پژوهانه


اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین
  • فتو احکام


 



 چکیده تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

مدرسه علمیه الزهرا (سلام الله علیها) شهرستان شیراز

 عنوان

وظایف مدیران شایسته از منظر امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه

 استاد راهنما

سرکار خانم احمدی

 پژوهشگر

حدیثه امیری

 بهار 1397

 

چکیده

مدیریت در اسلام در همه سطوح، تکلیف و امانتی از سوی خداوند رب ­العالمین است و مسئولیت سنگینی را به دنبال دارد؛ چنانچه شخصی مسئولیتی دارد بایستی به بهترین وجه از پس آن برآید. برای این مهم امام علی علیه السلام که دارای معارف بلندی است وظایف مدیران شایسته را در نهج ­البلاغه بیان فرمودند؛ از جمله فرد مدیر باید اهل تقوا و خود سازی باشد چون کار مدیر بسیار خطیر، و انسان با وسوسه­ هایی روبرو می­شود اگر مدیر متعهد نباشد تباهگری و ستمگری می­کند. سیره امام علی علیه السلام اینطور بود که پیش از آن­که خود را امیر مؤمنان بداند خود را عبد و بنده خدا می­دانست از این­رو مدیر هم باید متواضع باشد. از تخصص و درایت بالایی برخوردار باشد؛ همانطور که حضرت یوسف علیه­ السلام برای پذیرش منصب مدیریت از درایت و آگاهی کافی برخوردار بود. فرد مدیر باید از خانواده­ای اصیل، با سابقه و خلاق باشد، اهل نظم و برنامه ­ریزی بوده و به امور مردمان رسیدگی کند. از منظر امام علی علیه السلام فرد مدیر نباید دچار خطا شود، آن خطاهایی که تعادل اقتصاد را به هم بزند و سبب بی ­عدالتی شود؛ از جمله: رشوه­ خواری، احتکار، رانت­خواری و خیانت به بیت­المال. چون این­ها آفات مدیریت است و از نظر شرع دین حرام بوده و عواقب دنیوی و اخروی دارد. مدیر باید روی اخلاق خود کار کند و رذایلی مانند تکبر، منت نهادن، لجاجت در کارها و… را از خود دور نماید. مدیر وظیفه دارد با مردم محبت ­ورزی نماید، از خطاهای آنان درگذرد با ملایمت و مدارا با آنها برخورد نماید به پای درد دل آنها بنشیند و گره از کار آنها بگشاید و مسائل را شفاف سازی کند نه اینکه خود را از مردم جدا نماید. مدیران در محیط کار هم وظایفی بر عهده دارند از جمله نسبت به مافوق خود اکرام و احترام نموده، اهل چاپلوسی نباشند و از اوامر آنها اطاعت نمایند و با همکاران خود مشورت نماید و از خطاهای ناچیز زیر دست بگذرند البته خطاهایی که غیر قابل چشم پوشی است نسبت به آنها صراحت و قاطعیت نشان دهند. پس مدیران بایستی وظایف شایسته خود را آن­طور که مولی علی علیه ­السلام فرموده ­اند انجام دهند تا جامعه ­ای علوی بر سر کار آید و زمینه برای ظهور حضرت حجت عجل ­الله ­تعالی­ فرجه فراهم شود.

کلید واژه ­ها: امام، علی، نهج ­البلاغه، مدیر و مدیریت، اجتماع.

“دفاع شده در تاریخ 15 اردیبهشت 97 با داوری استاد محترم سرکارخانم فلاح زاده با نمره عالی”

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات نهج البلاغه, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
[شنبه 1397-02-22] [ 08:13:00 ق.ظ ]




موضوعات: تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1395-11-06] [ 10:04:00 ب.ظ ]




و آتش چنان سوخت بال و پرت

را که حتی ندیدیم خاکسترت را 

موضوعات: تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 10:03:00 ب.ظ ]




