پژوهانه


فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین
  • دهقان
  • زفاک
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
  • سمیه صالحی


 



مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهرستان شیراز

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

   عنوان:

سیره کلامی و غیر کلامی همسرداری حضرت زهرا (سلام الله علیها)

  استاد راهنما:

سرکار خانم رضوی

پژوهشگر:

مریم السادات حقیقی

 

بهار 1398

 

چکیده

نخستین مجموعه و نهادی که با کم ترین افراد و بیش ترین ارزش ها در جامعه تشکیل می‌شود‌، خانواده است‌. آیین آسمانی اسلام‌، مجموعه ای از کامل ترین و ناب ترین آموزه های سعادت آفرین و جاودانه برای خانواده بیان کرده است‌. در این میان محیط خانوادگی و ارتباطات کلامی و غیرکلامی امام علی (علیه السلام) و حضرت زهرا (سلام الله علیها) بلکه به خاطر حضور دو معصوم (علیهم السلام) از برجستگی چشمگیری برخوردار است که شایسته نگاهی جامع و همه سویه خواهد بود. حضرت زهرا (سلام الله علیها) این بانوی بزرگ دارای زندگانی پر فراز و نشیب بودند. ابتدای کودکی ایشان که با سختی های فراوانی در شعب ابیطالب (علیه السلام) همراه بوده است و سپس با فوت مادر بزرگوار ایشان صفحه ای جدید در زندگی ایشان رقم خورد‌. ایشان در دامان پدر بزرگوارش پرورش یافته و مدارج عالی انسانی را می­آموخت تا اینکه به اذن پروردگار به زوجیت علی (علیه السلام) در آمد‌. زندگی این زوج که در عین سادگی آغاز شد حاوی نکات ارزشمندی از ارتباطات کلامی و غیرکلامی مؤثر است، به گونه ای که ارتباطات کلامی و در صحبت کردن و گفتگوهای خود با حضرت علی (علیه السلام) همواره واژه هایی توأم با محبت و احترام برمی­گزیدند و محیط خانه را در هر زمان برای رفع خستگی های حضرت امیر (علیه السلام) شاد نگه می­داشتند‌. همچنین در برخورد با حضرت علی (علیه السلام) اوج ادب و احترام را جاری می‌کردند و در همه موقعیت های حساس زندگی و در ارتباطات غیرکلامی همواره به طور کامل از ایشان اطاعت می‌کردند‌. همچنین در رفتار ایشان عشق و علاقه به مولا موج می­زد‌. ساده زیستی‌، قناعت‌، صبر و بردباری و ایثار و همراهی با همسر از نمودهای تفاهم و درک متقابل این زوج آسمانی بود‌.

کلیدواژه ها:

حضرت زهرا (سلام الله علیها)‌، اسلام‌، سیره‌، کلام‌، همسر

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت
[شنبه 1398-04-01] [ 12:06:00 ب.ظ ]




تحقیق پایانی سطح 2 (کارشناسی)

 عنوان

مفهوم عجله و شتاب‌زدگی و پیامدهای آن از منظر آیات و روایات

 استاد راهنما

سرکار خانم رضوی

 پژوهشگر

فرزانه غفوری شیراز

 بهار 98

نمره : عالی

 

