پایان نامه سطح 2 (کارشناسی)

موضوع :

اثبات امامت امام علی در قرآن و روایات

ججج
استاد راهنما:
سرکار خانم میرزایی

استاد داور:
جناب آقای طلعتی

پژوهشگر
مریم امیری

بهار 91

چکیده

مسئله امامت و جانشینی پیامبر اسلام * از مهمترین مباحث عقیدتی و تفسیری و روایی درتاریخ اسلام است.انسان وظیفه دارد اصول و عقاید خویش را با دلیل روشن بشناسد و دیدگاه روشنی دربارۀ این مسائل داشت باشد.
امام در لغت به معنای پیشوا است خواه انسان باشد یا کتاب یا غیر آن در اصطلاح به کسی گفته می شود که پیش جماعتی افتاده و رهبری ایشان را در یک مسیر اجتماعی یا مرام سیاسی یا مسلک علمی و دینی به عهده می گیرد در مسلمانان بین دو گروه سنی و شیعه حول مسئله جانشینی پیامبر اختلافاتی وجود دارد.
از نظر اهل سنت امامت جزء فروع دین و از شاخه های امر به معروف و نهی از منکر است اما شیعه امامت را اصلی از اصول می داند اهل سنت بر این باورند که امام باید قریشی باشد لازم نیست که معصوم باشد و تقدیم مفضول بر افضل را جایز می شمرند وعقیده دارند امام از 3شیوۀ اجماع و شوری و استخلاف برگزیده می شود این در صورتی است که شیعه معتقد است امام باید دارای عصمت،علم خدادای،برتری معنوی،و منصوص بودن باشد و آنها راه تعیین امام را نصب از طریق خداوند می دانند به همین دلیل قائل به امامت و جانشینی حضرت علی a هستند. و برای اثبات ادعای خود از دلایل عقلی و نقلی از قرآن وسنت می آورند از جمله دلایل قرآنی آنها آیه ولایت است که در آن خداوند، ولی مردم را خدا و رسول و کسانی که نماز به پا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند معرفی می کند.همچنین آیه تبلیغ است که در سال دهم هجری هنگام حجه الوداع برپیامبر نازل شد.ایشان را مأمور ابلاغ فرمانی بزرگ کرد.شیعه با دلایل عقیده دارد که آن فرمان،فرمان نصب و جانشینی پیامبر بود. مبنی بر اینکه حضرت علی a را به عنوان جانشین و امام پس از خود معرفی کند.
دلیل دیگر،آیۀ کمال است که پس از اینکه پیامبر در روز غدیر خم حضرت علی a را به عنوان ولی و جانشین پس از خود معرفی کرد، برپیامبر نازل شد مبنی بر اینکه با این کار دین خداوند کامل شد و خداوند نعمتش را به عنوان ولی و جانشین پس از خودم معرفی کرد، برپیامبر نازل شد مبنی بر اینکه با این کار دین خداوند کامل شد و خداوند نعمتش را بر مردم تمام کرد و ازجمله دلایل روایی و حدیثی آنها، حدیث خلافت، حدیث منزلت و حدیث وصایت وحدیث غدیر است. در حدیث غدیر اشاره می شود که پیامبر رسماً حضرت علی a را به عنوان جانشین خود معرفی می فرمایند. ادلۀ دیگر که دربارۀ آنها به طور مفصل توضیح داده شده است

کلید واژه :امام،خلیفه،شیعه،اهل سنت،عصمت

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...