تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

بررسی فقهی و اجتماعی ازدواج موقت

استاد راهنما
سرکار خانم غفارنیا

استاد داور
سرکار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
طیبه حسنی

تابستان 88


چکیده


ازدواج به دو صورت دائم و موقت می تواند شکل بگیرد، شرعیت این دو نوع ازدواج در قرآن، سنت، تاریخ، اجماع، و عقل قابل اثبات می باشد. گرچه در مقابل متعه مخالفینی وجود دارند که با دلیل ، مشروعیت آن را رد می نمایند با این حال می توان گفت: متعه عقد ازدواج موقتی، شرعی و قانونی است که به مدت معینه و مهر معین بین زوجین منعقد می شود.
ارکان ازدواج موقت شامل صیغه عقد، ذکر مدت، تعیین مهریه و طرفین عقد ذکر شده و این نوع ازدواج دارای احکام خاصی است.
این موضوع در پنج بخش کلیات، نکاح و مشروعیت آن ، اثبات و نفی ازدواج موقت، بررسی فقهی ازدواج موقت و بررسی اجتماعی ازدواج موقت گرد آوری شده است. اهمیت خانواده و تشکیل آن تا جایی است که عاملی برای رفاه ، سکون و گسترش مدنیت بشری می باشد و از آنجا که با وجود دشواری ها ، ازدواج دائم به تأخیر افتاده و رسانه های تبلیغی برای بیدار شدن میل جنسی جوانان رو به گسترش می باشد نیاز به ازدواج موقت بیش از پیش احساس می شود.
از آثار فردی متعه می توان به محرمیت ، فرزند، اختیار زن، لذت جنسی، تأمین نیازهای جنسی، رسیدن به سکون و آرامش، جلوگیری از انحرافات اخلاقی اشاره کرد و از آثار اجتماعی آن عبارتند از اینکه راه مشروع خوبی برای تمرین و آزمایش یک زندگی مادام العمر ، راهی برای جلوگیری از فساد و فحشا، راهکار مناسب در مسافرتهای طولانی، موجب حفظ حضانت کودکان ناشی از رابطه مشروع و … می باشد.
از جمله عللی که باعث عدم پذیرش متعه در جامعه شده است عبارتند از تحریم متعه از جانب عمر، راهی برای سوء استفاده و متعه سد راه تشکیل خانواده.
منابع مورد استفاده در این تحقیق، منابع تفسیری و فقهی همچون تفسیر نمونه «مکارم شیرازی»، تفسیر نور «قرائتی»، تحلیل فقهی حقوق خانواده – نکاح و انحلال آن «محقق داماد»، استبصار « شیخ طوسی» ، کنزالعرفان فی فقه القرآن «فاضل مقداد» و … می باشد.


کلید واژه: نکاح دائم، متعه، منقطع، موقت، مهریه، فقه، اجتماعی، مشروعیت، اباحه، عده، توارث، نفقه، لعان، ایلاء، ظهار.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات فقهی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...