پژوهانه


شهریور 1398
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین
  • یَا مَلْجَأَ کُلِّ مَطْرُودٍ
  • شمیم
  • سمیه صالحی


 



تحقیق پایانی سطح 2 (کارشناسی)

عنوان:

ارتداد از دیدگاه آیات و روایات

  استاد راهنما:

سرکار خانم مشکواتی

  پژوهشگر:

مریم سمیعی منش

 سال تدوین1398

 

چکیده

ارتداد از نظر لغوی به معنای رجوع و بازگشت است که در آیات بسیاری در قرآن مورد اشاره واقع شده است. همچنین در روایات نیز مورد بررسی قرار گرفته است. شرایط تحقق ارتداد عبارتند از بلوغ عقل، اختیار قصد. مرتد نیز به دو نوع مرتد فطری و مرتد ملی تقسیم می­شود. موجبات ارتداد عبارتند از: انکار اصل اسلام، انکار اصول دین، انکار ضروری دین، انکار ضروری مذهب، استهزای خداوند، پیامبر و آیات الهی، سب پیامبر و انبیای الهی. برای اثبات ارتداد سه شرط وجود دارد که
1- علم قاضی 2- اقرار فرد 3- بینه می­باشد. همچنین برای فرد مرتد خواه زن باشد یا مرد کیفرهایی در نظر گرفته شده است. کیفر ارتداد برای مرد عبارتند از: 1- وجوب قتل 2- قطع علقه زوجین
 3- زوال ملکیت 4- ساقط شدن ولایت مرتد و برای زن مرتد: 1- حبس و شکنجه 2- قطع علقه زوجیت 3- زوال ملکیت می­باشد.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات فقهی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1398-06-20] [ 10:37:00 ق.ظ ]




زُهَیر بن قَین بَجَلی از شهدای کربلا و از بزرگان قبیله بجیله؛ او عثمانی مذهب بود ولی پس از ملاقات با امام حسین(ع) چند روز قبل از واقعه کربلا، به او پیوست و در روز عاشورا به شهادت رسید. وی از مردان شریف و شجاع شهر کوفه و قوم خود شمرده می‌شد و به واسطه حضور در جنگ‌ها و فتوحات بسیار، جایگاه رفیعی به دست آورده بود.

در برخی از منابع از قین -پدر زهیر- به عنوان یکی از اصحاب رسول خدا(ص) نام برده شده است.

زهیر از هواداران عثمان به شمار می‌رفت. در سال ۶۰ قمری، او و همسرش به همراه برخی از خویشاوندان و اهل قبیله‌اش هنگام بازگشت از حج به کوفه، در یکی از منازل بین راه، با امام حسین(ع) و همراهانش که به سوی کوفه در حرکت بودند _هم منزل_ روبرو شدند. بنابر نقل دینوری، این ملاقات در منزلگاه زَرُود انجام گرفته است

امام حسین(ع) شخصی را نزد زهیر فرستاد و خواستار ملاقات با او شد. زهیر در ابتدا تمایلی به این دیدار نشان نداد؛ اما به توصیه همسرش- دیلم یا دَلْهم دختر عَمرو به محضر امام حسین(ع) حاضر شد. این دیدار مسیر زندگانی زهیر را تغییر داد. او پس از این ملاقات، شادمان نزد خانواده و دوستانش بازگشت و فرمان داد تا خیمه و بار و بُنه او را به کنار خیمه امام حسین(ع) منتقل کنند.

زهیر با همسرش نیز وداع کرد و بنا به نقلی همسرش را طلاق داده و به او گفت: «نزد خانواده‌ات برگرد، زیرا نمی‌خواهم از سوی من چیزی جز خوبی به تو برسد.»

زهیر بعد از وداع با همسرش، به همراهانش گفت: «هر که دوستدار شهادت است، همراه من بیاید، و گرنه برود و این آخرین دیدار من با شماست.

 

زهیر خاطره‌ای برای آنان نقل کرد و گفت: زمانی که به جنگ بلنجر رفته بودیم، به پیروزی و غنایم فراوانی دست یافتیم و بسیار خوشحال شدیم. سلمان فارسی -در برخی منابع به جای سلمان فارسی، سلمان باهلی گفته شده است که همراه ما بود گفت: «آنگاه که سید جوانان آل محمّد(ص) را درک کردید، از پیکار و کشته شدن در کنار او بیش از دستیابی به این غنایم شادمان باشید.»

برخی منابع آورده‌اند سلمان بن مضارب، پسر عموی زهیر نیز با وی همراه شد و به سپاه امام حسین(ع) پیوست.

دعای امام حسین(ع)
امام حسین(ع) پس از شهادت زهیر فرمود:‌

ای زهیر خداوند تو را از رحمتش دور نسازد و خداوند کشندگان تو را لعنت کند و قاتلان تو را همانند لعنت شدگان مسخ شده (بنی اسرائیل) به لعنت ابدی خود گرفتار سازد.»

منبع

 

موضوعات: مناسبت ها, مطالب علمی-پژوهشی  لینک ثابت
[شنبه 1398-06-16] [ 10:20:00 ق.ظ ]




موضوعات: اخبار پژوهشی  لینک ثابت
[شنبه 1398-06-02] [ 12:53:00 ب.ظ ]