پژوهانه


فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31


در این وبلاگ اطلاعات علمی و پژوهشی و مقالات علمي و جزوات و ... ثبت ميشود.


جستجو



کاربران آنلاین
  • مدیر النفیسه
  • ذبیح پور


 



چكيده مقاله سیره اخلاقی - سیاسی پیامبر (ص) در برخورد با یهود

پژوهشگر:

رؤیا کرمی

از آن جا كه ضرورت سيره شناسي، ريشه در كمال جويي انسان دارد و از نياز او به الگو سرچشمه مي گيرد، اسلام نيز در مواضع مختلف به معرفی الگو و نمونه برتري مي پردازد و در اين راستا نبي اكرم (ص) به عنوان كامل ترين انساني كه شايستگي الگو و اسوه قرار گرفتن را دارد مطرح است. شناخت و بررسي عوامل رشد و گسترش اسلام در دوران حيات پيامبر (ص) آگاهي و بينش ما را در حفظ و حراست دستاوردهاي آن و گسترش حاكميت الهي در صدر اسلام افزايش مي دهد. پيامبر اكرم (ص) علاوه بر اين كه به ارزش هاي اخلاقي بسيار ارج مي نهاد در سيره عملي خود نيز سرآمد فضايل اخلاقي و ارزش هاي والاي انساني بود. از اين رو يكي از شاخصه هاي مهم در پيشرفت اسلام اخلاق نيك و جذاب پيامبر بود. پيامبر بهترين الگو و نمونه در زندگي هر انسان است. ايشان در برخورد با پيروان و ياران خويش بسيار خوش سخن و خوش برخورد بوده اند و با دشمنان خود نيز تا آن جا كه به دين اسلام لطمه اي وارد نمي شد مهربان بودند. پيامبر اكرم (ص) در برخورد با يهود تمام راههاي مسالمت آميز را امتحان نمود و فرصت هاي زيادي را جهت پذيرش حق به آن ها داد. رفتار ايشان با يهوديان يا براساس پيمان هايي بوده كه با آنان بسته است و يا به سبب شورش هايي كه بر ضد دولت نوپاي مدينه داشته اند. مانند همه حكومتهايي كه با مخالفان خود عمل مي كنند با آنان برخورد شده است. رسول خدا (ص) با يهوديان قرار داشته است درصورت هر گونه تعرض و پيمان شكني، آنان را تبعيد و اخراج نمايد يا مردان را كشته و زنان و فرزندان را به اسارت بگيرد. علت برخورد با بني قينقاع، بني نضير و بني قريظه تحت اين قرارداد مي گنجد كه آنان را اخراج كرده يا در مورد بني قريظه مردان را كشته و زنان و فرزندان را اسير كرده است.  يهود از دشمنان ديرينه و سرسخت اسلام است و به هيچ وجه نبايد به آنها اعتماد كرد.

 واژه هاي كليدي: سيره ، پيامبر ، يهود ، اخلاق ، سياست .

موضوعات: چکیده مقالات, تاریخی  لینک ثابت
[شنبه 1395-07-03] [ 12:16:00 ب.ظ ]




چكيده مقاله فرقه ی خوارج، عقاید و اقدامات آنان

تهیه و تنظیم:

راضیه زارع

   اولین  جریان جمود آمیزی که در تاریخ اسلام پیدا شد، جریان خوارج بود. خوارج به اسلام ضربه زدند و ضربه  اینها نه تنها از این ناحیه بود که مدتی فساد کردند، یاغی شده و اشخاص بی گناهی از جمله امیرالمؤمنین (ع) را کشتند، بلکه غیر از اینها، ضربه بزرگی به عالم اسلام وارد ساختند. خلاصه یک نوع خشک مقدسی داشتند. این فرقه عقاید خاصی داشتند که بسیاری از آنها معقول نبود و فرق مختلفی از آن  منشعب شد که مهمترین آنها فرقه ی اباضیه است. همچنین روایات متعددی در خصوص این فرقه آمده است. خوارج در عهد علوی پس از جنگ قیام های متعددی داشتند و پس از مسأله حکمیت تحرکات سیاسی و نظامی خود را آغاز کردند. این تحقیق به بیان چگونگی پیدایش خوارج ، عقاید و اقدامات آنان پرداخته و ابعاد این فرقه را به صورت جامع بررسی کرده است.

کلید واژه: خوارج-حکمیت-اسلام-قیام.

موضوعات: چکیده مقالات, تاریخی  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-06-28] [ 09:31:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله شاخصه های عدالت مهدوی

پژوهشگر:

