پژوهانه


فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
  • ساناز تهرانی
  • امیرِعباس(حسین علیه السلام)


 



با سلام و احترام خدمت تمامی پژوهشگران گرامی

بانک موضوعات مقالات و تحقیقات پایانی حوزه الزهرا شیراز جهت آشنایی با موضوعات کار شده در این قسمت بار گزاری می شود.

عناوین از نظر موضوعی دسته بندی شده و در شاخه های مختلف علوم اسلامی مثل فقه و اخلاق و تفسیر و اعتقادات و … حضور محترمتتان ارائه می گردد.

با کلیک روی کلمه فرمت در پایین متن،آن را دانلود بفرمایید.

(فرمت فایل rar است)

 

موضوعات: موضوعات مرتبط با علوم انسانی  لینک ثابت
[یکشنبه 1398-02-08] [ 08:02:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

 

 

عنوان:

اعیاد اسلامی و شیوه های بزرگداشت آن از دیدگاه آیات و روایات

 

استاد راهنما:

سرکار خانم میربقائی

 

 

پژوهشگر:

حمیده زارعی
 


پائیز96

 

چکیده

یکی از تمایلات و استعدادهای درونی انسان میل و نیاز به سرور و بهجت و لذت در زندگی است، اضطراب های فکری و تنش های روانی از مشکلات جدی انسان عصر تکنولوژی و ارتباطات است که منجر به کاهش احساس شادی درونی شده است، پژوهش حاضر یک مطالعه کتابخانه ای است که به تبیین ماهیت و فلسفه اعیاد با رویکرد قرآنی و روایی می­پردازد. شادی در قرآن دارای جایگاه خاصی است و به گونه های مختلف مورد تأیید و توجه قرار گرفته است. امام نه شادی بیهوده و عبث بلکه شادی توأم با اهداف الهی و انسانی چنانچه دین اسلام، اعیاد و جشن های اسلامی و مذهبی را بهانه ای برای شاد بودن قرار داده است و ضرورت بزرگداشت اعیاد را واجب نموده است.

از منظر دین اسلام حقیقت عید زمانی است که خداوند متعال برای جایزه دادن و بهره مند کردن بندگان از نعمت ها، آن روز را در میان روزها انتخاب می­کند تا برای گرفتن خلعت ها و عطایا جمع شوند و به همگان اعلام کرده است که به درگاه او روی آورده و با اعتراف به بندگی و آمرزش خواستن از گناهان و عرضه نیازها و آرزوهاشان برای او تواضع نمایند. چنانچه شناخت مفهوم اعیاد اسلامی و جایگاه آن در متون دینی اسلامی موجب نگه داشتن حوادث و وقایع اسلام می­شود تا عظمت و بزرگی دین درک شود و به نسل های بعدی منتقل شود و همچنین برگزاری اعیاد و شادی های اسلامی می­تواند در تبلیغ مهارت و ارزش های اسلامی تأثیرگذار باشد. به علاوه یکی از راه های احیاء نقش اجتماعی دین اسلام در حیات بشری، توجه به فرهنگ و رفتارهای اهل بیت (علیهم السلام) و الگوگیری از آنان است و یکی از محورهای اصلی رفتاری اهل بیت (علیهم السلام) توجه به امر شادی و برنامه ها و اعیاد مذهبی است. بنابراین ارزش و جایگاهی که اعیاد اسلامی می­تواند در احیاء و تبلیغ ارزش های دینی داشته باشد این تحقیق بر آن است تا مفهوم و جایگاه اعیاد اسلامی را از منظر آیات و روایات مورد بررسی قرار دهد.

واژگان کلیدی: عید، اسلام، ملّت، فرح، مذهب.

 

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات مرتبط با علوم انسانی  لینک ثابت
[سه شنبه 1396-11-10] [ 11:48:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

عنوان:
تأثیر مثبت اندیشی و عقاید مذهبی
بر رضایت از زندگی

استاد راهنما:
سرکار خانم ملیحه شیرازی

استاد داور:
سرکار خانم فلاح زاده

پژوهشگر:
فاطمه زارع

تابستان 94

چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسي تأثير مثبت انديشي و عقايد مذهبي بر رضايت از زندگي طلاب حوزه هاي علميه بود. براي رسيدن به اين هدف، پس از مطالعه ي منابع موجود و مقايسه ي نظرات مختلف بزرگان دين، اساتيد حوزه و نظريه هاي موجود روانشناسي، از ميان طلاب حوزه هاي علميه ي شهر شيراز، 100 طلبه ( 50 طلبه ي دختر و 50 طلبه ي پسر) با استفاده از روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند. آزمودني ها به ابزارهاي پژوهش شامل پرسشنامه ي دین داری کلارک و استارک، پرسشنامه ي مثبت اندیشی و پرسشنامه ي رضايت از زندگي ریف پاسخ دادند. نتايج آماري مورد استفاده نشان داد که بین عامل مثبت انديشي، عقايد مذهبي و رضايت از زندگي ارتباط مثبت و معناداري وجود دارد. همچنين نتايج اين پژوهش نشان داد که مثبت انديشي و عقايد مذهبي هر دو پیش بینی کننده مثبت و مناسبي برای رضايت از زندگي در میان طلاب بوده است، بطوري که اين دو متغير 8/20 درصد از واريانس رضايت از زندگي را مي تواند تبيين نمايد. با اين حال با توجه به سطح معناداري موجود، ميزان تأثيرگذاري مثبت انديشي بر رضايت از زندگي بيشتر از دينداري و عقايد مذهبي است. نتيجه اي که از اين يافته ها مي توان گرفت اين است که همانطور که در متون ديني و علمي اسلامي و غربي بيان شده است افراد مذهبي و مثبت انديش ميزان رضايت بيشتري از زندگي خود دارند.
کليدواژه ها: رضايت از زندگي، عقايد مذهبي، مثبت انديشي.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی, موضوعات تربیتی, موضوعات مرتبط با علوم انسانی  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-03-31] [ 11:30:00 ق.ظ ]




مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهرستان شیراز
تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

موضوع
عدالت اقتصادی از منظر اسلام

استاد راهنما
آقای مقامی

استاد داور
خانم فلاح زاده

پژوهشگر
سوری احمدیان

« لَقَد أرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیَّناتِ وَ أنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ و المیزانَ لِیَقُومَ النّاسُ بِالقِسطِ …». خداوند در قرآن کریم هدف از ارسال انبیاء و نزول کتب آسمانی را برقراری عدالت، که بخشی از آن عدالت اقتصادی است، بیان می‏کند.
از این رو با توجه به اهمیت اصل «عدالت» و از جمله عدالت اقتصادی در اندیشه اسلامی و با نظر به این که منشأ بسیاری از نابسامانی‏های اجتماعی تبعیض‏های ناروا در عرصه‏های گوناگون اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‏باشد. و تبعیض در عرصه‏های یاد شده سبب محرومیت قشر عظیمی از جامعه و ممتاز و متمول شدن گروه اندک می‏گردد و پی آمد آن تضییع حقوق گروه اول و حرکت به سوی چالشگری و دو قطبی شدن جامعه است، و ریشۀ بسیاری از ناهنجاری‏های اجتماعی را مانند ناهنجاری به مقررات اجتماعی، بزهکاری، رشوه، اختلاس، سرقت و … را می‏توان در این تبعیض‏ها جستجو نمود لذا آن چه موجب دگرگونی و اصلاح عمیق این فرایند می‏گردد، استقرار عدالت اجتماعی با ابعاد مختلف آن و به خصوص استقرار عدالت اقتصادی و ساماندهی زندگی مردم می‏باشد.
اسلام در راستای تحقق عدالت اقتصادی و به تبع آن تحقق عدالت اجتماعی، کاهش فقر و ثروت، مبارزه اصولی با عقب ماندگی، تحولات فرهنگی اساسی در فکر و ساخت اقتصادی جامعه، مبارزه با قدرت طلبی و برتری جویی، ایجاد انسجام اجتماعی و افزایش روح دگر دوستی و احترام به انسان و ارجگذاری نسبت به حقوق او، مکانیسم‏هایی را در قانون مندی‏ها و فرهنگ دین نهاده است، که رعایت آنها نوید بخش جامعه آرمانی دین است. جامعه‏ای کمال یافته و سعادتمند و به دور از هر ظلم و تبعیضی.
آن چه در این نوشتار یادآوری می‏شود، علل و عوامل بی عدالتی اقتصادی و راه کارهای روشن و محسوس و کلی است که به طور مستقیم با پدیده عدالت اقتصادی و به تبع آن با پدیده عدالت اجتماعی در رابطه است و به عینیت یافتن آن در جامعه می انجامد، تا از این رهگذر با عواملی چون احتکار، ربا، کم فروشی، گران فروشی، مشاغل فاسد و مخرب، مالکیت‏های خصوصی نامحدود و عواملی از این قبیل که منجر به بی عدالتی اقتصای می‏شود مبارزه شود و در مقابل فرهنگ وقف، انفاق، صدقه، خمس و زکات و دیگر حقوق مالی و فرهنگ‏هایی از این قبیل که منجر به استقرار عدالت اقتصادی در جامعه می‏شود نهادینه شود.
لازم به ذکر است که این راهکارها با اقتباس از آیات قرآن و روایات ائمه معصومین- علیهم السلام- به ویژه کلام امیرالمؤمنین- علیه السلام ـ در کتاب گرانسنگ نهج البلاغه جمع آوری شده و مورد بحث و بررسی قرار می‏گیرد.
تحقیق حاضر در پنج بخش تدوین شده است که عبارتند از:
بخش اول با عنوان کلیات؛ که شامل مواردی چون تبیین موضوع، ضرورت و اهمیت موضوع، طرح مسأله و پرسش‏های تحقیق، فواید و اهداف تحقیق، پیشینه و سابقه موضوع، تعریف مفاهیم و اصطلاحات کلیدی، روش تحقیق، مشکلات و موانع تحقیق می‏باشد.
بخش دوم با عنوان مفاهیم و ضرورت‏ها؛ که شامل دو فصل می‏باشد: در فصل اول به بیان مفاهیم لغوی و اصطلاحی عدالت، مفهوم ظلم و قسط و اقسام عدالت پرداخته شده و در فصل دوم جایگاه عدالت اقتصادی در قرآن و سنت بررسی شده است.
بخش سوم با عنوان عدالت اقتصادی و عوامل بی عدالتی اقتصادی؛ شامل دو فصل می‏باشد: در فصل اول اهداف اقتصادی اسلام و اهداف عدالت اقتصادی بیان شده است و در فصل دوم به عوامل بی عدالتی اقتصادی اشاره شده است.
بخش چهارم با عنوان سیاست‏های عمومی‏تحقق عدالت اقتصادی؛ شامل دو فصل می‏باشد: فصل اول وظایف مردم در تحقق عدالت اقتصادی را بیان می‏کند و فصل دوم وظایف دولت را در تحقق عدالت اقتصادی بیان می‏کند.
بخش پنجم با عنوان سیاست‏های تخصصی تحقق عدالت اقتصادی؛ نیز شامل دو فصل می‏باشد: در فصل اول راهکارهای ایجاد توازن اقتصادی به عنوان اولین سیاست تخصصی جهت تحقق عدالت اقتصادی ارائه شده است و در فصل دوم به تشریح عامل تکافل اجتماعی به عنوان دومین سیاست تخصصی عدالت اقتصادی پرداخته شده است.
امید است که این نوشتار بتواند راهگشای برخی از مشکلات و موانع اجرای عدالت اقتصادی در جامعه اسلامی و به طور کلی در جوامع بشری گردد.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات مرتبط با علوم انسانی  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-03-23] [ 11:18:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

