تحقيق پايانی سطح دو (كارشناسي)

عـالـم بـرزخ

استاد راهنما
سرکار خانم زارع

استاد داور
سرکار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
محبوبه خراجی

تابستان90

چکیده

برزخ در لغت به معنای فاصله بین دو چیز است. انسان ها از زمان مردن تا برانگیخته شدن شان در قیامت، در عالم برزخ به سر می برند. از آیات قرآن واحادیث اسلامی به روشنی بر می آید که اسنان پس از مرگ مستقیماً وارد عالم قیامت نمی شود، زیرا فرا رسیدن عالم قیامت اولاً با یک سلسله انقلاب ها و دگرگونی های کلی و در همه موجودات زمینی و آسمانی همراه است ثانیاً در آن روز همه انسان ها جمع می شوند، از سوی دیگر انسان در فاصله مرگ و قیامت در خاموشی و بی حسی به سر نمی برد بلکه دارای احساس بوده، از چیزهایی لذت یا رنج می برد.
انسان ها در عالم برزخ زندگی های متفاوتی دارند. بعضی از بهترین نعمت ها بهره می گیرند و در کمال خوش و آرامش زندگی می کنند، بعضی دیگر در سخت ترین عذاب ها هستند.
در یک کلام زندگی برزخی نمونه ای است از زندگی اخروی و به تعبیر احادیث قبر باغی از باغ های بهشت و گودالی از گودال های دوزخ است.
انسان تا زمانی که زنده است می تواند با عمال صالح و اخلاق نیک برای پس از مرگ و جهان آخرت خود توشه ای تهیه کند و در آن جا از آن ها بهره بگیرد، ولی با فرا رسیدن مرگ پرونده عملش بسته می شود و دستش از دنیا کوتاه است، مگر در مورد کارهای نیک و یا بدی ها که انسان در دنیا انجام داده که پس از مرگ در جهان دیگر برزخ از ثواب و یا عقاب آن ها بهره
می گیرند.
کلید واژه: اسلام، عالم، دنیا، برزخ، قبر، قیامت، عذاب، حیات، مرگ، نکیر و منکر، روح، جسم، موت، مومن، کافر، روح، عقل، نقل، معاد.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...