پژوهانه


فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین
  • امیرِعباس(حسین علیه السلام)


 



تحقیق پایانی سطح 2 (کارشناسی)

عنوان:

ارتداد از دیدگاه آیات و روایات

  استاد راهنما:

سرکار خانم مشکواتی

  پژوهشگر:

مریم سمیعی منش

 سال تدوین1398

 

چکیده

ارتداد از نظر لغوی به معنای رجوع و بازگشت است که در آیات بسیاری در قرآن مورد اشاره واقع شده است. همچنین در روایات نیز مورد بررسی قرار گرفته است. شرایط تحقق ارتداد عبارتند از بلوغ عقل، اختیار قصد. مرتد نیز به دو نوع مرتد فطری و مرتد ملی تقسیم می­شود. موجبات ارتداد عبارتند از: انکار اصل اسلام، انکار اصول دین، انکار ضروری دین، انکار ضروری مذهب، استهزای خداوند، پیامبر و آیات الهی، سب پیامبر و انبیای الهی. برای اثبات ارتداد سه شرط وجود دارد که
1- علم قاضی 2- اقرار فرد 3- بینه می­باشد. همچنین برای فرد مرتد خواه زن باشد یا مرد کیفرهایی در نظر گرفته شده است. کیفر ارتداد برای مرد عبارتند از: 1- وجوب قتل 2- قطع علقه زوجین
 3- زوال ملکیت 4- ساقط شدن ولایت مرتد و برای زن مرتد: 1- حبس و شکنجه 2- قطع علقه زوجیت 3- زوال ملکیت می­باشد.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات فقهی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1398-06-20] [ 10:37:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

عنوان:
کسب حرام، عوامل و آثار آن در زندگی

استاد راهنما:
سرکار خانم رضوی

استاد داور:
سرکار خانم فلاح زاده

پژوهشگر:
آسیه توفیقی تفتی

پاییز 1394

چکیده
کسب و کار ابتدائی ترین سطح نظام اقتصادی هر جامعه ای را تشکیل می¬دهد. به عنوان پایه و اساس نظام اقتصادی جوامع به شمار می¬رود. اسلام قوانین و تعالیم مخصوصی را برای کسب و کار و درآمد افراد یک جامعه اسلامی در نظر گرفته است. اساس آن کسب و کار مشروع و کسب روزی حلال است. دین اسلام به پیروانش اجازه نمی¬دهد به هر شیوه و روشی کسب درآمد کنند، اجازه نمی¬دهد هر کسب و کاری را برگزینند، اجازه نمی¬دهد با ضرر و زیان به افراد یک جامعه کسب درآمد کنند، از این جهت در احکام اسلامی قبل از هر مسأله ای در مکاسب، مکاسب محرمه را عنوان می¬کند. در قرآن نیز به عنوان اولین منبع احکام دینی در اسلام، آیات متعددی دیده
می¬شود که تمام بندگان را به کسب روزی حلال و دوری از حرام خوری دعوت می¬کند. آثار شوم و زیان بار این مسأله نه تنها خود مرتکب کننده را دربرمی¬گیرد بلکه نسل فرزندان و جامعه او را نیز آلوده خواهد کرد.
کلیدواژه ها: کسب، مال، حلال، حرام، احتکار، ربا

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی, موضوعات فقهی  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-03-30] [ 11:44:00 ق.ظ ]





