چکیده مقاله تساوی یا تشابه حقوق زن و مرد از منظر حضرت امام خمینی(ره)

تهیه و تنظیم:

حمیده زارعی

در نظام اسلامی زن بعنوان یک انسان می تواند مشارکت فعال با مردان در بنای جامعه اسلامی داشته باشد نه به صورت یک شیء، زنان در جامعه اسلامی آزادند و از رفتن آنان به دانشگاه و ادارات و مجالس به هیچ وجه جلوگیری نمی شود از چیزی که جلوگیری می شود فساد اخلاقی است که زن و مرد نسبت به آن مساویند، و برای هر دو حرام است. عنایتی که اسلام به زنان دارد بیشتر از عنایتی است که به مردان دارد. در این نهضت زنان حق بیشتری از مردان دارند. زنان مردان شجاع را در دامان خود بزرگ می کنند. قرآن کریم انسان ساز است و زنان نیز انسان ساز اند. در درجه اول باید حافظ و نگهبان این امانت اجتماعی و اخلاقی و انسانی باشد.

زن به عنوان یک صاحب عفت حامل یک امانت بزرگ انسانی است نه دارای یک امر شخصی که اگر از آن بگذرد از شخص خودش گذشته اگر بگذرد به یک امانت انسانی خیانت کرده است. مرد هم باید عفیف باشد زن هم باید عفیف باشد ولی می دانیم که اگر دنیا را هم از نام تساوی حقوق زن و مرد پر کنند تشابه  حقوق زن و مرد را کسی نمی تواند درست کند و در این زن و مرد دو جنسی هستند که در برخی امور انسانی با یکدیگر مشترک هستند و لهذا عفت زن یک امری است که مورد تجاوز قرار می گیرد، ولی عفت مرد هیچ وقت مورد تجاوز زن قرار نمی گیرد.

از منظر امام خمینی (ره) بشر قرن بیستم با همه پیشرفت ها و دستیابی به همه امکانات اما هم چنان رگه هایی از تفکر قرن وسطایی در او وجود دارد و فکر کهنه و پوسیدۀ عدم تفاوت زن و مرد را دنبال می کنند و خیال می کنند زن و مرد با یکدیگر تفاوت ندارند و یا در صورت تفاوت قائل شدن مانند مردم قرون وسطی بر آن است که نتیجه بگیرند که زن جنس پست تر است. زن انسان کامل نیست. زن برزخ میان حیوان و انسان است، زن لیاقت و شایستگی این که در زندگی مستقل باشد ندارد و باید تحت قیومت و سرپرستی مرد زندگی کند در صورتی که امروز دیگر این حرف ها کهنه و پوسیده شده است امروز معلوم شد همه این ادعاها جهلیاتی بوده است که مردان به حکم زورگوی در دورۀ تسلط بر زن ساخته بودند.

کلید واژه: تساوی، تشابه، حقوق زن ومرد، امام خمینی(ره).

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
نظر از: رحیمی [عضو] 

رسیده اند صمیمانه مهر و ماه به هم
دو چشم عاشقشان زل زده است- آه- به هم

چه شاکرند به درگاه عشق از اینکه
رسیده اند به پیوندِ دل بخواه، به هم

به عشق می اندیشند با دو دیده تر
به راه راست، به دوریِّ از گناه، به هم

به اینکه عهد ببندند و سخت، دل بدهند
برای بودن تا انتهای راه، به هم

چه مؤمنانه خدا را به شکر می خوانند
دو تا کبوتر معصوم با نگاه به هم

شب است اما روشن تر از سپیده صبح
بدل شده است چه زیبا شب و پگاه به هم

این روز زیبا بر شما مبارک باد.

1395/06/13 @ 17:12


فرم در حال بارگذاری ...