پایان نامه سطح 2 (کارشناسی)

عنوان:
نظم از دیدگاه اسلام

استاد راهنما:
سرکار خانم زارع

استاد داور:
جناب آقای طلعتی

پژوهشگر:
مژگان زارع

تابستان 93

چکیده
یکی از مسائلی که در دین اسلام از اهمیت بسزایی برخوردار است نظم است. خداوند حکیمی که در سر تا سر هستی نظم را قرار داده است، همین نظم را هم در زندگی انسان می پسندد. دین اسلام به عنوان کامل ترین دین الهی برای تمام جزئیات زندگی دنیوی و اخروی قوانین و ضوابطی ارائه داده است که برخی از این قوانین در کتاب الهی، قرآن آمده و برخی نیز از سخنان و سیره اهل بیت (علیهم السلام) بدست می آید. تا انسان با استفاده از آن ها بتواند زندگی منظمی داشته باشد و سعادت و خوشبختی دنیوی و اخروی خود را تضمین کند.
عرصه های نظم نه تنها در زندگی عبادی انسان مانند نماز، روزه و حج جلوه گر است بلکه در مسائلی مانند نحوه گفتار، نوشتار، نشستن، تعلیم و تعلم، نحوه غذا خوردن و… نیز این امر بروز و ظهور می کند. و علاوه بر در برگرفتن زندگی فردی شامل زندگی اجتماعی امور اقتصادی، اداری، نظامی و… نیز می شود.باید توجه داشت که نظم به خودی خود به وجود نمی آید و عواملی از جمله، دینداری، تعیین هدف، برنامه ریزی، مدیریت زمان و … در به وجود آمدن و بقای نظم مؤثر است. نظم سبب استفاده بهینه از فرصت ها، تنظیم افکار، جلوگیری از اتلاف عمر و… می شود.
همان اندازه که شناخت عوامل نظم و فوائد آن مهم است شناخت موانع آن و پیامدهای بی نظمی نیز نقش بسزایی در داشتن زندگی منظم دارد، عواملی مانند جهل نسبت به بهای عمر، شیوه های ایجاد نظم، سستی و تنبلی، امروز و فردا کردن و… مانع ایجاد نظم بوده که گاه آثار به جا مانده از آن در زندگی انسان غیر قابل جبران است مانند تضییع وقت و عمر انسان که هیچ گاه باز نمی گردد، و با هدر رفتن سرمایه، پایمال شدن حقوق دیگران و… می شود.
بنابراین برای هر انسانی لازم است که نظم را در زندگی رعایت کند تا به سعادت و پیشرفت برسد.در این تحقیق بیشتر از آیات و روایات استفاده شده و روش تحقیق توصیفی کتابخانه ای است.
کلید واژه: نظم، برنامه ریزی، وقت، فرصت، عمر.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تربیتی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...