تحقيق پايانی سطح دو (كارشناسي)

عوامل کنترل غریزه جنسی از دیدگاه اسلام

استاد راهنما
آقای پورعلی فرد

استاد داور:
سرکار خانم فلاح زاده

تهیه و تنظیم:
پروانه خورشیدی

بهار 1390

 

چکیده

آنچه که در این تحقیق مورد بحث و بررسی قرار می گیرد عوامل کنترل غریزه جنسی از دیدگاه اسلام می باشد و از جمله اهداف این تحقیق بالا بردن سطح بینش و آگاهی تمام کسانی است که خواهان حق و حقیقت اند و طالب رسیدن به قرب الی اله و وصول به کمالات شایسته و رضوان الهی هستند.
نوع منابع مورد استفاده در این تحقیق از کتابهای تفسیری و نیز از جمله، تفسیر نمونه تألیف ناصر مکارم شیرازی، تفسیر المیزان تألیف سید محمد حسین طباطبایی و نظام خانواده در اسلام تألیف محمدرضا سالاری فر، فرهنگ تربیت از عباس اسماعیلی یزدی و کتابهای متعدد دیگر استفاده شده است.
از این دو روش انجام کار بر اساس نگرش ها تفسیری و بر اساس راهبردها، توصیفی و بر اساس کارها کتابخانه ای می باشد.

این تحقیق شامل سه بخش می باشد که بخش اول آن شامل کلیات روش تحقیق، بخش دوم آن عوامل معرفتی کنترل غریزه جنسی می باشد در این بخش به بررسی عوامل کنترل غریزه جنسی با توجه به داستان یوسف پیامبر پرداخته می شود و به این نکته توجه می شود که چرا پیامبر در آن هنگام که با درخواست زن عزیز مصر مواجه شد به درخواست او پاسخ مثبت نداد در برسی این داستان متوجه می شویم که چهار عامل مانع از آن شد که پیامبر به درخواست زلیخا پاسخ مثبت دهد که در ضمن چهار فصل بررسی می شود.
در بخش سوم این تحقیق عوامل رفتاری مورد بررسی قرار گرفته می شود که در این بخش راهکارهای مختلفی که در متون دینی به صورت پراکنده ارائه شده در قالب چند روش تربیتی استعاذه، تغییر موقعیت، تحمیل در نفس و چند روش دیگر مطرح می شود. در هر روش نخست تعریفی موجه از آن ارائه شده و سپس برنامه های پیشنهادی دین در قالب آن بیان می گردد و در پایان بخش تأثیر غذاها و داروها بر روی غریزه جنسی مورد بررسی قرار می گیرد.
و نتیجه ای که از این تحقیق به دست می آید این است که زمانی ما می توانیم خود را در مقابل خطرات ناشی از آثار و پیامدهای انحراف جنسی بهتر حفظ نمائیم که از عوامل کنترل و پیشگیری از این غریزه به خوبی آگاهی داشته باشیم.
واژگان کلیدی: استعاذه، انحراف، غریزه، عبد، اکرم، رب، مکر.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...