا سلام الله علیها آمده و ابراز داشتند : « خانم مویدی شما دکان جلوی دکان شاه زده اید شاه زنان را از چادر بیرون کرده ، شما زنان را چادری می کنید » اما این محدودیت ها توان مقابله با بلندای عزم ایشان را نداشت . البته موقعیت خانوادگی خانم دکتر نیز مانع از آن می شد که حکومت بتواند مکتب را تعطیل کند زیرا پسرخاله ایشان در وزارت آموزش و پرورش حضور داشت و پشتوانه ای برای ایشان بود و همین مسئله هم سبب شد ایشان مجوز تاسیس مدرسه را از آموزش و پرورش بگیرند . البته مدرسه کاملا غیردولتی بود .

و بلاخره پس از پیروزی انقلاب مردم مذهبی شهر تصمیم گرفتند مکتب الزهرا سلام الله علیها را که شاگردان آن اکنون از فعالان مذهبی و علمی نمونه شهر بودند به حوزه علمیه تبدیل شود و همان خانم هایی که قبل از انقلاب در دبیرستان مکتب الزهرا سلام الله علیها درس خوانده بودند و دروس دینی را با اساتیدی چون مرحوم ایت الله مجد الدین محلاتی ، جناب آقای حقیقت و جناب آقای سید محمد انجوی امیری گذرانده بودند . همان ها به عنوان اساتید مکتب انتخاب شدند و در سال 1368 مکتب الزهرا سلام الله علیها به مدیریت خانم دکتر مویدی تحت پوشش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران واقع در قم قرار گرفت و در سال 1376 نیز به عنوان یکی از مدارس علمیه فعال ، مصوب گردید . و این ها تنها شمه کوچکی از زحمات بی دریغ سرکار خانم دکتر مویدی است که همه هستی خود را در طبق اخلاص گذاشت . ایشان تنها موسس مکتب الزهرا سلام الله علیها نبودند بلکه موقوفات دیگری نیز دارند از جمله مکتب الزینب در خیابان منوچهری ، مجتمع تالار محمدی واقع در خیابان منوچهری که ایشان شخصا بر ساخت نظارت داشتند و … بنابراین اگر در و دیوار این شهر هنوز رنگ و بوی دین و مذهب دارد مرهون خدمات بزرگانی چون ایشان است کسی که بزرگترین سرمایه خود را عشق به اهل بیت علیهم السلام بالاخص حضرت زهرا سلام الله علیها می دانست . یکی از اساتید می فرمودند هرگاه از ایشان طلب دعا  می کردیم با کمال تواضع می فرمودند : « من از خود چیزی ندارم و کاری انجام نداده ام ( بلکه ) هر چه در دست من به صورت امانت بوده در راه خدا خرج کرده ام .»  

بارها از مراکز مختلف جهت مصاحبه و تهیه گزارش از فعالیت های ایشان مراجعه می کردند اما ایشان هیچ گاه حاضر به مصاحبه نشدند .

از خصوصیت های بارز ایشان اهمیت زیاد به نماز اول وقت بود ، هرگز نماز شبشان ترک  نمی شد و مرتب طلاب را به اخلاص دعوت می کردند . این سخن به کرات از ایشان شنیده شده : « با خدا معامله کنید تا هرگز دچار زیان نشوید . برای خدا درس بخوانید . برای خدا عمل کنید و برای خدا موعظه کنید . » و توصیه می کردند حتما به امر تبلیغ و تدریس بپردازید و تا ضرورت ایجاب نکرده وارد کارهای اجرایی نشوید . در سال های اولیه تاسیس حوزه ، بحثی از اعطاء مدرک به طلاب نبود لذا هرکس دروس دینی را دوست داشت و مایل به تزکیه روح بود وارد حوزه می شد و این علت فضای معنوی و اخلاص بیشتر حوزه در گذشته بود و دکتر مویدی به سبب تزکیه و مناعت طبع و ساده زیستی الگوی خوبی برای طلاب بودند .

خانم دکتر وقتی برگ های درخت می ریخت می فرمودند : « این ها را خشک کنید تا به عنوان کود استفاده شود » و دوباره آن برگ ها را پای درخت می ریختند . نسترن های حیاط را  می چیدند و با آن ها عرق می گرفتند ، نارنج ها را می چیدند و جهت هزینه حوزه به کباب فروشی ها می فروختند .

این طور نقل می کنند که جو فضای معنوی آن زمان بی مثال بود .

هر روز در سالن ، زمان صبحگاه ، صبح طلاب با دعا و زیارت و مناجات خواندن توسط خانم دکتر و همچنین ایراد موعظه شروع می شد . ایشان فقط برای طلاب برنامه نداشتند بلکه برای مردم نیز برنامه های مذهبی داشتند از جمله دعای کمیل و ندبه هر هفته .

مراسم با شکوه شب های قدر و میلاد ها و شهادت ها با حضور آحاد مردم برگزار می شد . صبح های ماه رمضان پس از اینکه طلاب به کلاس می رفتند ایشان با زنان هم سن و سال خودشان کلاس ختم قرآن داشتند .