چکیده مقاله مفهموم و مصادیق رزق معنوی

شمسی قره زاده

چکیده


رزق، بخششی است به اندازه تلاش و کوشش انسان که به او می¬رسد. در آیات و روایات عوامل فراوانی برای دستیابی به رزق و روزی آمده است. رزق و روزی به معنای آن چیزی است که می¬توان از آن بهره برداری کرد. در قرآن مجید زمان هایی را چون شب قدر، سحرخیزی و … مصادیق رزق معنوی به شمار می¬رود. توجه آیات الهی به رزق و روزی انسان و موجودات نشانگر اهمیت آن است. خداوندی که ما را به وجود آورد به ما جان بخشید، علاج همه کارها به دست اوست ما را از غم رهایی بخشید، برای ما آدمیان چراغ هدایت قرار داد، رسولانی را برگزیده تا اوامر و نواهی را به بشر یاد دهند و از ضلالت دور سازند. نکته ای که جلب توجه می کند که اسباب معنوی در کنار اسباب مادی آن قرار دارند برکات معنوی از متن برکات مادی پدید می آید وقتی روایت داریم سحرخیز باش تا کامروا شوی شکر نعمت، نعمتت افزون می¬کند در سایه ولایت است که به شفاعت می¬رسی یا اخلاق خوش است که به سعادت نائل می¬شوی. در شب قدر مقدرات یک ساله رقم می¬خورد همه امکانات و ابزار از درون و برون برای تکامل مادی و معنوی انسان فراهم آمده است. غفلت و گناه از یاد خدا از امور خطرناکی است که انسان را از سعادت دنیا و آخرت بازمی¬دارد چرا که انسان بر اثر بی توجهی به پیام های الهی و هشدارهای قرآن و بی خبری از هدف نهایی آفرینش و حیات پس از مرگ خود را از هر قید و بندی رها ساخته و به تدریج در دام تمامی صفات ناپسند و رذایل اخلاقی مثل کفران نعمت تنبلی و کسالت بی پروایی از گناه مورد نفرین پدر و مادر قرار می گیرد.


کلیدواژه: رزق، ولایت، شکر، برکت، رحمت.

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-07-18] [ 08:28:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله راهکارهای احیای حیا در فضای مجازی

نوشته شمسی قره زاده


چکیده


یکی از راه هایی که می توان از طریق آن حیا را در جامعه نهادینه کرد، این است که، والدین فرزندان خود را جوری تربیت کنند، که فرزندان ایمان و عقیده ی استواری کسب کنند و دل به حق و حقیقت دهند و معاد را باور کنند. اگر از پیشینه ی فرهنگ غنی خود بهره ببریم و آن را به نسل امروز منتقل کنیم، می توانیم از گرایش آن ها به فرهنگ بیگانه جلوگیری کنیم. مردان با غیرت و زنان با حیا باید از عفت عمومی پاسداری کنند. عفت یا پاکدامنی همانند پرده ای است که، دو پرده ی حجاب و حیا از آن نگه داری می کنند. اگر زن در مسیر انحراف و نادرستی گام بردارد، ابتدا حیای او کاهش می یابد و سپس حجاب او سست می شود. فضای مجازی بستر مناسبی برای دشمنان اسلام در جهت فریفتن مسلمانان از طریق جاذبه های گوناگون است. هویت و شخصیت خانواده در گرو عفت و پاکدامنی است. حیا یکی از راههای حفظ عفت و پاکدامنی است، که باید آن را به دست آورد. بنابراین برای حفظ پاکدامنی و عفت، ابتدا باید عوامل بی حیایی را بشناسیم و تأثیر آن را بر پوشش و اخلاقیات بررسی کنیم، و دریابیم که اگر حیا نباشد همه چیز جایز می شود. وسوسه های شیطانی گاهی آن قدر نا محسوس و خفیف اند که باهوش ترین و عابدترین افراد نیز متوجه آن ها نمی شود و ممکن است فریب بخورد. لذا ابتدا وظیفه ی خود انسان که راههای حفظ حیا را کسب کنند، و سپس نهادهای فرهنگی وظیفه دارند که این راهها را به مردم آموزش دهند.


کلید واژه ها: حیا، ارتباط، عفت، شرم، اینترنت.

ساختار و منابع این اثر در صفحه بعد

صفحات: 1 · 2

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
 [ 08:17:00 ق.ظ ]
1 3 4 5 6