پژوهانه


اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین
  • زفاک
  • avije danesh
  • خادم المهدی
  • زهرا پورپيرعلي


 



تحقیق پایانی سطح 2(کارشناسی)

عنوان:

مشخصات و وظایف منتظران از منظر آیات و روایات

 

استاد داور:

سرکار خانم رضوی

استاد راهنما:

سرکارخانم میرزایی

پژوهشگر

شهناز فروزان

زمستان 93

 

 

چکیده

تحقیق که در پیش رو دارید به عنوان مشخصات منتظران از منظر آیات و روایات تدوین شده است. در بستر تاریخ در تار و پود حیات آدمی، کمال جویی و کمال یابی، بزرگترین دغدغه بوده است. آن گاه که خداوند حضرت آدم(علیه السلام) را پیامبر آدمیان و حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) را پایان بخش سلسله رسولان قرار داد در پی تحقق« وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ» بود.

شیعه بر اساس قاعده ی لطف نیاز اساسی انسان را امامت می داند و اعتقاد دارد که انسان برای رسیدن به سر منزل مقصود به راهبری کامل نیاز دارد و آن راهبر کسی جز حضرت مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف) نیست. موعودی که تمام ادیان الهی نوید ظهورش را داده اند بنابراین ضرورت دارد، انتظار حضرت را که به بهترین انتظار ها نام برده شده، برای منتظران روشن شده تا شیعیان بتوانند انتظاری سازنده صحیح داشته باشند.

منتظران باید به وظایف فردی اهمیت بدهند و خود را در جهت معرفت حجت خدا، خودسازی و تزکیه نفس، صبر و شکیبای، آماده کردن خود برای ظهور، آماده نمایند.

آنان علاوه بر وظایف فردی باید وظایف اجتماعی را به نحو احسن انجام دهند ابتدا جامعه باید پیوند خود را با مقام ولایت حفظ کند. امر به معروف و نهی از منکر در جامعه رواج یابد، زنان جامعه نیز و همچنین عالمان و دانشمندان هر کدام در صنف خود وظایف را بشناسند و در جهت زمینه سازی ظهور حضرت گام نهند.

منتظران، باید در جامعه به آسیب شناسی مهدویت بپردازند تا دچار تردید و شک و شبهه نشوند، آنان باید در جهت ارتقای معرفت بیشتر و جهل زدایی اقدام کنند و سبب تقویت مکتب شیعه شوند.

کلید واژه ها: مهدی(عج الله تعالی فرجه الشریف)، اقتداء،منتظر،ظهور،معرفت،وظیفه،ولایت

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات مهدویت  لینک ثابت
[یکشنبه 1396-12-06] [ 09:24:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

 

عنوان:

ضرورت و کارکرد مسأله نیابت خاصه و عامه در عصر غیبت

 

استاد راهنما:

سرکار خانم میربقائی

 

پژوهشگر:

زهرا محمودی

 

تابستان96

 

 

چکیده

غیبت صغری را می­توان دوران آماده سازی شیعیان برای غیبت کبری دانست. در غیبت صغری شیعیان از طریق نواب اربعه با امام زمان (علیه السلام) ارتباط داشتند. نواب اربعه مسایل و مشکلات شیعیان را به خدمت امام زمان (علیه السلام) می­رساندند و از این طریق مردم را امام زمان (علیه السلام) در ارتباط بودند. در غیبت کبری نیز علمای واجد شرایط نیابت عامه را برعهده دارند. امام زمان (علیه السلام) فقها را به عنوان نایب عام خود بر مسلمانان قرار داد. شناخت مسأله ی نیابت در جامعه ی امروز ضرورت دارد، زیرا شناخت این موضوع به شناخت بهتر امام زمان (علیه السلام) کمک می­کند. نیابت امام زمان (علیه السلام) به معنای جانشینی امام زمان (علیه السلام) است. در دوران غیبت امام زمان (علیه السلام) وجود نایبان امری ضروری و لازم است تا مردم در مسایل خود به نایبان رجوع کنند. نایبان در غیاب امام زمان (علیه السلام) اختیاراتی را که بر عهده ی ایشان است برعهده دارند. در غیبت صغری نواب خاص امام زمان (علیه السلام) توسط امام (علیه السلام) انتخاب می­شوند اما در غیبت کبری امام (علیه السلام) ضوابطی را مشخص می­کند و نایب عام طبق این ضابطه ها انتخاب می­شود. که این نایبان وظایف امام زمان (علیه السلام) را نسبت به شیعیان برعهده دارند. عدم شناخت این جایگاه باعث می­شود که مردم نایب واقعی و شایسته ی امام زمان (علیه السلام) را نشناسند و نتوانند به طور صحیح با امام خویش ارتباط داشته باشند و این خود بحرانی است در زندگی مردم چون مدعیان نیابت قادر به حل مشکلات مردم از راه درست و صحیح آن نیستند و این گونه مردم و در ادامه جامعه دچار انحراف می­شود. این تحقیق مورد استفاده تمامی طلاب که قصد تحقیق درباره ی موضوع نیابت را دارند می­باشد. همچنین دانشگاه های علوم قرآنی و مرتبط با این موضوع می­توانند از این تحقیق استفاده کنند. در این تحقیق از روش کتابخانه ای برای جمع آوری مطالب استفاده شده است.