راضیه رجبی

در طول تمام قرون و اعصار گذشته ظلم و ستم بر اجتماعات انسانی بوده است و بشریت همواره از رسیدن به حقوق خود در عرصه های مختلف محروم مانده است و مشکلات و ناگواری های زیادی گریبان گیر جوامع انسانی می باشد. بنابراین لازمه هر حکومتی برقراری عدالت می باشد. در حکومت حضرت مهدی f و با توجه به ویژگی های آن حکومت که در آن به همه ابعاد زندگی بشری توجه شده است و عدالت در تمامی زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و .. برنامه و راهکار آن ارائه گشته است، به طوری که هیچ بُعدی از زندگی بشری مورد غفلت واقع نشده و ریزترین و جزئی ترین مسائل حیات اجتماعی و فردی روی زمین در آن دارای اهمیت و ارزش است. با توجه به اینکه عصر ظهور دوران علم و اندیشه، پیشرفت و رشد و … می باشد و رهبر آن مدیری صالح، عادل، آگاه و دانشمند است برقراری عدالت در آن حکومت ضمانت اجرایی قوی دارد و به عنوان نمونه در ُبعد اجتماعی با اجرای حدود الهی و مبارزه با فساد و رذائل اخلاقی و برقراری امنیت، در بُعد قضایی با مبارزه با جرائم و جنایات و مفاسد اجتماعی و بازستانی حقوق پایمال شده، در بُعد فرهنگی با احیای کتاب و سنت و گسترش معرفت و اخلاق و گسترش فرهنگ نماز و ساخت مساجد و همچنین در بُعد اقتصادی با توزیع عادلانه ثروت، از بین بردن فقر و عمران و آبادی به برقراری عدالت همگانی و جهانی می پردازد.

کلیدواژه ها: عدالت، امنیت، اقتصاد، مهدویت، اجتماع.

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی, تاریخی  لینک ثابت
 [ 09:27:00 ق.ظ ]




چكيده مقاله سازمان وکالت در عصر امامان معصوم

نوشته راضیه سادات شکوفه چین

امامان شیعه  با توجه به مقتضیات زمان و ضرورت های موجود، اقدام به ایجاد تشکیلاتی نمودند که بدان وسیله، با سهولت بیش­تری بتوانند با شیعیان شان در دورترین نقاط عالم اسلامی مرتبط باشند و شیعیان نیز از طریق این شبکه ارتباطی مطمئن بتوانند نیازهای شرعی و دینی خود را مرتفع سازند. این شبکه سازمان وکالت است که متشکل از امامان معصوم و عده ای از پیروان نزدیک و وفادار آنان بود که با همکاری یکدیگر اهداف خاصی را برای پیش برد اصول دینی و مذهبی محقق سازند. این سیره عملی معصومان  از عصر امام صادق تا پایان عصر غیبت صغری عهده دار وظایف و مسئولیت های مخصوص به خود بود. با توجه به اینکه سازمان وکالت پیامدهای مثبتی را به دنبال داشت در برخی موارد این وکلا، در صحنه امتحانات الهی شکست خورده و راه خیانت و انحراف پیشه ساختند. تردیدی نیست ریشه اصلی این امر، فقدان نفس سلیم و عدم تهذیب نفس است. اگر نفس تزکیه نشده باشد از جمله پیامدهای منفی سازمان، عوامل بروز خیانت  و فساد در برخی از وکلا، مدعیان دروغین وکالت و بابیّت، به وجود آمدن جریان واقفیه در زمان امام موسی کاظم j را می توان نام برد.

 

کلید واژه ها: امام، واقفیه، وکالت، نیابت، سازمان، ارتباط، غیبت.

 

موضوعات: چکیده مقالات, تاریخی  لینک ثابت
[دوشنبه 1395-06-15] [ 09:50:00 ق.ظ ]




چکیده مقاله بررسی قیام حسین صاحب فخ و موضع امام موسی کاظم 

نوشته راضیه سادات شکوفه چین

پس از آن كه عباسیان در سال 132 قمرى با شكست نهایى امویان، خلافت را از آن خود كرده و از مردم براى خویش بیعت گرفتند، حاكمان وقت با بى رحمى تمام، علویان مبارز را سركوب كردند.در عصر موسى الهادى، شیعیان به ویژه علویان مبارز، به بهانه هایى واهى مورد آزار و اذیت عمر بن عبدالعزیز بن عبیدالله (از نوادگان عمر بن خطاب) عامل هادى عباسى در مدینه منوره، قرار مى گرفتند. تا این كه آنان به تنگ آمده و تصمیم به قیام بر ضد عباسیان گرفتند. رهبرى این قیام را حسین بن على از نوادگان امام حسن مجتبى(ع) بر عهده داشت. آنان در سیزدهم ذى قعده قیامشان را با شعار “المرتضى من آل محمد(ص)” آغاز كردند و با نیروهاى عمر بن عبدالعزیز عمرى درگیر شده و آنان به شكست و عقب نشینى وادار كردند. علویان، پس ازیازده روز درنگ در مدینه، در 24 ذى قعده، عازم مكه معظمه شدند. ولیكن در مكانى به نام “فخ” با سپاهیان هادى عباسى مواجه شده و پس از نبردى سنگین، متحمل شكست گردیدند. با وجود اطلاع امام موسی کاظم(ع) از روند این نهضت وآگاهی از شهادت حسین صاحب فخ و یارانش این نوید را به وی داده بودند. باتوجه به اینکه امامان شیعه هیچگاه در مسائل سیاسی اجتماعی، بی تفاوت نبودند بلکه هماهنگ با شرایط زمان و رعایت اهم دخالت می کردند. امام کاظم(ع) به دلیل آگاهی از سرانجام این قیام وشرایط زمان به گونه ای نبودکه رهبری این قیام را بر عهده بگیرند و مصلحت جامعه را در نظر گرفتند، دراین قیام شرکت نکردند.

کلید واژه : علویان، جهاد، قیام، امام، کاظم، بنی عباس، شهید فخ

موضوعات: چکیده مقالات, تاریخی  لینک ثابت
 [ 09:42:00 ق.ظ ]
1 2