تحقيق پايانی سطح دو (كارشناسي)

حوزه علميه الزهرا(عليها السلام)
شهرستان شيراز

پیامدهای پس از ظهور

استاد راهنما
سرکار خانم فلاح زاده

استاد داور:
جناب آقای یزدانی
محقق
لیلا ثابت قدم
زمستان 1386

چکيده
این تحقیق با موضوع پیامدهای پس از ظهور تدوین شده است . اهداف دنبال شده، شناخت بیشتر امام عصر (علیه السلام) و تلاش برای نزدیک شدن ظهور و آمادگی بیشتر برای حکومت ایشان و ایجاد امید در دل مردم و به خصوص شیعیان با توصیف دوران سبز حکومت امام زمان می باشد ، از طرف دیگر رجعت- را که از عقاید حقه شیعیان است – مورد بحث و مطالعه قرار داده تا از این رهگذر شناخت بیشتری از حکومت دوباره ی ائمه و پیامبران به دست آوریم .این پژوهش ابتدا به یک بحث محدود از زندگی امام قبل از به امامت رسیدن و غیبت صغری و کبرای ایشان و در ادامه به صورت مفصّل به حکومت پر برکت ایشان در ابعاد مختلف و عقیده ی رجعت و دلایل عقلی و نقلی و شبهات وارده بر آن می پردازد .
در این تحقیق به دلیل روایی بودن از روش کتابخانه ای برای جمع آوری مطالب آن استفاده شده و بیشتر سعی شده است از منابع دسته اول همچون بحار الانوار علّامه مجلسی و کمال الدین و تمام النعمه شیخ صدوق و غیبت نعمانی و غیبت شیخ طوسی و … استفاده شود ولی برای توضیح بیشتر و روشن شدن مطالب از منابع دسته دوم که در سالهای اخیر در زمینه مهدویت به رشته تحریر در آمده نیز به وفور استفاده گرديده است .
از جمله سؤالاتی که در این پژوهش به آنها پاسخ داده شده است این است که آیا در آیات قرآن نیز در مورد حکومت امام زمان (علیه السلام) مطالبی دیده می شود یا نه ؟ امام زمان (علیه السلام) برای حکومت خود چه برنامه های خاصی دارند ؟آیا وضعیت اقتصادي جامعه و معیشتی مردم با قبل از ظهورچه تفاوتی دارد؟ در زمان رجعت چه کسانی برمی گردند؟ و سؤالات بسیار دیگری که در متن به آن اشاره شده است .
در پاسخ به همین چند سؤال مطرح شده – به صورت مختصر – باید اشاره کرد که (آیه 106 سوره ی انبیاء و آیه 55 سوره ی نور) به روشنی به این مطلب اشاره دارد و از سوی دیگر امام (علیه السلام) در تمام ابعاد حکومت برنامه ی خاصی دارد . برنامه ی اقتصادی ، برنامه های اجتماعی ، برنامه های فرهنگی خاص و منحصر به فرد دارند که آثار بسیار مهم و ارزنده ای را برای حکومت ایشان به همراه می آورد . در مورد وضعیت معیشتی ایشان همین بس که در آن زمان مردم چنان ازرفاه فوق العاده ای برخوردار می شوند که مستحق خمس و زکات یافت نمی شود .
در پاسخ به سؤال رجعت نیز باید گفت که پیامبران و ائمه ومؤمنان محض و کافران محض به دنیا باز می گردند؛ پیامبران و ائمه برای حکومت بر مردم و اجرای احکام و قوانین الهی در میان مردم ، مؤمنان برای دیدن پاداش اعمال خود و کفّار نیز برای مجازات اعمال خود ، گرچه در قیامت نیز با شدّت بیشتری این مجازات را خواهند چشید .
در معنای کلماتی که در این پژوهش آمده ، مهدی به معنای هدایت کننده یا هدایت شده آمده است . ظهور به معنای آشکار شدن چیز پنهان و نمایان شدن می باشد . حکومت نیز در معنی فرمان دادن ، امر کردن و اداره کردن شئون اجتماعی و سیاسی مردم است . رجعت نیز به معنای یکبار بازگشت است که در عربی به آن کّره ، ایّاب ، حشر نیز می گویند
واژه هاي كليدي : مهدي ،‌ ظهور ،‌ رجعت ،‌ حكومت .

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی, موضوعات مهدویت  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...