موضوع:
ضرورت وحدت جوامع اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)

استاد راهنما:
سرکار خانم صادق

تهیه و تنظیم:
پروین صارم پور

تیر 1390

چکیده:
وحدت و انسجام به معنای همگرایی پیروان مذاهب مختلف در عین وجود اختلافات مذهبی است، چرا که حذف اختلافات و تنوع فکری و مذهبی نه ممکن است و نه مطلوب. آنچه مطلوب است یافتن راهکارهایی برای مدیریت صحیح و جلوگیری از پیامدهای واگرایی اسلامی است.
معتقدات مشترک اسلامی مهمترین عامل در دست یابی به انسجام اسلامی است. بنابراین ما اگر بخواهیم انسجام اسلامی تحقق پیدا کند، باید بر اصولی که بین مسلمین مشترک است تکیه کنیم و نباید خود را سرگرم فروعی بکنیم که مورد اختلاف است. دشمنان اسلام سعی دارند که با سرگرم کردن فرقه های مختلف مسلمین آتش کینه و تفرقه را میان آنان شعله ور سازند تا در پرتو آن به مقاصد شوم خود که از جمله مهمترین آنها نابودی اسلام، و مسلمین است، دست یابند، آنها می خواهند با این کار قدرت تفکّر را از مسلمین بگیرند.
ایجاد تفرقه در میان مسلمین پیامدهای ناگواری را به همراه خواهد داشت از جمله: تسلط اجانب بر مسلمین، مرگ ذلت بار و اسارت و نهایتاً بوجود آمدن اسلام آمریکایی.
ایجاد وحدت و انسجام اسلامی فوایدی آثار مهمی دارد که آشنایی با این آثار می تواند سهم مهمی در ترغیب مسلمین برای وحدت و همدلی داشته باشد. مهمترین اثر این وحدت شکست دشمنان اسلام و قطع دست تمامی چپاولگران از ممالک اسلامی است. ایجاد وحدت در جوامع اسلامی باعث احیای استقلال سرزمین های اسلامی که به نوعی یکی از منافع مشترک مسلمین به حساب می آید، می شود و مسلمین به پیروزی نهایی خود که همان فراگیر شدن اسلام عزیز در سراسر جهان است نایل خواهند آمد.
پس از بیان موانع و آثار وحدت و پیامدهای تفرقه و جدایی، نوبت به یافتن راهکارهایی
می رسد که در ایجاد وحدت اسلامی ما را یاری می کند.
از جمله راهکارهای ایجاد اتحاد و همدلی متوجه سران دولت های اسلامی به مسئله ی اختلاف است.
دیگر راه ایجاد وحدت آگاهی بخشیدن به مسلمین است.
ولایت فقیه را نیز می توان به عنوان عامل مهمی در ایجاد وحدت به شمار آورد.
آخرین راه در ایجاد وحدت اسلامی، تشکیل ارتش مشترک و هسته های مقاومت در سرتاسر جهان، توسط مسلمین است،
از این رو پژوهش حاضر در پنج بخش به ضرورت وحدت جوامع اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره) می پردازد برای جمع آوری اطلاعات لازم از روش کتابخانه ای بهره جسته شده است. روش تحقیق در این پژوهش براساس نگرش کاربردی و براساس راهبرد توصیفی است.

مهمترین کلید واژه های این تحقیق عبارتند از: جامعه اسلامی، وحدت، امت، تفرقه، استکبار

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات مرتبط با علوم انسانی  لینک ثابت
 [ 11:16:00 ق.ظ ]
1 3