احکام حکومتی و مصلحت

استاد راهنما : حجت الاسلام رحیمی

نرجس خاتون عرب پور

تابستان 87


چكيده

موضوع بحث در اين پژوهش ، احكام حكومتي و مصلحت مي باشد و اهداف مورد نظر در آن معرفي حكومت اسلامي به عنوان بهترين شيوه ي حكومت و بررسي احكام حكومتي به عنوان يكي از وظايف و اختيارات ولي فقيه در جامعه ي اسلامي مي باشد كه باعث حفظ كيان اسلام خواهد شد. براي تبيين اين اهداف ناگزير از تعريف حكومت و همچنين بررسي انواع آن و سپس رسيدن به حكومت اسلامي به عنوان بهترين نوع حكومت و معرفي كردن ولي فقيه به عنوان تنها گزينه اي كه اسلام به منظور رهبري جامعه ي اسلامي در زمان غيبت ائمه ي هدي (عليهم السلام) در نظر گرفته است . و پس از آن به بيان وظايف و اختيارات ايشان پرداخته شده است كه صدور حكم حكومتي در مواقع نياز به عنوان يكي از وظايف مهم ولي فقيه شمرده شده است .
تعريف حكم حكومتي و تفاوت آن با فتوا و ديگر احكام اسلامي همچنين رابطه ي حكم حكومتي با مصلحت و مفهوم آن يكي ديگر از موضوعات مورد بحث در اين پژوهش مي باشد و در آخر از مجمع تشخيص مصحلحت به عنوان نهادي كه مصلحت صدور احكام را تشخيص مي دهد و در اين امر مهم ولي فقيه زمان را ياري مي دهد سخن به ميان آورده شده است .
جهت پژوهش در اين موضوع بيشتر از كتب فقهي و كتبي كه در رابطه با ولي فقيه و وظايف و اختيارات ايشان بحث نموده است استفاده شده است نتايجي كه اين تحقيق در پي دارد عبارت است از:
1- حكومت اسلامي بهترين شيوه ي حكومت است .
2- بهترين زمامدار در قرآن و روايات ولي فقيه جامع الشرايط مي باشد .
3- حكم حكومتي نوعي از احكام اسلامي است كه متفاوت با فتواست .
4- مصلحت نظام مهمترين عامل در صدور احكام حكومتي است .
5- مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان يك نهاد حكومتي مصلحت هاي زمان را تشخيص و در صدور حكم حكومتي مشاور ولي فقيه است .
واژگان كليدي:
1- حكومت، 2- ولي فقيه، 3- حكم، 4- فتوا، 5- حكم اوليه، 6- حكم ثانويه، 7- مصلحت.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی, موضوعات فقهی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-03-19] [ 09:59:00 ق.ظ ]




تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

فلسفه و اسرار حج

استاد داور
سركار خانم فلاح زاده

استاد راهنما
سركار خانم منازاده

پژوهشگر
سیده حکیمه موسوی

بهار 90


چكيده

حج عبادتی ویژه است که خود از مجموعه ای از عبادات تشکیل یافته است، مناسک حج مشتمل بر نماز و انفاق و ذکر و ترک برخی از امور به خاطر خداست. بنابراین حج شامل همه فضایل آن عبادات است و با این وجود، ویژگی خاصی نیز دارد که در غیر آن یافت نمی شود. و آن ویژگی عبارت است از اینکه حج صرفاً یک تکلیف عبادی نیست که به آن امر شده باشد، بلکه میثاق و عهدی است که بدان تشرف می جویند.
حج، چشمه ی جوشان و زلالی است که جویندگان حق و فضیلت، اگر خود را در آنجا شستشو دهند، همچون روزی که از مادر متولد شده اند از گناه پاک و پاکیزه می شوند. علماء و دانشمندان و فقهای بزرگوار، هر کدام به سهم خود کوشیده اند تا مسلمانان را با ابعاد گوناگون حج آشنا کنند و راه را برای بهره روی بیشتر آنان هموار سازند برخی مناسک حج نوشته اند تا مردم را در صحیح و درست انجام دادن اعمال یاری دهند و برخی دیگر به بیان اسرار و معارف این مناسک نورانی پرداخته اند تا تشنگان معارف اسلامی را سیراب و آن ها را در پیمودن مسیر کمال راهنمایی کنند.
و هنوز راهی دراز در پیش است تا فلسفه و ابعاد و آثار و برکات حج، شناخته و شناسانده شود، و مؤمن حج گزار با آگاهی و شعور دینی، بر آن مواقف کریمه، و مشاعر عظیمه، که محل هبوط ملائکه الله، و توقف انبیاء و اولیاء بوده، گام بگذارد.
در این پژوهش فلسفه و اسرار کلی حج مورد بررسی قرار گرفته است. انجام این تحقیق برای آشنایی بیشتر مخاطبان و پویندگان این سفر معنوی، جهت برپایی هر چه بهتر این فریضه بزرگ الهی است و آشنایی بیشتر با اسرار و رموز نهفته گسترده ترین شعار اجتماعی و دینی مسلمانان است، همچنین ترسیم عقلانی آداب حج در کنار تبیین تعبدی آن است.
حج هر چند در لغت به معنای قصد و آهنگ است اما با ورود اسلام به عنوان یکی از مناسک عبادی در میان دستورات اسلامی پایه گذاری شد که مشتمل بر آداب و مفاهیم بسیار بلند عرفانی و معنوی می باشد و همچنین در تعابیر مختلفی از واژه ی فلسفه استفاده شده است و در موضوع پایان نامه از این جهت کاربرد دارد که از لفظ فلسفه حج دلیل و علت تشریع مناسک حج استفاده می شود نه به عنوان این که علم فلسفه مد نظر باشد.
در این نوشتار درصدد آن هستیم که فلسفه و اسرار کلی حج با استناد به آیات قرآن و روایات معصومین –علیهم السلام- و بزرگان دین مورد بررسی قرار گیرد. امید است خوانندگان عزیز، با خواندن این پژوهش، با آمادگی بیشتری راهی دیار دوست شوند و به مناسک معنوی حج نیز با همان دقت و وسواسی که در انجام درست حج دارند، بنگرند و در نتیجه با انجام حجی صحیح و کامل به تمامی اهداف این سفر معنوی و روحانی دست یابند. ان شاءالله
کلید واژه: احرام، اسرار، تلبیه، تقصیر، حج، حلق، سعی، صفا، طواف، عرفات، فلسفه، قربانی، مزدلفه، منی.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات فقهی  لینک ثابت
 [ 09:21:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح 2(کارشناسی)

