پژوهانه


اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین
  • زفاک
  • سمیه صالحی


 



تحقيق پايانی سطح دو (كارشناسي)

گواهان روز رستاخیز

استاد راهنما

سرکار خانم صادق

استاد داور:

جناب آقای طلعتی

محقق

مریم عابدی پور

تابستان 1390

 

 

چکیده

 

    نوشتار مذکور در خصوص شهادت گواهان در روز رستاخیز مطالبی را مطرح کرده است. آگاهی در موضوع مورد بحث موجب می شود که نیروی تقوا و ایمان در انسان تقویت گردد و عامل بازدارنده ای می شود در مسیر انجام گناه و کارهای ناشایست و در واقع باعث می شود که انسان آگاه بیشتر متوجه اعمال خویش باشد تا در حد امکان اعمال خدا پسندانه از او سر بزند و غیر آن نباشد.

   در این نوشتار به ترتیب شهود معرفی گردیده اند که اولین و مهمترین آنها خداوند متعال می باشد که شهادت خداوند به تنهایی در روز قیامت کفایت می کند زیرا عالم محضر خداست و تمام انسانها آنچه که انجام می دهند مورد نظارت و مراقبت پروردگار می باشد. اما پروردگار بزرگ و مهربان این لطف را در حق بندگان خود نموده است و با قرار دادن شهود دیگر باعث شده است تا بندگان هم در این دنیا بیشتر مراقب اعمال خویش باشند و هم در آخرت اتمام حجتی باشد بر انسانها.

   از دیگر شهود در روز قیامت که در این نوشتار معرفی شده است پیامبران و ائمه(ع) می باشند این انسانهای والا که خود نمونه انسان کامل و الگو برای دیگرانسانها می باشند با بینش ذاتی و علم گسترده ای که خداوندبه آنها عنایت نموده در جایگاه والای شهادت بر اعمال انسان قرار دارند. همچنین می توان به فرشتگان و قرآن اشاره کرد که در روز قیامت بر علیه ویا به نفع آدمی شهادت می دهند آنها نیز در این دنیا از دیگر مراقبان اعمال انسانها هستند و همه آنها را ثبت و ضبط می کنند تا ذره ای از قلم نیافتد و در پایان به شهادت اعضاء بدن فرد گناهکار و مکان وزمان اشاره می گردد. آری، خداوند متعال با قدرت بی نهایت خود در روز قیامت نه تنها اعضاء بدن انسان بلکه زمین و حتی روز و شب را به سخن می آورد تا بر آنچه انسانها انجام داده اند گواهی دهند و تمام اینها فقط به اذن الهی امکان پذیر خواهد بود.

کلید واژه: شهود، گواهان، قیامت، رستاخیز، حساب رسی، موقف.

 

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تفسیری  لینک ثابت
[دوشنبه 1396-09-13] [ 11:17:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی)

عنوان پایان نامه:

صراط مستقیم در قرآن و سنت

استاد راهنما:

جناب آقای علیرضا فارسی نژاد

استاد داور:

سرکار خانم  فلاح زاده

محقق:

نگار آشوری

تاریخ ارائه:

زمستان88

 

چکیده

یکی از مسائل مهم در حوزه اعتقادات و جهان بینی اسلامی، مسأله صراط مستقیم است؛ چیزی که مسلمان ها روزانه بارها از خداوند هدایت به آن را طلب می کنند؛ زیرا صراط مستقیم راهی است که در هدایت مردم و رساندن آنها به سوی غایات ومقاصدشان تخلف نمی کند و صد در صد اثر بخش است.

   این پروژه تحقیقاتی با هدف درک و تشخیص صراط مستقیم از صراط شیطان و با روش کتابخانه ای به بررسی «صراط مستقیم در قرآن و سنت» پرداخته است و به سؤالات زیر نیز پاسخ می دهد. سؤالاتی از قبیل:1- مفهوم صراط مستقیم درآیات و روایات چگونه بیان شده است؟ 2- مراتب و مصادیق صراط مستقیم در آیات و روایات چگونه می باشد؟ 3- آیا صراط مستقیم دارای وحدت است یا اینکه متعدد می باشد؟

  علاوه بر این، در این پروژه، مفهوم و حقیقت صراط مستقیم در آیات قرآن و روایات ، مراتب و مصادیق صراط مستقیم در قرآن و روایات و ادله وحدت صراط مستقیم مورد بررسی قرار گرفته و به شبهات مخالفان پاسخ داده شده است.