واژگان کلیدی: نیابت خاصه، نیابت عامه، غیبت، امام زمان، ولایت فقیه.

 

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات مهدویت  لینک ثابت
[سه شنبه 1396-11-10] [ 11:41:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

عنوان:

شخصیت شناسی مدعیان دروغین مهدویت

استاد راهنما:

سرکار خانم رضوی

پژوهشگر:

افسانه معصومی
 
مرداد1395


 
چکیده

    به گفته همه مورخان و محدثان شیعه و سنی امام محمد المهدی علیه السلام دوازدهمین امام شیعه و آخرین وصی پیامبر صلی الله علیه و آله در جمعه نیمه شعبان 255 یا 256 در سامرا چشم به جهان گشود. پدرش امام حسن عسکری علیه السلام و مادرش نرجس است و مشهورترین لقب او مهدی است. او دارای شمایل و ویژگی هایی است که وی را از مدعیان دروغین متمایز می­کند. زندگانی آن حضرت دارای چند دوره است: اختفا، غیبت صغری و غیبت کبری. اندیشه مهدویت در اسلام ریشه قرآنی دارد و این کتاب آسمانی با قاطعیت تمام پیروزی نهایی حق بر باطل را به تمامی انسان ها نوید داده است. اعتقاد به مهدی یعنی اعتقاد به شخصی که زمین پر از ظلم و جور شده را پر از عدل و داد می­کند. این اعتقاد در روایات نقل شده از شیعه و سنی موجود است. به همین جهت عده ای با عوامل و انگیزه های مختلف که به آن ها اشاره خواهد شد، در طول تاریخ اسلام به دروغ ادعای مهدویت کرده اند یا نسبت مهدی به کسی داده اند. از جمله آن ها: کیسانیه، فرقه اسماعیله، نفس زکیه، فرقه واقفیه، فرقه محمدیه، یزیدیه، زیدیه، باقریه، ناووسیه و … که این مدعیان قبل از امامت ولی عصر هستند و مدعیان بعد از امامت ولی عصر نیز عبارتند از: ابومحمد شریعی، محمد بن نصیر نمیری، محمد بن مشعشع، عباس فاطمی، محمد نوربخش، سید علی محمد شیرازی و … لوازم و شگرد تبلیغ مدعیان دروغین عبارتند از شناسایی و جذب افراد ساده لوح و دادن اذکار و توزیع دستورالعمل های غیر شرعی و به ظاهر جذاب، ادعاهای گزاف و دروغ و … که در رساله کامل ذکر شده است. شاخصه های ظاهری مدعیان عبارتند از: اختلال روانی، خود کم بینی و حقارت، افراط و تفریط، ایجاد جذابیت های فردی و گروهی است که در رساله به تفصیل بیان شده و در این زمینه به راهکارهای تشخیص آن ها پرداخته شده است. از جمله راهکارهای تشخیص متمهدین، مقایسه اوصاف آن ها با حضرت مهدی می­باشد زیرا حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف دارای ویژگی خاص نیز می­باشند مثلا: مخفی بودن آثار حمل در مادر حضرت، مخفی بودن ولادت آن حضرت، روشن شدن چراغی در بیت الحمد از ولادت تا هنگام ظهور، خاتم الاوصیا بودن ایشان، پنهان زیستی ایشان، میراث انبیاء نزد ایشان است، طول عمر حضرت و کشته شدن شیطان به دست آن حضرت، نزول حضرت عیسی علیه السلام و اقتدا به حضرت مهدی علیه السلام، ایجاد حکومت واحد جهانی و آکنده کردن زمین از عدل و داد. از سویی دیگر با مقایسه محورهای اعتقادی و محتوایی دعاوی دروغین و اعتقادات اصیل اسلامی مهدوی به این نکته دست پیدا می­کنیم که در مسأله توحید، نبوت و معاد، ناسارگاری های زیادی بین ادعاهای متهدین و اندیشه اسلامی دیده می­شود و از سوی دیگر محورهای رفتاری دعاوی

