تحقيق پايانی سطح دو (كارشناسي)

نحوه الگوگیری از زندگی پیامبر
با رویکرد قرآن و نهج البلاغه

استاد راهنما
سرکار خانم بانشی

استاد داور:
سرکار خانم فلاح زاده

محقق
فاطمه توکلی

تابستان 1390

 

چکیده

عصر ظهور جامعه پیامبر در روزگار جاهلیت وضعیت نابسامانی داشت. وضعیت سیاسی جزیره العرب وضعیت اجتماعی- وضعیت اعتقادی آنها، زن در جزیره العرب، وضعیت علمی اعراب جاهلی در آن روزگار وضعیت اخلاقی اعراب جاهلی در جزیره العرب بسیار نامناسب بود و اعراب در تاریکی کامل به سر می بردند.
ادیان جزیره العرب از بت پرست تا یگانه پرستی وجود داشت برخی از مردم ستاره پرست و برخی فرشتگان و جنیان را به عنوان خدا انتخاب کرده و آنها را می پرستیدند.
در این روزگار خداوند انسان ها را به داشتن الگو ترغیب کرد و اهمیت و جایگاه آن را در اسلام تبینی نمود و سپس حجیت و اهمیت سیره پیامبر را بیان نمود و مردم را به الگوپذیری از پیامبر خاتم ترغیب کرد و ایشان را به عنوان اسوه و الگویی حسنه معرفی نمود.
سپس به مقامات و اوصاف پیامبر اکرم اشاره می فرماید خداوند در آیات قران از مقامات پیامبر نام می برد تا مشخص کند پیامبر خاتم برترین و کاملترین کسی است که می توان او را به عنوان اسوه و الگو معرفی و مشخص کرد و اینکه ایشان اوصاف سایر پیامبران را دار می باشد علاوه بر ان از اوصاف و ویژگی هایی بهره مند است که کسی به جز خداوند در آن اوصاف با پیامبر شریک نمی باشد و بعد از آن به یادآوری اسامی و اوصاف پیامبر اکرم می پردازد و خاطر نشان خواهد کرد که این اوصاف و القاب و اسامی که پیامبر که دارا می باشد به صورت اتفاقی به ایشان نرسیده است بلکه این اوصاف همگی هماهنگی کامل با رسالت ایشان و وظیفه ایشان برای رساندن این رسالت به مردم خواهد بود.
سیره شناسی رسول اکرم شاخه های فراوانی است که از آن می توان به سیره فردی که اعم از حفظ حدود الهی و ساده زیستی پیامبر، تعادل و میانه روی ایشان، زهد پیامبر اعظم، عبادت رسول اکرم اشاره کرد. از سیره اجتماعی ایشان می توان به موارد چون تربیت فرهنگی پیامبر اعظم- مساوات اجتماعی- عدم ظلم پذیری پیامبر. تلاش برای برپایی عدالت اجتماعی- حسن خلق ایشان نام برد.
از آن جایی که پیامبر در تمام مدت حکومت خود به بررسی مسایل سیاسی دست می زدند و تمام اقدامات ایشان را می توان از جمله سیره سیاسی ایشان به حساب آورد تنها به بررسی و رفتارشناسی پیامبر اعظم با منافقین پرداخته شده است و سیره تبلیغی ایشان، مشکلات تبلیغ و سختی های آن، شرایط مبلغ و ویژگی ها و روش های خاص پیامبر اعظم در تبلیغ دین اسلام پرداخته شده است.
باشد که با پیروی از سیره پور نور ایشان به سعادت دنیا و آخرت نایل شویم.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...