تحقیق پایانی سطح 2(کارشناسی)

عنوان :
اتانازی (قتل ترحم آمیز )از دیدگاه فقه و حقوق اسلامی

استاد راهنما:

سرکار خانم سمیه میرزایی

استاد داور:

جناب آقای طلعتی

پژوهشگر:

فائزه فتاحی

تابستان93

چکیده
موضوع پژوهش حاضر به طورکلی پیرامون دو بعد مهم دنیای بشریت است که یکی حیات و دیگری مرگ می باشد.قتل ترحم آمیز یا اتانازی از مرگ یک انسان بحث می کند. مرگ مزبور طبق روال طبیعی اتفاق نمی افتد و در واقع چالش از همین جا آغاز می شودکه فرایند مردن،غیر طبیعی یا به بیانی دیگر به دست بشرانجام می پذیرد ؛به همین دلیل بهتر است به جای استفاده از واژه بشر یا شخص، واژه مقتول را به کار ببریم که البته در دین اسلام نیز همه انواع اتانازی یا قتل ترحم آمیز رد شده است.
برخی از کشورهای دنیا اتانازی را مجاز دانسته اند، اما با توجه به آموزه های اخلاقی در همه ادیان به خصوص ادیان آسمانی و با توجه به کرامت والای یک انسان، پذیرش اتانازی قابل خدشه ودارای اشکال است.
در اسلام زندگی یک انسان به قدری ارزش دارد که قرآن کریم نجات جان یک انسان را با نجات جان تمامی آدم ها برابر می داند، از سوی دیگر در این مکتب الهی زندگی افراد متعلق به آن ها نبوده و جان انسان امانتی الهی است که حفظ این امانت از واجبات غیر قابل انکار است. در اسلام خود کشی و دیگر کشی به هیچ وجه جایز نبوده و کشتن انسان ها فقط در موارد دفاعی و قصاص مجاز دانسته شده است.
با توجه به این نکات مهم و با استفاده از منابع کتابخانه ای در دو موضوع حقوق و فقه اسلامی به جستجو در منابع اسلامی از جمله قرآن و روایات،حقوق کشور ایران، دیدگاه فقهای شیعه، نظر علمای اهل سنت،استدلال فقها و حقوقدانان اسلامی ومختصری از دیدگاه ادیان توحیدی در رابطه با بحث اتانازی پرداختیم. علاوه بر مطالب فوق، نظرات موافق اتانازی نیز آورده شده تا خواننده محترم، خود به قضاوت بنشیند و در نهایت آثار و پیامدهای عمل به اتانازی ذکر گردیده است.
هدف ما تصویری دقیق از ماهیت واقعی اتانازی در افکار حقیقت جو است و اینکه در نهایت، پس از بررسی ها به نتیجه مردود بودن اتانازی در کشور ایران از دیدگاه دین مبین اسلام وفقه و حقوق اسلامی رسیدیم.
کلید واژه : اتانازی، خودکشی،ترحم آمیز، قتل ، مرگ .

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات فقهی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...