چكيده مقاله جايگاه كار و كارآفريني در آموزه هاي ديني

پژوهشگر:

راضیه کشاورز

موضوع این مقاله « جایگاه کاروکارآفرینی در آموزه های دینی » می باشد کار ، تلاش برای تأمین نیازهای مادی از موضوعاتی است که در شریعت مقدس اسلام بر آن تأکید فراوان شده است . کارآفرینی به معنای خلاقیت در کار و ایجاد فرصت های جدید اقتصادی و تولیدی و خلق ارزش جدید با خطر پذیری درمنابع مالی جامعه و از عوامل رشد و شکوفایی اقتصادی می باشد . کارآفرین نیروی محرکه  و موتور توسعه اقتصادی است ، ویژگی های بسیاری درم مورد کارآفرینان بیان شده است که برخی از آنها عبارتند از : خلاقیت و نوآوری ، هدف گرایی ، ریسک پذیری ، آینده نگری و دور اندیشی کارآفرینی مزایا و منافع بسیاری دارد که یکی از آنها ایجاد اشتغال است .

برای توسعه در رشد کارآفرینی در جامعه ، باید فرهنگ کارآفرینی نهادینه شود آموزه های دینی در تقویت آن تأثیر بسزایی دارد چرا که پیشوایان دین بهترین اسوه ی عملی و علمی برای دیگران هستند . از جمله نمونه هایی که میتوان به آن اشاره کرد : کار و کارآفرینی در سیره انبیاء ، کار و کارآفرینی در سیره ائمه اطهار و … می باشد .

برخی از این آموزها در احادیث و روایات بیانگر ابزارهای تشویقی هستند که عبارتند از : کارآفرینی به عنوان تکلیف و وظیفه ، کارآفرینی وسیله ی سعادت ، وسیله ی عزت و …

و برخی دیگر بیانگر ابزارهای تنبیهی در جهت تقویت فرهنگ کارآفرینی هستند که عبارتند از : دوری از رحمت خدا ، فساد و تباهی و تضییع حقوق دیگران و …

و اما بین فرهنگ و کارآفرینی تعامل دو طرفه وجود دارد ؛ بنابراین باید کارآفرین از معیارها و اصول خاصی پیروی کند از جمله معیارها و اصول کارآفرینی در آموزه های دینی که می توان به آن اشاره کرد : کارآفرینی به عنوان عمل صالح ، کارآفرینی در جهت منافع جامعه ، پاک و طیب بودن سرمایه و … می باشد .

این مقاله در محدوده آیات و روایات است و طبعاً منابع مورد استفاده نیز قرآن و کتب معتبر روایی و متون دینی بوده است .

کلید واژه ها : آیات ، آموزه های دینی ، روایات ، کار ، کارآفرینی.

 

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...