پژوهانه


فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین
  • howzeh-kosar
  • دهقان
  • زفاک
  • معاونت پژوهش مدرسه علمیه کوثر قزوین
  • الهام تقيان چالشتري
  • بهار


 



مرکز مدیریت حوزه­ های علمیه خواهران

مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهرستان شیراز

تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

عنوان

مفهوم رجعت و اثبات آن از نظر عقل و نقل

 استاد راهنما

سرکار خانم رضوی

   پژوهشگر

زهرا سهرابی

 زمستان 1397

نمره عالی

چکیده

«رجعت» به مصدر ثلاثی مجرد از باب رَجَعَ، یَرجَعُ، رجوعاً است. لغت شناسان معنی این واژه را، بازگشتن و برگشتن می­دانند. شیعه امامیه معتقد است که پس از ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) و تشکیل حکومت عدل الهی در سرتاسر جهان، گروهی از اولیای الهی و دوست داران خاندان رسالت و برخی از معاندان و دشمنان خاندان وحی که از دنیا رفته اند، به دنیا بازمی­گردند. اولیای الهی و صالحان با دیدن حاکمیت حق و عدل در گسترۀ گیتی شادمان می­شوند و نیز پرتویی از ثمرات ایمان و اعمال صالح خود را در دنیا مشاهده می­نمایند. معاندان و دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) نیز بخشی از جزای اعمال ناشایست خود را در این دنیا مشاهده کرده و به کیفر آن خواهند رسید. اعتقاد به رجعت یکی از اعتقادات مسلّم «شیعه» است و برای اثبات این امر، دلایل عقلی و نقلی بسیاری موجود است. مهم ترین دلیل عقلی که برای اثبات رجعت می­توان به آن استناد کرد، امتناع ذاتی و امکان وقوعی مسأله رجعت است. از مهم ترین دلایل نقلی اثبات کننده رجعت آیه 83، سوره نمل است که می­فرماید: «وَ يَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآياتِنا فَهُمْ يُوزَعُون‏؛ و ای رسول، امت را به یاد آر روزی که به عرصه قیامت یا رجعت به دنیا در ظهور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) از هر قومی یک دسته را که تکذیب آیات ما می­کنند
برمی­انگیزیم و آنها (برای سؤال) بازداشته خواهند شد.» و همچنین روایات متعددی بر وقوع رجعت دلالت می­کند. احادیث رجعت به قدری زیاد است که جز موارد انگشت شماری از مسائل دینی، از هیچ مسأله ای تا این اندازه روایت و حدیث نقل نشده است.

کلید واژه ها: رجعت، ظهور، اسلام، شیعه، غیبت، انتظار.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی  لینک ثابت
[سه شنبه 1397-12-28] [ 09:18:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح 2(کارشناسی)

عنوان:

مشخصات و وظایف منتظران از منظر آیات و روایات

 

استاد داور:

سرکار خانم رضوی

استاد راهنما:

سرکارخانم میرزایی

پژوهشگر

شهناز فروزان

زمستان 93

 

 

چکیده

تحقیق که در پیش رو دارید به عنوان مشخصات منتظران از منظر آیات و روایات تدوین شده است. در بستر تاریخ در تار و پود حیات آدمی، کمال جویی و کمال یابی، بزرگترین دغدغه بوده است. آن گاه که خداوند حضرت آدم(علیه السلام) را پیامبر آدمیان و حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) را پایان بخش سلسله رسولان قرار داد در پی تحقق« وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ» بود.

شیعه بر اساس قاعده ی لطف نیاز اساسی انسان را امامت می داند و اعتقاد دارد که انسان برای رسیدن به سر منزل مقصود به راهبری کامل نیاز دارد و آن راهبر کسی جز حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) نیست. موعودی که تمام ادیان الهی نوید ظهورش را داده اند بنابراین ضرورت دارد، انتظار حضرت را که به بهترین انتظار ها نام برده شده، برای منتظران روشن شده تا شیعیان بتوانند انتظاری سازنده صحیح داشته باشند.

