تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

جایگاه نیت در اسلام

استاد داور
سركار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
مینا نوری

 

چکیده

نیت نقش تعیین کننده ای در سرنوشت انسان دارد . نخستین رکن هر یک از اعمال بلکه آن چه هویت عمل را تعیین می کند نیت است ؛ و از طرفی نیت سازنده عمل و عمل شکل دهنده نفس آدمی می باشد .
از آن روح شخصیت یافته به نفس تعبیر می شود اعمال خیر نفس را ملکوتی و اعمال شر نفس را شیطانی می کند به گونه ای که نیت در شخصیت انسان و تعیین بخشیدن به روح او نقش اول را داراست . و اثر آن از خود عمل مهم تر است و بالاتر آن که همین نیت است که برای نفس شایستگی خلود در بهشت و یا زمینه خلود در جهنم را فراهم می نماید . در نوشتار حاضر که نقشنیت در زندگی است مشتمل بر چهار بخش است که بخش اول کلیات ، بخش دوم حقیقت نیت و رابطه آن با عمل ، بخش سوم اقسام نیت و شرایط آن ، بخش چهارم آثار نیت خدایی و پیامد های نیت غیر خدایی می باشد .
روش این تحقیق با توجه به اینکه معلوماتی را برای رفع نیازمندیهای زندگی و سعادت دو جهان ارائه می دهد کاربردی می باشد گرد آوری مطالب به صورت کتابخانه ایست .و از جهت راهبرد توصیفیاست
برای بررسی موضوع از منابع اخلاقی ، تفسیری و روایی استفاده شده است ؛ از جمله اصول کافی ؛ محمد بن یعقوب کلینی ، تفسیر المیزان علامه سید حسین طباطبائی ، کتاب اخلاقی چهل حدیث امام می باشد .
کلید واژه : نیت ، قصد ، انگیزه، اخلاص ، درجات ، اقسام ، دنیا ، آخرت ، اثر

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...