چکیده

قدرت تفکر و اختیار از نعمت های بزرگ خداوند متعال بر انسان‌هاست. اما عده‌ای بدون استفاده از تفکر، عجولانه از نعمت اختیار استفاده می‌کنند؛ بدین صورت که قبل از فرا رسیدن زمان کار، عجولانه آن را انجام می­دهند تا به نتایج بیشتر در زمان کمتر دست یابند. چنانچه در آیات قرآن کریم به همين خصوصيت انسان‌ها اشاره شده  است«خُلِقَ الْإِنْسانُ مِنْ عَجَلٍ» (انبیاء: 37) به خاطر همين عجله‌ورزي است كه گرفتار آثار سوء آن نيز می‌گردند. ولي بايد دانست، چون خداوند این صفت را مانند شهوت و غضب در وجود انسان نهادینه کرده است، بنابراین تعجیل در کارها به طور مطلق مذموم نیست. به گونه اي كه اگر افراد بعد از فرا رسیدن زمان و شرایط امور، در کارهای اخروی مانند عجله در کارگشایی، عجله در ازدواج دختران و عجله در ادای دین و … شتاب کنند؛ کارشان مورد تحسین است و این نوع عجله، ممدوح است. ولی اگر در کارهای دنیوی مانند عجله در پذیرش خبر بدون تحقیق، عجله در استجابت دعا و … تعجیل کنند، نتیجه ای جز پشیمانی و نا امیدی نخواهد داشت و چنين عجله‌ايي، مذموم است. عوامل و زمینه‌های عجله مذموم عبارت است از ضعف ایمان، هواپرستی، وابستگی به دنیا، جهل و حب و بغض و خشم است. این عوامل اثرات منفی بسیاری در زندگی انسان‌ها به دنبال دارد از جمله آثار فردی یأس و نا ­امیدی و سطحی‌نگری و.. است و آثار اجتماعی آن، سرزنش مردم و محرومیت است. در قرآن و روایات معصومانb راهکارهایی معرفتی مانند عبرت‌‌‌آموزی و کسب علم و تقویت ایمان و بردباری و راهکارهای رفتاری مانند تأمل قبل از سخن و عمل، مشورت، تدبیر و عاقبت اندیشی و مدیریت وقت برای درمان عجله‌ورزي مذموم گفته شده است.

کلید واژه‌ها: عجله، شتاب‌زدگی، سرعت، صبر، تأنی، اسلام، قرآن.

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت
[سه شنبه 1398-03-28] [ 09:08:00 ق.ظ ]




مرکز مدیریت حوزه ­های علمیه خواهران

مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهرستان شیراز

چکیده تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

 عنوان

جایگاه حسن ظن در اسلام

پژوهشگر

فاطمه هاشمی

استاد راهنما

سرکار خانم میربقایی

تابستان 1397

نمره :عالی

چکیده

حسن ظن یکی از صفات نیک و پسندیده اخلاقی شمرده شده و به معنای نیک انگاری درباره خداوند متعال و فعل و انفعالات جهان و نیز پندار؛ گفتار وکردار انسان به کار رفته است. حسن ظن دارای اقسامی است که از جمله آن حسن ظن به خدا که عالی ترین نمونه حسن ظن است، حسن ظن به خود، غفلت از زشتی ها و نواقص خویش، مایه فخرفروشی می­باشد. حسن خلق به دیگران، یکی از مسائل مهم که در پالایش محیط از ناامنی و نابسامانی ها نقش دارد، حسن ظن و خوشبینی نسبت به مردم است. حسن ظن آثار فردی و اجتماعی و خانوادگی دارد که آثار فردی آن در قالب بندی دنیوی و اخروی بیان شده است. از جمله آثار دنیوی آن عبارتند از: شادی و نشاط، از بین برنده غم و اندوه، آسان گیری، استجابت دعا، طهارت دل، رهایی از گناه و همچنین آثار اخروی آن عبادت، رهایی از دورخ و بهشت که می­توان آن را از مهم ترین آثار اخروی حسن ظن دانست. و آثار اجتماعی آن پرهیز از تجسس و غیبت، جلب محبت دیگران، گره گشایی، کاهش اندوه می­توان اشاره کرد. حسن ظن علاوه بر آثار فردی و اجتماعی دارای آثار خانوادگی است که می­توان عفو و گذشت، توجه به ویژگی های مثبت افراد خانواده، جلب محبت افراد خانواده، توجه به امکانات موجود در خانواده، سلامت روانی اعضای خانواده اشاره کرد. البته موانع درونی و بیرونی برای حسن ظن بیان شده که موانع درونی آن عبارتند از: خشم، ترس، بخل، حسد، عدم اعتماد به نفس و سوء ظن و موانع بیرونی حسن ظن هم نشینی با بدان، تحقیر و پست انگاری، رباخواری و داورری ناآگاهانه می­باشد. بنابراین راهکارهایی برای دستیابی به حسن ظن وجود دار که از جمله می­توان به احسان، ترتیب اثر ندادن به سوءظن، حصار بندی مشکلات، کنترل تفکر منفی، پرستش نیکو، تربیت خوب، ابراز عواطف مثبت، وظایف مبلغان، مساجد، رسانه ها و مدارس اشاره کرد.