منتظران باید به وظایف فردی اهمیت بدهند و خود را در جهت معرفت حجت خدا، خودسازی و تزکیه نفس، صبر و شکیبای، آماده کردن خود برای ظهور، آماده نمایند.

آنان علاوه بر وظایف فردی باید وظایف اجتماعی را به نحو احسن انجام دهند ابتدا جامعه باید پیوند خود را با مقام ولایت حفظ کند. امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رواج یابد، زنان جامعه نیز و همچنین عالمان و دانشمندان هر کدام در صنف خود وظایف را بشناسند و در جهت زمینه سازی ظهور حضرت گام نهند.

منتظران، باید در جامعه به آسیب شناسی مهدویت بپردازند تا دچار تردید و شک و شبهه نشوند، آنان باید در جهت ارتقای معرفت بیشتر و جهل زدایی اقدام کنند و سبب تقویت مکتب شیعه شوند.

کلید واژه ها: مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف)، اقتداء،منتظر،ظهور،معرفت،وظیفه،ولایت

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات مهدویت  لینک ثابت
[یکشنبه 1396-12-06] [ 09:24:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

 

عنوان:

کارکردهای اجتماعی دین

 

استاد راهنما:

سرکار خانم رضوی

 

پژوهشگر:

فریبا آزادی

 
تابستان96

 

چکیده

دین به عنوان مجموعه ای از فرامین و دستور العمل­های الهی در زندگی فردی و اجتماعی بشر، کارکردهای فراوانی دارد که نمی­توان از آن غفلت نمود. از آنجا که مهمترین نتیجه و کارکرد دین سعادت اخروی انسانهاست، در رأس تمامی برنامه­های مربیان و متربیان دینی، بحث از دین و ابلاغ و فوائد آن قرار دارد. دین در لغت از منظر قرآن و روایات معانی گوناگونی دارد در اصطلاح هم تعاریف متفاوتی برای آن شده است که جامع ترین آن عبارتند از مجموعه ای از اعتقادات و باید ها و نباید­ ها که هم با قلب و روح انسان سروکار دارد و هم با اعضاء و جوارح او. چرا که انسان متدین در عمق روانش اعتقاداتی دارد که این اعتقادات در گفتار،کردار و پندار او متجلی می شود. دینداری به سه دلیلِ نیاز فطری و روحی بشر به دین و خدا پرستی، نیاز به قوانین جامع و مترقی و نیاز به اخلاق و فضائل اخلاقی برای اصلاح روابط فردی و اجتماعی و ایجاد و ادامه یک زندگی سالم انسانی ضرورت دارد. کارکردهای دینی در زندگی انسان ها در دو محور فردی و اجتماعی معرفی شده اند. از جمله کارکردهایی که برای دین در عرصه فردی  و روانشناختی آمده، معنا دادن به زندگی انسان ها، پاسخ به احساس تنهایی و کاهش ترس از مرگ است. از جمله کارکردهای اجتماعی دین:  تأمین عدالت و آزادی، همبستگی ملی، فوائد اخلاقی، اقتصادی و سیاسی  است که از مهمترین فوائد دین در تأمین عدالت و آزادی می توان به وضع قانون صحیح، لزوم قانون گرایی، آزادی حیات، آزادی اقامت و آزادی اجتماعی و …. اشاره کرد. همچنین دین و التزام به دین داری در عرصه اقتصادی نیز موجب توازن اقتصادی و تعاون عمومی می­شود. در زمینه سیاست هم، دین و دینداری در بردارنده آثار مهمی مانند مشارکت سیاسی و مردم سالاری دینی می باشد، در زمینه اخلاقی هم آثاری مثل احترام به شخصیت افراد و کنترل غرایض را شامل می شود و در آخر هم کارکردهای تربیتی را شامل می­شود. که در نهایت پذیرش دین به خصوص، دین حق و التزام به آن موجب تأمین تمام این فوائد و کارکردها در زندگی فردی و اجتماعی بشر و تضمین سعادت دنیوی و اخروی او خواهد شد. این تحقیق برآن است که به صورت توصیفی کارکردهای اجتماعی دین را مورد بررسی قرار دهد.

