پژوهانه


اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین
  • فطرس


 



چکیده تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

  عنوان:

قیام های شیعی در عصر امام سجاد (علیه السلام)

 

استاد راهنما:

سرکار خانم فرهادی

 استاد داور:

جناب آقای طلعتی

 پژوهشگر:

فاطمه سادات هاشمی

 
بهار 1396

 چکیده

با توجه به شرایط خاص سیاسی و اجتماعی که بعد از شهادت امام حسین (علیه السلام) در حکومت اسلامی پدید آمده بود، مردم و به ویژه شیعیان در اوضاع بسیار بد سیاسی و اجتماعی به سر می¬بردند. در واقع دوران امام سجاد (علیه السلام) یکی از اختناق آورترین این دوران ها به شمار می¬آید. فضای بسته و خفقان آور در عصر امام سجاد (علیه السلام) سبب شد که قیام های زیادی از جمله قیام های شیعی و غیر شیعی در این زمان رخ دهد. که از جمله قیام های شیعی، می¬توان به قیام حرّه اشاره کرد که این قیام یکی از وقایع اسف بار در عصر امام سجاد (علیه السلام) بود. در این قیام عبدالله بن خنظله رهبری قیام را به عهده داشت و در مکانی به نام حرّه در نزدیکی شهر مدینه با سپاه ده هزار نفری شام روبرو شد و نهایتاً با شکست وی این قیام به پایان رسید. اما این قیام سرآغازی شد برای قیام های بعدی که قیام توّابین یکی از مهم ترین آنها بود. جریان این قیام این گونه بود که کوفیان بعد از مرگ یزید با توجه به این که از قبل تدارکات نظامی خود را مهیا کرده بودند با رهبری سلیمان بن صرد خزاعی در مکانی به نام عین الورده با سپاه عبیدالله بن زیاد به پیکار پرداختند. آن ها که در آتش ندامت و پشیمانی از این که چرا پسر پیغمبر را یاری نکردند شجاعانه جنگیدند. اما با توجه به نداشتن استراتژی نظامی و عدم تجربه نظامی کافی، این قیام نیز با شکست مواجه شد، که البته این قیام آثاری بر جای گذاشت که در قیام بعدی که قیام مختار بود تأثیر گذاشت. و نهایتاً باقیمانده افراد از قیام توّابین به مختار پیوستند و قیام مختار رخ داد. آن ها با شعار با لثارات الحسین (علیه السلام) به خونخواهی سالار شهیدان و مبارزه با قاتلان کربلا و همراهی بزرگانی چون مالک اشتر و محمّد بن حنفیه خیلی زود بر کوفه مسلط شدند و با اقدامات ریشه ای توانستند از قاتلان کربلا انتقام بگیرند. در مقابل این قیام ها موضع امام سجاد (علیه السلام) به این صورت بود که به دلائلی در هیچکدام از قیام ها مستقیماً شرکت نکردند. و از مهم ترین دلیل می¬توان به فراهم نبودن شرایط و عدم همراهی مردم به علت رعب و وحشت اشاره کرد در نتیجه برپایی انقلاب بی ثمر بود از این رو اما بیشتر و در میدان سخن و اجرای امر به معروف و نهی از منکر به جنگ دشمن سفاک می¬رفت تا ضمیر خفته جامعه را بیدار کند. این تحقیق با روشی توصیفی و تاریخی به بررسی این قیام ها و موضع امام سجاد (علیه السلام) در مقابله با آن ها خواهد پرداخت.

کلیدواژه ها: شیعه، قیام، امام، حرّه، توّابین،مختار

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت
[یکشنبه 1396-03-07] [ 10:43:00 ق.ظ ]




پژوهش حوزه علمیه الزهرا شیراز: با سلام و احترام جلسه دفاعیه تحقیق پایانی سر کار خانم سیده فاطمه هاشمی با موضوع قیام های شیعی در عصر امام سجاد و موضع ایشان روز یکشنبه 31 اردیبهشت ساعت 9صبح در واحد پژوهش حوزه الزهرا برگزار خواهد شد. استاد راهنما :سر کار خانم فرهادی استاد داور: جناب آقای طلعتی

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1396-02-27] [ 08:13:00 ق.ظ ]




چکیده

چکیده تحقیق پایانی بررسی خطبه غدیر و پیام های آن

پژوهشگر:پروین بردبار

استاد راهنما: سرکار خانم زارعی

شهریور94- رتبه عالی

 

از آن جا که امامت و ولایت در باور شیعه، به معنای جانشینی بلافصل پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از جایگاه مهمی برخوردار است، پیامبر عظیم الشأن این مسأله را از آغاز رسالتش در مناسبت ها و مکان های مختلف گوشزد نمود و در بازگشت از آخرین سفر اجتماعی، معنوی و عبادی مسلمانان «حجة الوداع» رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به دستور الهی در طی خطبه ای با نام «غدیر» حضرت علی علیه السلام را به این مقام منصوب کرد. مهم ترین جمله ای که در خطبه به چشم می­خورد، جمله (مَن کُنتُ مَولاه فَعَلِیٌ مَوْلاهُ) است که برای واژه «مولی» معانی متعدد بیان
کرده اند، «ولی» در این خطبه برای بیان ولایت و جانشینی قرار گرفته است که گویای تمام شئونات ائمه علیهم السلام می­باشد. در روز غدیر آیاتی هم در تأیید سخنان پیامبر گرامی اسلام نازل گردیده که از آن جمله می­­توان به آیات 3، 55 و 67 سوره مائده اشاره نمود که هرکدام می­تواند گویای ولایت ائمه اطهار علیهم السلام باشد. علاوه بر این که خود آیات گویای نازل شدن در روز غدیر هستند روایات زیادی هم از ائمه اطهار و علمای شیعه و اهل سنت نقل شده است که روز هجدهم ذی الحجه (روز عید غدیر) روز اعلام ولایت و جانشینی امام علی علیه السلام و ائمه اطهار علیهم السلام است. در این خطبه شورآفرین درس ها و پیام هایی در زمینه اعتقادی، فقهی و اخلاقی نیز مطرح شده است که بیش تر پیام های آن حول مسأله ولایت است.