    دروغین از طریق رشد عقاید خرافی و فرقه های شبه عرفانی و ادعاهای فردی غلوّآمیز و باطل صورت می­گیرد. محورهای رفتاری حضرت مهدی حاکمیت جهان شمول اسلام و برچیدگی شرک و اختلافات بشری، حاکمیت مطلق عدالت و دادورزی و برقراری امنیت و آرامش همه جانبه و رفاه و رشد پایدار اقتصادی، رشد و ترقی علوم و فنون، نفی قومیت مداری و نژادپرستی و نوسازی و احیای دین و تحول شگرف در حوزه ها و فضاهای ارتباطی و رسانه ای و رعایت آرمانی حقوق محیط زیست و جانداران و غیره می­باشد.

کلیدواژه ها: موعود- مهدویت- مهدی- مدّعی- استعمار.

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات مهدویت  لینک ثابت
[دوشنبه 1396-09-13] [ 11:38:00 ق.ظ ]




تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

عنوان:
شاخصه‌های عدالت اجتماعی در حکومت مهدوی

استاد راهنما:
سرکار خانم اکبری

استاد داور:
سرکار خانم فلاح زاده

پژوهشگر:
صغری عباسی

تابستان 94


چکیده
منشأ حکومت و ولایت خداوند است و حکومت غیر خدا باطل و غیر مشروع است. عمل به تعالیم اسلام بدون تشکیل حکومت غیر ممکن می¬باشد. تعالیم اسلام از دو جهت احتیاج به حکومت دارند 1- وحدت مسلمانان 2- عمل به قوانین اسلام در گرو آن است. عدل به معنای مساوات، استقامت بر حق، ضد جور و ستم و امری متوسط بین افراط و تفریط می¬باشد. ابعاد گوناگون عدل عبارت از بُعد سیاسی، قانونی، اقتصادی و اجتماعی می¬باشد. یکی از شاخصه های حکومت مهدوی تحقق عدالت در تمام ابعاد آن است. ارکان عدالت در جامعه مهدوی عبارتند از: 1- حاکم عادل 2- کارگزاران عادل 3- قوانین عادلانه و نظام عادلانه. عدالت مهدوی در بُعد اقتصادی: در زمینه هایی هم چون تأمین رفاه اقتصادی مردم- بهره وری از منابع طبیعی- عمران و آبادانی- ریشه کن شدن فقر و توزیع عادلانه ثروت تحقق می¬یابد. در بُعد فرهنگی: مقابله با بدعت ها- احیای دوباره دین- احیای امر به معروف و نهی از منکر- تربیت و اخلاق اجتماعی- رشد عقلانیت عمومی و گسترش دانش و علوم از آن جمله می¬باشد. و بُعد قضائی: سیستم قضائی محکم- مبارزه با فساد و اجرای حدود الهی و استقرار امنیت فراگیر می¬باشد و در بُعد مدیریتی: هم چون توسعه سیاسی، ساده زیستی کارگزاران، قاطعیت با کارگزاران و ملاطفت با زیردستان و مدیریت مالی می¬باشد. ضمانت برای تحقق عدالت مهدوی در دو سطح می¬باشد. سطح 1- در آغاز اجرای عدالت برای نخستین بار در جهانی که زیر بار سنگین ستم ها بوده است. ضمانت های سطح اول بر سه نوع می¬باشد 1- ضمانت های موجود در سطح زندگی 2- ضمانت هایی که از ویژگی های شخص امام  سرچشمه می¬گیرد و 3- ضمانت هایی که از خصوصیات یاران امام  سرچشمه می¬گیرد و سطح 2- در ادامه فرآیند عدالت گستری و تکامل عدالت در مسیر تربیتی و همیشگی برای انسان ها که مایه قوام عدالت گستری می¬باشد، شامل 5 ضمانت می¬باشد. ضمانت نخست: اثبات حقانیت تجربه جهانی مهدوی در برابر افکار عمومی جهانیان. ضمانت دوم: بازتاب جهانی وحدت و برابری بین مردم و آرامش و امنیت. ضمانت سوم: تربیت شایسته نسل های امت اسلامی و ضمانت چهارم: تربیت افراد خاص که در ایمان و اخلاص سرآمد دیگران باشند.
کلیدواژه ها: عدالت، اجتماع، اقتصاد، قضائی.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی, موضوعات مهدویت  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-03-19] [ 11:40:00 ق.ظ ]