عنوان :
اتانازی (قتل ترحم آمیز )از دیدگاه فقه و حقوق اسلامی

استاد راهنما:

سرکار خانم سمیه میرزایی

استاد داور:

جناب آقای طلعتی

پژوهشگر:

فائزه فتاحی

تابستان93

چکیده
موضوع پژوهش حاضر به طورکلی پیرامون دو بعد مهم دنیای بشریت است که یکی حیات و دیگری مرگ می باشد.قتل ترحم آمیز یا اتانازی از مرگ یک انسان بحث می کند. مرگ مزبور طبق روال طبیعی اتفاق نمی افتد و در واقع چالش از همین جا آغاز می شودکه فرایند مردن،غیر طبیعی یا به بیانی دیگر به دست بشرانجام می پذیرد ؛به همین دلیل بهتر است به جای استفاده از واژه بشر یا شخص، واژه مقتول را به کار ببریم که البته در دین اسلام نیز همه انواع اتانازی یا قتل ترحم آمیز رد شده است.
برخی از کشورهای دنیا اتانازی را مجاز دانسته اند، اما با توجه به آموزه های اخلاقی در همه ادیان به خصوص ادیان آسمانی و با توجه به کرامت والای یک انسان، پذیرش اتانازی قابل خدشه ودارای اشکال است.
در اسلام زندگی یک انسان به قدری ارزش دارد که قرآن کریم نجات جان یک انسان را با نجات جان تمامی آدم ها برابر می داند، از سوی دیگر در این مکتب الهی زندگی افراد متعلق به آن ها نبوده و جان انسان امانتی الهی است که حفظ این امانت از واجبات غیر قابل انکار است. در اسلام خود کشی و دیگر کشی به هیچ وجه جایز نبوده و کشتن انسان ها فقط در موارد دفاعی و قصاص مجاز دانسته شده است.
با توجه به این نکات مهم و با استفاده از منابع کتابخانه ای در دو موضوع حقوق و فقه اسلامی به جستجو در منابع اسلامی از جمله قرآن و روایات،حقوق کشور ایران، دیدگاه فقهای شیعه، نظر علمای اهل سنت،استدلال فقها و حقوقدانان اسلامی ومختصری از دیدگاه ادیان توحیدی در رابطه با بحث اتانازی پرداختیم. علاوه بر مطالب فوق، نظرات موافق اتانازی نیز آورده شده تا خواننده محترم، خود به قضاوت بنشیند و در نهایت آثار و پیامدهای عمل به اتانازی ذکر گردیده است.
هدف ما تصویری دقیق از ماهیت واقعی اتانازی در افکار حقیقت جو است و اینکه در نهایت، پس از بررسی ها به نتیجه مردود بودن اتانازی در کشور ایران از دیدگاه دین مبین اسلام وفقه و حقوق اسلامی رسیدیم.
کلید واژه : اتانازی، خودکشی،ترحم آمیز، قتل ، مرگ .

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات فقهی  لینک ثابت
 [ 09:19:00 ق.ظ ]
1 3