 کلید واژه: صراط، قران، پیامبر، نور، هدایت، شیطان.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تفسیری  لینک ثابت
[شنبه 1396-07-22] [ 11:21:00 ق.ظ ]




 

تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

سحر و جادو از دیدگاه اسلام

استاد راهنما
جناب آقای یوسفعلی

استاد داور:
سركار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
معصومه شعبانی

پاييز 1389

چكيده

سحر چيزي است كه سببش نامعلوم و پوشيده باشد و به علت پوشيده بودنش سحر ناميده مي شود، زيرا سحر موردي است كه بسياري از مردم آن را نمي شناسند و نديده اند. بلكه از اعمال شيطاني و پوشيده است و تنها افرادي مي توانند آن را بشناسند كه بارها آن را آزمايش كرده اند.
تاثير و حقيقت سحررا نمي توان انكار نمود؛ و از اين جهت گروهي از انسان ها با ادعاي طريقت و با مكرهاي مختلف مسلمان را مي فريبند و اموالشان را غارت و دين آن ها را فاسد
مي كنند؛ بنابراين بر عده اي به عنوان واجب كفايي لازم مي گردد كه مردم را نسبت به اين پديده آگاه گردانند و اگر افرادي مبتلا به اين پديده به طور ناخواسته شده اند، رهايي بخشند كه اين خود با استفاده از ادعيه هاي وارده از سوي ائمه(ع) مي باشد و در صورت خاص با استفاده از سحر كه جواز دفع سحر با سحر صادر گردد.
اين تحقيق شامل شش بخش مي باشد و هدف از آن اين است كه مردم جامعه آگاهي پيدا كنند كه سحر و جادو حقيقت داشته و دراسلام حرام گرديده و جهت ابطال آن راه هايي بيان شده است بنابراين در بخش ها و فصل هاي آن از آيات و روايات و هم چنين فتاواي علما و دين استفاده شده است.
کلید واژه ها: سحر و معجزه، كرامت، نيرجات و عزائم و رمل و اسطرلاب تعريف شده است.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تفسیری  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-03-17] [ 09:20:00 ق.ظ ]




موضوع :

نشانه های مومن از دیدگاه آیات و روایات

ججج
استاد راهنما:
سرکارخانم زارعی

استاد داور :
جناب آقای طلعتی

پژوهشگر
مریم کریمی

زمستان 90

چکیده

ایمان یک امر باطنی است که آثارش دراعمال آدمی ظاهر می شود و بدان آرامش می یابد و تفاوت آن با اسلام آنست که اسلام تسلیم شدن اعضا درمقابل آنچه خداوند دستور می دهد می باشد که ممکن است قلبی ونهادینه هم نشده باشد.از نشانه های مومن واقعی که در قرآن و روایات به آن اشاره شده آنست که مومن همواره سعی می کند درجات وارکان ایمان را دست یابد.تا در رسیدن به مدارج کمال به صفاتی آراسته گردد که او دربرقراری رابطه با خود و خداوندو دیگران یاری می رساند.
از نشانه های مومن در رابطه اش با خود از جنبه قلبی دارا بودن عزت و حیا است.اوهمچنین زیرک و روشن بین است و زهد را به تمام معنا که همان عدم دل بستگی به دنیا ست دارا است.
از نشانه های جنبه های جوارحی ایمان محافظت از اعضا و جوارح است.علاوه بر آن مومن به کسب روزی حلال و دانش می پردازد واز لحاظ ظاهری آراسته و خوش رو می باشد.راست می گوید و از زیاده گویی می پرهیزد و دارای نظم است.
مومن با ایمان و یقین،یاد خداوند و اشتیاق به مرگ، باخوف ورجا، تواضع و تسلیم، توکل، دوست داشتن و نیت صحیح از لحاظ قلبی بامعبود خود رابطه برقرار می سازد.
او با انجام واجباتش، پرداخت زکات، ستایش و شکر گزاری، دعا کردن و ان شاء الله گفتن وجهاد کردن، با خالق خویش از جنبه جوارحی رابطه برقرار می کند.
مومن با دیگران که شامل نزدیکان از جمله پدر و مادروهمسرو فرزندان وخویشاوندان می باشد رابطه دارد و با عیادت از بیماران ،شرکت در تشییع جنازه، یتیم نوازی و با انفاق و صدقه دادن به مردم عادی نیازمند رابطه ویاری می رساند.
او باعفو وگذشت، عدم آزار، انصاف داشتن، مدارا وسازش ،امانت داری، مهمان نوازی، سلام و معانقه کردن، امر به معروف ونهی ازمنکر، مشورت، خوش خلقی،همسایه داری، پرهیز ازقهر وآشتی کردن و با پرهیز از غیبت و حسادت وتهمت حقوق اجتماعی دیگران را رعایت می کند.
کلید واژه : مومن-ایمان- کفر- کافر- رابطه- قرآن- روایات