و حال که ایشان به علت کهولت سن در بستر هستند این امانت بزرگ به دست ما سپرده شده و این وظیفه ماست که برای رسیدن به اهدافی که زحمت های زیادی برای آن کشیده شده از تلاش مجدانه غافل نشویم و در آخر توفیقات روز افزون بانوی مکتب الزهرا سلام الله علیها را از خداوند خواستاریم .

در آخر توفیقات روزافزون بانوی مکتب الزهرا سلام الله علیها را از خداوند خواستاریم .

                   با تشکر از اساتید محترمی که ما را در تهیه این مطلب یاری فرمودند .

                                                                                                             والسلام  

به شهر ما بانویی نکوکار                        وجودش جمله علم و دین و ایثار

بود از خاندان بس گرامی                       زلال و صادق از فضل الهی

سیمین تاج موید نام خویش                    به شرت « ی » بیفزایی فروغش

خلوص خدمتش ورد زبان شد                به درمان گروه بانوان شد

برای نشر اسلام او ، به آغاز                  دو بال علم و ایمانش به پرواز

همه عمرش به خدمت در ره خلق            به اخلاص در رضای حی مطلق

وجودش شد همه باران رحمت               ز راه انبیاء و راه فطرت

گشود او مکتبی با نام زهرا سلام الله علیه     همه درس ادب ، فرهنگ تقوی

که نیم قرن تاکنون از آن گذشته            چه زیبا جهل نسوان را شکسته

تحول یافت شیراز شهر عرفان               حضور این گروه اهل ایمان

توانش جمله در راه خدا داد                  به خدمت بهر دین مصطفی داد

همه بند و همه زنجیر بگسست              به فیض خدمت خلق در خدا جست

موضوعات: مناسبت ها  لینک ثابت
[دوشنبه 1400-07-19] [ 09:20:00 ق.ظ ]




بسم الله الرحمن الرحیم

یَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنکُمْ وَالَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ

میثاق نامه طلبگی طلاب حوزه های علمیه استان فارس- سال تحصیلی 1399-1400

خداوندا تو را سپاسگزارم که بارقه های رحمت افشانِ سعادتت را به روی من گشودی و دعاهای خیر والدینم را در حقم اجابت نمودی تا پای در مکان و جایگاهی بگذارم که اولیا و انبیای صدیقت گام نهاده بودند.

خالق و ولی مطلقم ، ربّ مهربانم!  هزاران بار تو را سپاس که مسیر میانبُر رسیدن به لقا و قربت را برایم راهنما شدی و من بی حقیر را در درگاه الهیت لایق و بزرگ داشتی تا گام در تحصیل علوم دینی ات بگذارم و از جمله نمایندگان، مبلغان و طلابِ اسلام نابت باشم. پس حال که منت پذیر این نعمت بزرگت دانسته شدم با

خود عهد و میثاق می بندم که در مسیر پر فراز و نشیب طلبگیم همواره یادم باشد که دعوتنامه ام را تو امضا نمودی و من را لایق نمایندگی دینت قرار دادی…

عهد میبندم در پیشگاه خداوند متعال و ارواح مقدس انبیا عظام و امامان معصوم(ع) که در راه تهذیب نفس، فراگیری علوم دینی و خدمت صادقانه به اسلام ناب محمدی(س) و مذهب تشیع علوی از هیچ تلاشی فروگذار نباشم.

عهد میبندم در مسیر پاسداری از حریم دین و احکام اسلامی، تمام سعی خود را بذل نموده و تحت عنایات حضرت ولی‌عصر(عج) با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری همواره در طول حیات خویش، خادم راستین مکتب جعفری و سرباز فداکار حضرت بقیه‌الله الأعظم(عج) باشم.

عهد میبندم لحظه ای در خدمتم به اسلام و اهداف عالیه این دین، غفلت نکرده و در مقابل نعمت بزرگ طلبگی، خائن و ناسپاس نگردم.

عهد میبندم خود را سرباز ساده اما با اخلاص و پر تلاش امام زمان(عج) دانسته و تمام همتم را صرف سربازی ایشان کنم.

عهد میبندم که خوب درس بخوانم و هادی دینم باشم و از معارف حقه دینت تا هرآنجا که بتوانم دفاع کنم.

 

ان شاء الله تعالی

 

 

میثاق نامه طلبگیpdf

موضوعات: مناسبت ها, اخبار مدرسه  لینک ثابت
[شنبه 1399-12-09] [ 09:45:00 ق.ظ ]




به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی، نمایشگاه کتاب و هم زمان اهدا کتاب به مدارس دیگر به مدت 1 هفته در حوزه علمیه الزهرا شیراز برگزار گردید.

موضوعات: مناسبت ها, اخبار پژوهشی مدرسه, اخبار پژوهشی, هفته کتاب  لینک ثابت
[سه شنبه 1399-08-27] [ 07:49:00 ق.ظ ]
1 3 4 5