واژگان کلیدی:  دین، کارکرد، اجتماع، فرد، اقتصاد، سیاست.

 

 

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی  لینک ثابت
[سه شنبه 1396-11-17] [ 07:51:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

 

عنوان:

ضرورت و کارکرد مسأله نیابت خاصه و عامه در عصر غیبت

 

استاد راهنما:

سرکار خانم میربقائی

 

پژوهشگر:

زهرا محمودی

 

تابستان96

 

 

چکیده

غیبت صغری را می­توان دوران آماده سازی شیعیان برای غیبت کبری دانست. در غیبت صغری شیعیان از طریق نواب اربعه با امام زمان (علیه السلام) ارتباط داشتند. نواب اربعه مسایل و مشکلات شیعیان را به خدمت امام زمان (علیه السلام) می­رساندند و از این طریق مردم را امام زمان (علیه السلام) در ارتباط بودند. در غیبت کبری نیز علمای واجد شرایط نیابت عامه را برعهده دارند. امام زمان (علیه السلام) فقها را به عنوان نایب عام خود بر مسلمانان قرار داد. شناخت مسأله ی نیابت در جامعه ی امروز ضرورت دارد، زیرا شناخت این موضوع به شناخت بهتر امام زمان (علیه السلام) کمک می­کند. نیابت امام زمان (علیه السلام) به معنای جانشینی امام زمان (علیه السلام) است. در دوران غیبت امام زمان (علیه السلام) وجود نایبان امری ضروری و لازم است تا مردم در مسایل خود به نایبان رجوع کنند. نایبان در غیاب امام زمان (علیه السلام) اختیاراتی را که بر عهده ی ایشان است برعهده دارند. در غیبت صغری نواب خاص امام زمان (علیه السلام) توسط امام (علیه السلام) انتخاب می­شوند اما در غیبت کبری امام (علیه السلام) ضوابطی را مشخص می­کند و نایب عام طبق این ضابطه ها انتخاب می­شود. که این نایبان وظایف امام زمان (علیه السلام) را نسبت به شیعیان برعهده دارند. عدم شناخت این جایگاه باعث می­شود که مردم نایب واقعی و شایسته ی امام زمان (علیه السلام) را نشناسند و نتوانند به طور صحیح با امام خویش ارتباط داشته باشند و این خود بحرانی است در زندگی مردم چون مدعیان نیابت قادر به حل مشکلات مردم از راه درست و صحیح آن نیستند و این گونه مردم و در ادامه جامعه دچار انحراف می­شود. این تحقیق مورد استفاده تمامی طلاب که قصد تحقیق درباره ی موضوع نیابت را دارند می­باشد. همچنین دانشگاه های علوم قرآنی و مرتبط با این موضوع می­توانند از این تحقیق استفاده کنند. در این تحقیق از روش کتابخانه ای برای جمع آوری مطالب استفاده شده است.

واژگان کلیدی: نیابت خاصه، نیابت عامه، غیبت، امام زمان، ولایت فقیه.

 

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات مهدویت  لینک ثابت
[سه شنبه 1396-11-10] [ 11:41:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

عنوان:

شخصیت شناسی مدعیان دروغین مهدویت

استاد راهنما:

سرکار خانم رضوی

پژوهشگر:

افسانه معصومی
 
مرداد1395


 
چکیده

    به گفته همه مورخان و محدثان شیعه و سنی امام محمد المهدی علیه السلام دوازدهمین امام شیعه و آخرین وصی پیامبر صلی الله علیه و آله در جمعه نیمه شعبان 255 یا 256 در سامرا چشم به جهان گشود. پدرش امام حسن عسکری علیه السلام و مادرش نرجس است و مشهورترین لقب او مهدی است. او دارای شمایل و ویژگی هایی است که وی را از مدعیان دروغین متمایز می­کند. زندگانی آن حضرت دارای چند دوره است: اختفا، غیبت صغری و غیبت کبری. اندیشه مهدویت در اسلام ریشه قرآنی دارد و این کتاب آسمانی با قاطعیت تمام پیروزی نهایی حق بر باطل را به تمامی انسان ها نوید داده است. اعتقاد به مهدی یعنی اعتقاد به شخصی که زمین پر از ظلم و جور شده را پر از عدل و داد می­کند. این اعتقاد در روایات نقل شده از شیعه و سنی موجود است. به همین جهت عده ای با عوامل و انگیزه های مختلف که به آن ها اشاره خواهد شد، در طول تاریخ اسلام به دروغ ادعای مهدویت کرده اند یا نسبت مهدی به کسی داده اند. از جمله آن ها: کیسانیه، فرقه اسماعیله، نفس زکیه، فرقه واقفیه، فرقه محمدیه، یزیدیه، زیدیه، باقریه، ناووسیه و … که این مدعیان قبل از امامت ولی عصر هستند و مدعیان بعد از امامت ولی عصر نیز عبارتند از: ابومحمد شریعی، محمد بن نصیر نمیری، محمد بن مشعشع، عباس فاطمی، محمد نوربخش، سید علی محمد شیرازی و … لوازم و شگرد تبلیغ مدعیان دروغین عبارتند از شناسایی و جذب افراد ساده لوح و دادن اذکار و توزیع دستورالعمل های غیر شرعی و به ظاهر جذاب، ادعاهای گزاف و دروغ و … که در رساله کامل ذکر شده است. شاخصه های ظاهری مدعیان عبارتند از: اختلال روانی، خود کم بینی و حقارت، افراط و تفریط، ایجاد جذابیت های فردی و گروهی است که در رساله به تفصیل بیان شده و در این زمینه به راهکارهای تشخیص آن ها پرداخته شده است. از جمله راهکارهای تشخیص متمهدین، مقایسه اوصاف آن ها با حضرت مهدی می­باشد زیرا حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف دارای ویژگی خاص نیز می­باشند مثلا: مخفی بودن آثار حمل در مادر حضرت، مخفی بودن ولادت آن حضرت، روشن شدن چراغی در بیت الحمد از ولادت تا هنگام ظهور، خاتم الاوصیا بودن ایشان، پنهان زیستی ایشان، میراث انبیاء نزد ایشان است، طول عمر حضرت و کشته شدن شیطان به دست آن حضرت، نزول حضرت عیسی علیه السلام و اقتدا به حضرت مهدی علیه السلام، ایجاد حکومت واحد جهانی و آکنده کردن زمین از عدل و داد. از سویی دیگر با مقایسه محورهای اعتقادی و محتوایی دعاوی دروغین و اعتقادات اصیل اسلامی مهدوی به این نکته دست پیدا می­کنیم که در مسأله توحید، نبوت و معاد، ناسارگاری های زیادی بین ادعاهای متهدین و اندیشه اسلامی دیده می­شود و از سوی دیگر محورهای رفتاری دعاوی

    دروغین از طریق رشد عقاید خرافی و فرقه های شبه عرفانی و ادعاهای فردی غلوّآمیز و باطل صورت می­گیرد. محورهای رفتاری حضرت مهدی حاکمیت جهان شمول اسلام و برچیدگی شرک و اختلافات بشری، حاکمیت مطلق عدالت و دادورزی و برقراری امنیت و آرامش همه جانبه و رفاه و رشد پایدار اقتصادی، رشد و ترقی علوم و فنون، نفی قومیت مداری و نژادپرستی و نوسازی و احیای دین و تحول شگرف در حوزه ها و فضاهای ارتباطی و رسانه ای و رعایت آرمانی حقوق محیط زیست و جانداران و غیره می­باشد.

کلیدواژه ها: موعود- مهدویت- مهدی- مدّعی- استعمار.

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات مهدویت  لینک ثابت
[دوشنبه 1396-09-13] [ 11:38:00 ق.ظ ]