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تفسیری  لینک ثابت
 [ 09:06:00 ق.ظ ]




تحقيق پايانی سطح دو (كارشناسي)

عنوان:
حیات طیبه از منظر آیات و روایات

استاد راهنما
سركار خانم فتحی

استاد داور
سرکار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
سهیلا فخارپور

بهار1395

چکیده
پروردگار جهانیان که هیچ مدبری نتواند تدبیرش را در نوردد و هیچ حکیمی نتواند پی به کنه حکمتش ببرد، هیچ عالمی بی نیاز از علمش نیست و هیچ توانگری متکی به نیروی خود نیست ، برای تک تک اجزاء خلقتش هدفی دارد ، حال چگونه می شود باور کرد که برای خلق اشرف مخلوقاتش فلسفه ای طرح نکرده باشد و او را بی هدف پدید آورده باشد ؟
خداوندی که بشر را آفرید او را به حال خویش رها نکرد بلکه هدف از خلقتش را به کمال رسیدن قرار داد. پس انسان برخوردار از فیض عقل سلیم می بایست برای رسیدن به آن هدف که همانا هدف غایی و محل به شکوه رسیدن حکمت خلق انسان است و آن ، جایگاه به اهتزاز در آمدن بیرق کرامت انسانی است ، مقدمات و ملاحظاتی را در زندگی خود ملحوظ نماید تا پله های ترقی و نیل به آن هدف را یکی پس از دیگری طی نماید..
مقدماتی مانند بهره مندی و بکارگیری عقل سلیم ، اِعمال امر قناعت پیشگی در زندگی، اصل رضایتمندی انسان در کلیه امور ، رسیدن به مقام صبر و توکل ، راههای کسب و جلب روزی حلال و … می باشد ، تا با به بکار بستن این مقدمات به حیاتی نائل گردد که در قرآن کریم از آن به حیات طیبه تعبیر شده است . حیات طیبه ای که به معنای زندگی پاک می باشد که در اصطلاح به معنای تحقق جامعه ای قرین با آرامش، امنیت ، رفاه ، صلح ، محبت ، دوستی، تعاون و مفاهیم سازنده ی انسانی می باشد .
حیاتی که حیات حقیقی انسانی است حیاتی که حیات دنیوی با همه گستردگی اش بستر آن و حیات اخروی با جاودانگی و اهمیتش تبلور این حیات حقیقی است .
این حیات حقیقی و اصیل، واقعیتی ورای حیات ظاهری است که در همین دنیا حاصل می شود.
این حیات دارای ویژگی ها و آثار متعددی است که هر فرد مؤمن با انجام عمل صالح به آن دست می یابد. علم برترین ویژگی راه یافتگان به حیات طیبه می باشد ، پس کسی که می خواهد به حیات طیبه، برسد باید علمی داشته باشد که او را آماده سازد تا اشیاء را بر آن چه هستند ببیند یعنی حق را حق و باقی ، و باطل را باطل و فانی .
مواردی دیگر نیز مانند سلام و سرور پایدار ، کرامت فراگیر ، عبودیت . نور و زندگی تمام و باور از ویژگی های انسانی است که به حیات طیبه نائل گردیده است .
هم چنین حیات طیبه آثار فراوانی در زندگی هر فرد دارد که برترین آن رسیدن به لقاء الهی است ، همان که هدف غایی خلقت انسان می باشد.
از طرفی انسانی که برای خداوند شریک قائل می شود یا تکبر می ورزد نمی تواند به حیات طیبه دست یابد پس انسان باید عوامل و موانع دست یابی به حیات طیبه را بشناسد تا بتواند به این حیات عظیم دست یابد .
کلید واژه: حیات ، حیات طیبه ، ایمان ، عمل

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تفسیری  لینک ثابت
 [ 09:00:00 ق.ظ ]