پایان نامه سطح 2 (کارشناسی)

موضوع :

ماهیت بدعت و آثار آن

استاد راهنما:
سرکار خانم رضوی

استاد داور:
جناب آقای طلعتی

پژوهشگر
سیده سکینه سجادیان

تابستان 91

چکیده

بدعت آن است که چیزی بر دین افزوده و یا از آن کاسته گردد و این عمل به حساب دین گذاشته شود در واقع آن چه که پدید آورده شود و در شریعت اصلی بر آن دلالت نکند بدعت است.
اما اگر اصلی در شرع بر آن دلالت کند شرعاً بدعت نیست هر چند در لغت بدعت باشد. بدعت با واژه هایی هم چون سنت، فتنه، خرافه در ارتباط است و هر کدام از این موارد می تواند زمینه ساز بدعت باشند.پیدایش فتنه و خرافات باعث می شود که مردم حقایق را شفاف نبینند و به دین حق دست نیابند.
پیدایش و گسترش بدعت در جامعه عواملی دارد که از مهمترین آن، هوا پرستی است، هوای نفس و شهوت طلبی نقش مهمی در پیدایش این تفکر در سطح جامعه داشته است.
بدعت در آیات و روایات ازجمله گناهان بزرگ به شمار می آید که باعث گمراهی اکثر انسانها شده است و چنان که از قرآن بر می آید در ادیان الهی پیشین نیز سابقه داشته است.
فقدان ایمان در بدعت گذار موجب می شود که اوعقاید باطل خود را در برابر اعتقادات و آموزه های حق مطرح سازد و حکم و قانون جعل کند.این کار بدعت گذار آثار زیانباری به همراه دارد. این آثار زیانبار چه از لحاظ دنیوی(اجتماعی، فردی) و چه از لحاظ اخروی گریبان گیر فرد می شود. مهم ترین راهکار های علمی در مبارزه با بدعت نصیحت و ارشاد، نقد و انتقاد و اعتراض می باشد. موضع گیری محکم و مبارزه علیه فرد بدعت گذار می تواند عامل مهمی در جلوگیری و پیشرفت بدعت در دین باشد.با مطالعه دقیق و بالا بردن سطح علمی درباره مسائل اعتقادی شیعه می توان پاسخ گوی هر سوالی شد.

کلیدواژه: بدعت،سنت،توسل،شیعه،کفر،کافر

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...