کلیدواژه: اعتماد، اسلام، سوءظن، حسن ظن، اخلاق.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت
[شنبه 1397-08-12] [ 09:09:00 ق.ظ ]




 چکیده تحقیق پایانی سطح/2(کارشناسی)

 عنوان:

شناخت شب قدر و ویژگی‌های آن

  استاد راهنما :

سرکار خانم فتحی

پژوهشگر:

نسرین جوانمردی

 شهریورماه 97

چکیده

از روزی که نوع آدمی مستعد فرا گرفتن شریعت آسمانی گردید و به رشد و بلوغ فکری رسید و پیامبران در میان آها، برانگیخته شدند لیله‌القدری داشتند که اصول معارف و شرایع در آن شب قدر مقدر می شده است انسان، فقط در سایه ارتباط و اتصال با حق تعالی است که می تواند به تکامل دست پیدا کند لذا شب قدر در ارتباط و اتصال با حق تعالی است که می تواند به تکامل دست پیدا کند شب قدر ارتباط تنگاتنگ انسان با خدای متعال است که تاریک ظلمت کده جهان به صبح هدایت و رستگاری دلالت خواهد نمود لیله‌القدر شب عروج ملکوتی انسان الهی است و نیز بهترین تقدیر که همان ظهور نجات بخش است مقدر گردیده است و تنها اوست که باید نقطه کانونی توجهات در شب قدر باشد. زیرا اگر شفاعت آن بزرگواران نباشد گناهان بخشوده نمی گردد و سرنوشت آینده انسان به رستگاری و سعادت رقم نمی خورد.فلسفه وجودی شب قدر این است که خداوند متعال می خواهد انسان ها به ویژه مسلمانان، به سبب محبوبیتشان نزد خداوند ـ خود را در این شب تعیین سرنوشت و زمان تدبیر و برنامه ریزی، نقش لازم را در تعیین مقررات خویش ایفا کنند؛ لذا نظر به ضرروت این مطلب است که خداوند در مقطع خاص و مبارکی، با تلاش و اراده خود افراد، برای آن ها برنامه ریزی می‌کند تا در چهارچوب آن حرکت کنند و به سعادت رهنمون شوند.

کلیدواژه:الیله ­القدر،قدر، لوح، محفوظ،ولی، روح

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت
[شنبه 1397-07-07] [ 08:04:00 ق.ظ ]




 

تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

زمينه ها و پيامدهاي گناه

استاد داور

سركار خانم فلاح زاده

استاد راهنما

سركار خانم غفارنيا

پژوهشگر

زينب ميربلوكي

تابستان 1388

 

چكيده

 

انسان باید برای خود ارزش قائل باشد و اگر ارزش و منزلت خود را درک کند از انجام کارهایی که به این مقام آسیب می رساند دوری می کند و اجازه نمی دهد که با انجام کارهایی پوچ و بی ارزش و همچنین کارهایی که در اصل مخالف و متضاد با طبع و طینت اوست ارزش خودش و اعمالش پایین بیاید.

اگر انسان به آفات جسمی و روحی خود توجه نکند عنصر وازده و خطرناکی خواهد شد ولی اگر باتوجه و دقت مراقب خود باشد فردی وارسته و شایسته خواهد گردید. انبیاء و کتابهای آسمانی بشر را از هرگونه آلودگی برحذر داشته اند و با هشدارها و تاکیدات خود انسانها را به پاکی و اجتناب از گناه دعوت نموده اند. بنابراین ضرورت دارد گناه، زمینه ها و پی آمدهای آن شناخته شود.

نوشتار حاضر از پنچ بخش تشکیل شده است. بخش اول کلیات تحقیق. بخش دوم از حقیقت گناه و انواع آن تشکیل شده است. بخش سوم شامل انگیزه های پیدایش گناه است. بخش چهارم پیامدهای فردی گناه و بخش پنجم، پیامدهای اجتماعی آن است.

در این تحقیق از روش توصیفی استفاده شده است. چون موضوع تحقیق به توضیح و توصیف گناه، زمینه ها و پیامدهای آن پرداخته است.

برای نوشتن این مجموعه از کتابهای اخلاقی، روایی و تفسیری، همچون: گناه شناسی: محسن قرائتی – شرح دعای کمیل از حسین انصاریان، آثار گناهان: همت سهراب پور، آثار گناهان در زندگی و راه جبران آن: علی اکبر صمدی استفاده شده است.

کلید واژه: ذنب- جناح- معصیت- خطیئه- جرم- پیامد- زمینه، سوء.

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت
[شنبه 1396-09-18] [ 11:40:00 ق.ظ ]
1 3 4 5 ...6 7