پایان نامه سطح 2 (کارشناسی)

موضوع :
جایگاه معرفت امام عصر(عج الله تعالی فرجه الشریف) و آثار و لوازم آن

استاد راهنما:
سرکار خانم منازاده

استاد داور:
سرکارخانم فلاح زاده

پژوهشگر
فریده کیانفرد

مهر91

چکیده

تحقیقی که پیش رو دارید با عنوان جایگاه معرفت امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و آثار و لوازم آن تدوین شده است.
روشن است که اولین و مهمترین وظیفه ی انسان شناخت پروردگار و خالق خویش است و تا شناخت و معرفت حاصل نشود راه درست بندگی و اطاعت به روی انسان باز نخواهد شد . به همین جهت هم در قرآن و هم در روایات، به طور مفصل درباره ی لزوم معرفت خدا سخن گفته شده است .
آیات فراوانی از قرآن به توصیف خداوند و صفات گوناگون او پرداخته اند و امامان معصوم علیه السلام نیز در روایات و دعاها و خطبه ها به شکل گسترده از خداوند و اوصافش سخن گفته اند .
از نظر روایات راه معرفت خدا و اوصاف او ، شناخت اولیای خدا و امامان معصوم است . چون این بزرگواران مظهر اسماء و صفات الهی هستند و آینه ی جمال و جلال پروردگارند .
معصومین ، انسانهای کاملی هستند که خداوند آنها را خلیفه ی خود در زمین قرار داده و خود اراده کرده که به وسیله ی ایشان شناخته شود و از مسیر اطاعت آنها اطاعت شود و ثواب و عقاب را نیز بر پایه ی اعتقاد و اطاعت آنها قرار داده است .
به عبارت دیگر معرفت امام علیه السلام ، طریق معرفت خداست و آدمی با شناخت و توجه به گفتار و دستورات ایشان ، می تواند در جاده ی صحیح زندگی گام بردارد و به سعادتی که خداوند برای او رقم زده ، برسد .
نتیجه آن که معرفت نوع خاصی از علم است که آخرین مرحله ی مسیر عبودیّت می باشد و بالاترین معرفت ها برای انسان معرفه الرّب می باشد که کسب معرفه الرسول و معرفه الامام راه های کسب آن است.
واژگان کلیدی که در این تحقیق کاربرد داشته اند عبارتند از:
امام - رسول - صنع - علم - معرفت- منزلت

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی, موضوعات مهدویت  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...