پایان نامه ی سطح 2 (کارشناسی)

عنوان:
نقش رسانه ها در تخریب و تضعیف مهدی باوری

استاد راهنما:
سرکار خانم منازاده

استاد داور:
جناب آقای طلعتی


پژوهشگر:
فروغ مرادی

زمستان 93

چکیده
مقوله مهدویت با توجه به اثرات مهم فردی و اجتماعی مانند هر اعتقاد اصیل دیگر اسلامی مورد هجوم دشمنان قسم خورده اسلام قرار گرفته است. در دوران اخیر به عنوان قرن اطلاعات و ارتباطات زمینه مساعدی برای استفاده از رسانه های مختلف در استفاده از این امکانات برای صهیونیسم جهانی و آمریکا فراهم شده است. رسانه به معنای ارتباط جمعی است و وسیله ای است که اخبار و اطلاعات را به مردم می رساند که شامل: رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله، اینترنت، ایمیل، ماهواره ها، ادبیات مکتوب، داستان کوتاه، رمان، نشریات عمومی، فیلم و سینما، پویانمایی، بازی های رایانه ای، اسباب بازی، شبکه های اجتماعی و تلفن های همراه و .. می شود. سیری در تاریخ دشمنیهای استکبار با مسئله مهدی باوری، نشان می دهد که مبارزه با این اندیشه مترقی اسلام از دوران ائمه –علیهم السلام- با ادعای مهدویت یا اشاعه باورهای نادرست و افراط و تفریط در این واقعیت، در قالب تحریف یا تضعیف باور به مهدی –عجل الله تعالی فرجه- وجود داشته است. با توجه به این سابقه تاریخی مسلم است که دشمنان قسم خورده اسلام از هر ابزاری برای نیل به اهداف پلید خود استفاده می کنند و با کاربردهای گسترده و تاثیرگذار رسانه، قطعاً این امکانات می تواند زمینه مناسبی برای گسترش شبهات و ایجاد تحریف و تضعیف در مهدی باوری باشد. برای روشن شدن فعالیتهای دشمن در این راستا لازم است انواع رسانه تعریف و شناسایی گردد و محدوده تاثیر آن مورد بررسی قرار گیرد و راه های نفوذ به اعتقادات مسلمانان، مورد توجه قرار گیرد. برای دسترسی به این اهداف لازم ا ست، منابع متعدد پژوهشگرانی که در زمینه رسانه به تحقیق پرداخته اند، مورد مطالعه و بازبینی قرار گیرد.

با انجام این تحقیق می توان گفت رسانه های مهمی که در راستای مبارزه با مهدی باوری در خدمت جهان غرب قرار گرفته است عبارتند از: ماهواره، اینترنت، سینما، بازی های رایانه ای، اسباب بازی ها، شبکه های اجتماعی موجود در تلفن همراه. دشمن با استفاده از این ابزار سعی می کند به باور مهدوی خدشه وارد کند و نه تنها جهانیان را از توجه به آن باز دارد، بلکه از طریق تخریب این باور، به سمت مهدی ستیزی سوقشان دهد. باز شناسی راه های ایجاد تخریب و تضعیف در مهدی باوری اهمیت مقابله با این تهدیدها را نمایان می سازد. طبق آنچه در این نوشتار بیان شده است، راههای مقابله با این دشمنیها عبارتند از: باور جنگ نرم و روشنگری در مورد آن، استفاده از هنر در ترویج ارزشهای دینی و حفظ و تقویت وحدت.
واژگان کلیدی: مهدویت- منجی- رسانه- جنگ نرم- هالیوود- صهیونیسم- آخرالزمان- آرمگدون- جهانی سازی- ظهور.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی, موضوعات مهدویت  لینک ثابت
 [ 11:32:00 ق.ظ ]
1 3