کلیدواژه ها: ولایت، علی، امام، خطبه، غدیر.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-06-28] [ 10:28:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح 2 (کارشناسی)

عنوان :
علل نفوذ و گسترش شیعه در میان ایرانیان

استاد راهنما:
سرکار خانم رضوی

استاد داور:
جناب آقای طلعتی

پژوهشگر:
سیده هدی موسوی

تابستان 94

چکیده
تاریخ ایران در اوایل دوره ی اسلامی ، یکی از مقاطع حساس تاریخ این مرز وبوم است. اوضاع واحوال ایران در این عصر، متأثر از ورود اعراب مسلمان به ایران و حاصل برخورد دو نظام اجتماعی ، فرهنگی و اعتقادی متفاوت بود . روند چگونگی پذیرش دیانت اسلام و ترک آیین قدیم از سوی مردم ایران و نتایج ناشی از آن ، از مهم ترین مسائل در این مقطع زمانی است . در این زمان شکل گذشته جامعه ایرانی که تقریباً هزارسال دارای وحدت نسبی بود ، به تدریج تغییر کرده و پیوند خود را با بخشی از میراث باستانی خویش گسست و چهره ای نسبتاً متفاوت با گذشته پیدا کرد . در این زمان دین زردتشت رونق گذشته خود را از دست داد و این امر نشانه آمادگی روانی مردم برای پذیرش آیین جدید بود. با ورود اسلام به ایران و با توجه به زمینه های آشنایی قبلی که ایرانیان از زمان پیامبر  ، در مدینه و یمن داشتند اوضاع ایران تغییر نمود و مردم آیین اسلام شیعی را پذیرفتند . زیرا آنان از صمیم قلب خواستار حکومت واقعی اسلام بودند و آن را فقط در نزد خاندان رسالت یافته بودند و تنها آنان را می دیدند که بدون هیچ گونه تبعیض، عدل و مساوات اسلامی را اجرا کردند علاوه برآن حضور شاگردان امام جعفر صادق  و سایر ائمه  و مهاجرت علویان در ایران به خصوص شهر قم نقش به سزایی در آشنا شدن ایرانیان با مکتب اهل بیت وتشیع داشت . سیر تدریجی تشیع در ایران همچنان به حرکت خود ادامه می داد . تا اینکه در زمان آل بویه شیعیان فعالیت جدی و شیعی را در ایران و عراق آغاز کردند ؛ آل _ بویه علی رغم در دست گرفتن دولت و حکومت شیعی نتوانست مذهب شیعه را به رسمیت در آورد . اما روند نفوذ شیعه توقف پیدا نکرد و در دوره ی غزنویان دوران تقیه شیعیان شروع شد و دوران تسامح و تساهل مذهبی و رشد مجدد شیعیان در دوره ایلخانان آغاز شد . اما هیچ کدام از این دوره ها نتوانست مذهب شیعه را به رسمیت در آورد تا اینکه در آغاز قرن دهم هجری قمری شاه اسماعیل صفوی موفق به رسمیت درآوردن تشیع در ایران شد . به این دلیل عصر صفوی مهم ترین بسترهای گسترش تشیع ، در دوره ی تاریخ ایران است . در این دوره با مهاجرت علمای جبل عامل به ایران سبب شد فقه شیعه در ایران رشد کند و بعدها با توجه به مقامات وکرامات اهل بیت و هم چنین اوضاع نابسامان حکومت های گوناگون که شرایط خفقان آوری ایجاد کرده بودند ، روند گسترش تشیع ادامه پیدا کرد و اکثریت مردم ایران ، اسلام شیعی را از روی علاقه و با امتنان خاطرپذیرفتند .
کلید واژه ها: ایران ، اسلام ، تشیع ، تسنن ، صفویه .

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-03-31] [ 11:32:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

نقش حضرت خدیجه سلام الله علیها در تاریخ اسلام

استاد راهنما:
جناب آقای محمدی پیام

استاد داور:
سرکار خانم فلاح زاده

تهیه و تنظیم:
نرجس انصاری

زمستان 1389

چکیده:
در این تحقیق سعی شد تا زندگی و نقش حضرت خدیجه سلام الله علیها مورد بررسی قرار گیرد. این بزرگوار تلاش های زیادی برای اسلام انجام داد و از جمله نقش ایشان به حدی بود که در موارد حساس و گوناگون برای اسلام از مال و مقام خود گذشتند و تا آخرین توان خود از پیامبر صلوات الله علیه و آله واسلام دفاع نمودند.
از این رو روش انجام کار این تحقیق تاریخی می باشد و این تحقیق شامل چهار بخش است که بخش اول آن شامل کلیات روش تحقیق و بخش دوم آن بعد فردی زندگی حضرت خدیجه سلام الله علیها که شامل شناختی اجمالی و مختصر از زندگانی این بزرگوار است را بررسی قرار گرفته است، در بخش سوم بعد اقتصادی-اجتماعی زندگی حضرت خدیجه سلام الله علیها را تشریح شده است، و در آخر بخش چهارم بعد معنوی-عرفانی زندگی حضرت خدیجه سلام الله علیها را بیان شده است.
کلیدواژه: اسلام، شِعب، تاریخ، خدیجه

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت
[شنبه 1395-03-29] [ 11:50:00 ق.ظ ]
1 3 4 5 6