چکیده مقاله راهکارهای ارتقاء فرهنگ آزادی به زنان

پژوهشگر:افسانه معصومی، طلبه سطح2(کارشناسی)

پاییز 93

یکی از موضوعاتی که در طول تاریخ در معرض آراء و تفسیرهای گوناگون قرار گرفته و همواره دچار افراط و تفریط شده است شخصیت و جایگاه فردی، خانوادگی و اجتماعی زن است. امروزه نیز کج اندیشی ها وعدم تعادل در این باب در جوامع مختلف فراوان به چشم می خورد در این میان تنها چشمه زلال مکتب انبیاء و اوصیای الهی است که به دور از هر گونه افراط و تفریط و با تکیه بر وحی و  استمداد از خالق هستی به ترسیم جایگاه حقیقی زنان متناسب با آفرینش آنان پرداخته است.

فرهنگ اسلامی به فرهنگی می گویند که لباس اسلام به تن کرده باشد و در هر زمان و مکان و در هر شرایط مضمون و محتوای اسلامی را به نمایش بگذارد.

با بروز انقلاب اسلامی و شعار بازگشت به اسلام ناب محمدی(ص) از سوی امام خمینی احیای شخصیت زن مسلمان نیز چه در نظر و چه در عمل جلوه ای دیگر یافت. از جنبه نظری دیدگاهی می جوید در باب زن و ارزش های او در جهان امروز پدید آمدو در صحنه عمل زنان در مسائل سیاسی فرهنگی و اجتماعی پا به پای مردان و گاه مقدم بر آنان در سرنوشت جامعه نقش آفرین شدند.

این موج فرهنگی حضور و تعالی زن نه تنها در سال های پیش از انقلاب اسلامی افول نکرد بلکه در عرصه دفاع مقدس شکل کامل تری به خود گرفت و پس از آن نیز رشد فزاینده ای یافت. با این همه آفات و بلیات همواره در قالب طرح دیدگاه های متأثر از غرب و تفکرات فمینیستی از یک سو نظرات متحجرانه از سوی دیگر، این نهال نو پا را تهدید کرده و گاه آن چنان فضا را مسموم ساخته است که دیدگاه های اصیل اسلامی برای عموم جامعه به ویژه زنان مومن و انقلابی و حتی فرهیختگان و متولیان فرهنگی و اجرایی کشور نیز مشتبه شده است.

در چنین شرایطی ارائه سیمای جامع زن در اسلام مبتنی بر ساختار آفرینش او و متناسب با مقتضیات زمان و مکان، ضرروت خویش را باز می نمایاند. رهبر فرزانه آگاه و هوشیار و هدایتگر انقلاب به پاسداری از فرهنگ اسلامی پرداخته و با دقتی وصف ناشدنی تمامی جلوه های این تهاجم و غارت فرهنگی را افشا و به فراخور آن به ارائه طریق می پرداختند.

کلید واژه ها: آزادی، زنان، فرهنگ ، دین، ارتقاء.

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...