پژوهانه


فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین


 



تحقیق پایانی سطح دو ( کارشناسی)

 عنوان :

تاثیر رسانه بر سبک زندگی اسلامی

استاد راهنما

سرکار خانم راضیه سادات میربقائی

پژوهشگر

سمیرا صادق پور

تابستان 1398

چکیده

رسانه به معنای هر وسیله ­ای است که مطلب یا خبری را به مردم برساند. رسانه­ ها به عنوان یکی از نهاد­های اجتماعی عهده­دار انتقال میراث فرهنگی و اجتماعی و ارزش­های جوامع هستند . در عصر کنونی با توجه به کارکرد و نقش بارز رسانه ­ها در جامعه و اطلاع رسانی پیرامون موضوعات مختلف، عملا الگوهای نوینی را  به جامعه وارد کرده­اند. رسانه­ها دارای تاثیرات مثبت و منفی بر سبک زندگی اسلامی هستند و بر خانواده، پوشش، تغذیه و هویت جوانان اثرات سوئی گذاشته­اند. رسانه­ها با ترویج تجمل باعث مشغول شدن افراد به مادیات و غفلت آن­ها از خود و کم­رنگ شدن معنویات و رواج اسراف در جامعه اسلامی شده­ اند. با استفاده از فرصت­هایی نظیر سرگرمی و تفریح، گفتمان دینی تمثیل و کنایه و الگوآفرینی دینی که در رسانه­ها وجود دارد می­توان از آن­ها در جهت ترویج سبک زندگی اسلامی بهره برد. افراد می­توانند با استفاده از رسانه­ ها اطلاعات سودمند فراوانی در زمینه مختلف به ویژه موضوعات دینی کسب کنند و به ترویج فرهنگ دینی خود بپردازند. شیوه کار در این پژوهش کتابخانه­ ای است و تلاش شده با دقت و تامل در کتب و مقالات علمی تاثیرات رسانه­ ها را مورد بررسی قرار داده و برای کاهش آثار منفی آن­ها و ترویج سبک زندگی اسلامی راهکارهایی را ارائه نموده است.

کلیدواژه ها: تاثیر، تغییر، رسانه، زندگی، اسلام، سبک زندگی اسلامی

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, متفرقه  لینک ثابت
[یکشنبه 1398-07-21] [ 10:29:00 ق.ظ ]




 

 

امام جعفر صادق عليه‏‌السلام فرمودند:


در سه زمان دعا از خداوند پوشيده نمى‌ماند:

بعد از اداى فريضه،

به هنگام بارش باران

و هنگام پديدار شدن نشانه‏ اى از اعجاز خدا در زمين.



متن حدیث:


الإمامُ الصّادقُ عليه‌السلام:


ثلاثةُ أوقاتٍ لا يُحجَبُ فيها الدُّعاءُ عن اللّه: في أثَرِ المكتوبهِ، و عند نُزُولِ القَطْرِ، و ظُهورِ آيةٍ معجزةٍ للّه‏ِ في أرضِهِ.



“بحارالانوار، جلد58، صفحه 312″

موضوعات: متفرقه, حدیث روز  لینک ثابت
[یکشنبه 1396-12-06] [ 09:40:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله قرآن، مبانی و شاخصه های تمدن اسلامی

زهره زارع

چکیده

تمدن صورت مادی حیات انسان و فرهنگ روحی است که در کالبد تمدن دمیده می شود تا سبب حرکت و جنبش آن شود و در واقع تمدن به عنوان ثمره ی فرهنگ قابل بررسی است. بررسی های تاریخی نشان می دهد که تمدن های پیشین از جمله تمدن ایران باستان و غرب باستان، اغلب بر پایه ی شرک و چندخدایی استوار بوده اند و عدالت که مهمترین شاخصه ی تمدن اسلامی است در آن ها وجود نداشته و همه ی امکانات مادی و حکومتی به اقشار خاص و ثروتمند جامعه اختصاص داشته است. با ظهور اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی و برنامه زندگی انسان ها، مهم ترین مبانی یک تمدن اصیل و پایدار در قرآن معرفی شدند تا جوامع انسانی با بهره گیری از آن ها به پیشرفت و سعادت دست یابند. مهمترین شاخصه هایی که قرآن کریم به آن ها اشاره می کند تعلیم و تعلم، مبارزه با جهل و بی سوادی، برقراری عدالت در تمامی ابعاد اجتماعی، اقتصادی، جزایی و …، و همچنین مباحث اقتصادی است. اسلام اقتصاد را به عنوان یکی از ارکان مهم زندگی انسان برشمرده است اما قائل به اصالت آن نیست؛ بلکه آن را تنها وسیله ای برای نیل به هدف که همان سعادت و تکامل بشری است، می داند.

واژگان کلیدی: اسلام، مبانی، قرآن، تمدن.

موضوعات: چکیده مقالات, متفرقه  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-07-06] [ 11:15:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله جنیان و تأثیر آنها در زندگی انسان

نوشته: حمیده زارعی

«جن» در لغت به معنای پوشیده و پنهان است، از شعله های مختلط آتشی خلق شده و هدف از خلقتش بندگی خداوند است. جنیان نیاز به غذا، استراحت و زاد و ولد دارند مانند انسان دارای روح هستند و علم غیب نمی دانند جنیان دو گروه مسلمان و ظالم تقسیم می شوند ؛ دارای اختیار و تکلیف هستند و پیامبر شان همان پیامبر انسان است. بر اساس اعمالشان وارد بهشت یا جهنم می شوند.

جنیان در ارتباط با انسان تأثیرات مخرب و سازنده ایی دارند، جنیان صالح به خدمت پیامبران و امامان و انسانهای مؤمن در می آیند و به آنها کمک می کنند؛ انسان هایی که جسم خود دریافت می دهند جنیان خبیث را تحت تسلط خود می گیرند و از آن ها در سحر و جادو استفاده می کنند.

کلید واژه : انسان، جـن، شیطان، سحـر، تمثیل.

 

موضوعات: چکیده مقالات, متفرقه  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-06-15] [ 09:40:00 ق.ظ ]