حوزه علميه الزهرا(عليها السلام)
شهرستان شيراز

تحقيق پايان سطح دو (كارشناسي)


ادب انبياء (ع) در قرآن


استاد راهنما
سركار خانم نرجس السادات محسني

استاد داور
سركار خانم طيبه فلاح زاده

پژوهشگر
طيبه وفايي سعدي

تابستان 1388

چكيده

اسلام که دینی انسان ساز است برای تمام زوایای زندگی انسان برنامه هایی ارایه فرموده است و برنامه های خود را هم به صورت تئوری و هم به صورت عملی در اختیار افراد قرار داده است . یکی از مسائل مهمی که به آن پرداخته وجود ادب در زندگی افراد است و در همین راستا زندگی پیامبران را به عنوان نمونۀ عملی بیان می کند،تا هر فردی که می خواهد ایشان را در هربعد از زندگی به عنوان الگو قرار دهد. زیرا آن ها در تمام ابعاد زندگی که شامل برخورد با خدا و مردم و خانواده می شود ادب را رعایت می کرده اند، به همین جهت الگو و اسوه کامل در این زمینه هستند.
پرداختن اسلام در قرآن به مسائل تربیتی و اخلاقی از جمله ادب و تأکید اولیاء الهی در احادیث خویش بر این امور بیانگر ضرورت و اهمیت وجود ادب در رفتار و گفتار افراد جامعه است زیرا نبود ادب میان افراد جامعۀ کوچک یعنی خانواده و جامعۀ بزرگ که همان اجتماع است سبب سستی پایه های آن شده و سپس موجب ویرانی و سقوط آن می گردد. اگر فرد اعمال خود را به ادب بیاراید در میان مردم ودر نزد پروردگار دارای محبوبیت شده و علاوه بر این به اوج قرب و کمال الهی نیز دست می یابد و این موضوع هدف از بیان مسأله ادب را آشکار می سازد .
و در ادامه لازم به ذکر است که رعایت ادب در تمامی شئون زندگی انسان لازم و ضروری است که مهمترین رکن آن رعایت ادب در برابر خداوند متعال می باشد و همچنین باید نسبت به تمامی اعضای خانواده مؤدب باشد و در اجتماع و برخورد با سایر مردم در رفتار و گفتارش ادب جاری باشد.
کلید واژه: قرآن ، ادب ، انبیاء ، اسوه ، اخلاق ، تربیت .

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تفسیری  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...