تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)
موضوع:

سیمای مهدوی در سیمای محمدی صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم
استاد داور:
سرکار خانم فلاح زاده
استاد راهنما:
سرکار خانم فتحی
پژوهش‌گر: سمیه قاسمی

بهار 1389


چکیده
امام مهدی علیه‌السّلام، دوازدهمین پیشوای شیعه است که در سال 255هـ . ق به دنیا آمد، پدر امام مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف، امام حسن عسکری علیه‌السّلام و مادرشان، نرجس خاتون نام دارد، امام بعد از شهادت پدر بزرگوارشان در سن 5 سالگی به امامت رسیده‌اند. با آغاز امامت؛ دوران غیبت نیز آغاز گردید، مدت غیبت صغری 74 سال و بعد از آن آغاز غیبت کبری بوده که تا ظهور امام ادامه خواهد داشت.
قبل از حضرت مهدی علیه‌السّلام پیامبران و امامان دیگری بوده‌اند که در سنین کودکی به درجه‌ی پیامبری و امامت رسیده‌اند. امام انسان کامل عصر خویش هست، تمام ویژگی‌ها که باید در خليفة الله باشد در ایشان وجود دارد، برای اکثر صفات امام، احادیث نبوی که در کتب روایی ذکر گردیده‌اند در این پایان‌نامه مطالبی جمع‌آوری شده است. توصیف ظاهر امام در کلام رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم و این‌که حضرت شبیه‌ترین مردم به رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم می‌باشد و اوصاف فردی و اخلاقی امام در بخش سوم این پایان‌نامه آمده است، از جمله خصوصیات فردی می‌توان به عبادت، علم امام، این‌که امام برگزیده از طرف خداوند است اشاره نمود؛ حضرت مورد بشارت پیامبران بوده است و ولیّ خدا می‌باشد، امام امین اسرار الهی هستند و از دیگر خصلت‌های امام این‌که دعاگوی مؤمنین می‌باشند.
از جمله خصوصیات اخلاقی امام می‌توان به عدالت، شفاعت، شجاعت و پرهیزکاری امام اشاره نمود. حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم درباره‌ی دوران غیبت و ظهور امام نیز احادیث گوهرباری دارد. پیامبر خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم توصیف این دوران را نموده و این در دوران حکومت امام عدل و داد همه‌جا را فرا می‌گیرد و قلوب مردم با هم الفت می‌پذیرد، خلایق همگی به سوی حق دعوت می‌شوند و امام خلیفه‌ی خداوند در روی زمین می‌باشند و امت به واسطه‌ی وجود مبارک امام متنعم هستند. امام عین حق بوده و عطا و بخشش‌های زیاد دارد. در دوران حکومت به واسطه‌ی امام خلایق زندگی راحتی داشته و بلاها دفع می‌شوند. امام یاری‌دهنده‌ی دین الهی و همچنین داور میان خلایق می‌باشند.
در پایان به فرجام امام و خلاصه‌ای بر مباحث رجعت و پایان دنیا مطالبی عنوان گردیده است.
امید است مطالب این مجموعه مورد بهره‌برداری علاقه‌مندان قرار بگیرد.
کلیدواژه: امام، غیبت، خلیفه، توسل، شیعه، ولیّ، رجعت، آخرالزمان، خليفة الله.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی, موضوعات مهدویت  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...