پایان نامه سطح 2 (کارشناسی)

موضوع :

وسواس و پیامد های آن


استاد راهنما:
سرکار خانم نظری

استاد داور:
سرکارخانم فلاح زاده

پژوهشگر
صفیه معمر آباده

زمستان 90

 

چکیده

وسواس منشأ و عوامل متعددی دارد اما مهمتر از همه این که انسانی که ایمان ضعیف دارد با کمی وسوسه به انحراف کشیده می شود و کسی که ایمان قوی دارد وسوسه ای که به انحراف او منتهی شود بیشتر و سخت تر است وعواملی مثل رذائل اخلاقی و شهوت پرستی وغفلت و بیکاری و.. هم ریشه و منشأ وسواس هستند.
وسواس یک مرض است که نشانه ی آن اضطراب فکری انجام اعمال تکراری از فردی می باشد. انسانی که دچار وسواس است غالباً تمرکز فکری را از دست می دهد در جایی که می داند مریض است ولی در برابر وسواسش نمی تواند مقاومت کند و نمی تواند از تکرار عمل جلوگیری کند ولذا دچار اضطراب روحی می شود و انسان در طهارت نجاست، نیت نماز ، قرائت نماز، عقاید و معاشرت و … دچار وسواس می شود.
وسواس اثرات سوء زیادی را برای فرد و خانواده و اطرافیان به همراه دارد و که آثار آن می تواند فردی یا اجتماعی، چون شخص وسواس علاوه بر اینکه خودش را زجر می دهد اطرافیان را هم وادار به تبعیت از وسواس می کند اگر مخالفت کنند ناراحتی و درگیری بوجود می آید. وسواس باعث تلف کردن عمر و مانع فکر و افسردگی دل و بدعت گذاری، … می شود که اینها مفاسد وسواس هستند.
برای درمان وسواس هم، چون شیطان در فرد وسوسه می کند و در خونش جریان پیدا می کند لذا اولین کار برای مبارزۀ باوسواس ذکر و یاد خداست اگر یاد خدا دردل زنده گردد از شر وسواس نجات پیدا می کند و دومین راه مبارزه با وسواس اعتنا نکردن به شک و وسوسه درونی است که چون وسواس یا به یقین نمی رسد یا بسیار دیر به یقین می رسد لذا باید عرف مردم را درنظر بگیرد و از حد متعارف خارج نشود و به آن حد معمول که رسید ادامه ندهد و به وسوسه های درونی گوش ندهد.
کلید واژه: وسواس،وسوسه،ترس،اضطراب،شیطان،یقین.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...