تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

جایگاه انتظار و آثار آن در زندگی

استاد راهنما
سرکار خانم منازاده

استاد داور:
سركار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
زینب فولادی

پاييز 1389

چكيده

انتظار در لغت به معناي چشم داشت و چشم به راه بودن و اميد به آينده است.
انتظار از نظر دين و مذهب به معناي اميد و آرزو است؛ اميد به آينده اي نويد بخش و سعادت آفرين، اميد به آينده اي كه در آن جهانيان از مفاسد و بدبختي ها رهايي يافته، و بشر راه، خير و اصلاح را در پيش گيرد و دنيا در پرتو تحقق عدل الهي مدينه فاضله گردد.
اين انتظار و اميد به آينده، آن گاه كه به رفتار و حركت پيوند خورد و آگاهانه و با تدبير صورت گيرد، نتيجه آن در شخص منتظر ظاهر مي شود و فرد نظاره گر پديده ها و حوادث نيست و در حد توان خويش سعي مي كند كه با رفتار و عمل خود، زمينه ظهور جهت خدا را فراهم آورد.
ولي در مقابل برداشت قشري از مردم در مورد انتظار اين است كه صرفا ماهيت انفجاري دارد و فقط از راه گسترش و اشاعه و رواج ظلم و فساد و تبعيض و تباهي، ناشي مي شود.
اين برداشت از انتظار، بدترين مفهومي است كه مي توان به آن نسبت داد و در واقع منجر به تطعيل شدن حدود و مقررات الهي مي شود.
در روايات اسلامي مقام و منزلتي ويژه براي انتظار منتظرين واقعي آن حضرت برشمرده اند كه گاه آدمي را به تعجب وا مي دارد.
در فضيلت و جايگاه انتظار همين بس كه، انتظار حلقه اتصال شيعه با امام عصر خويش و معيار ارزش انسان هاست. در روايات و آيات قرآني فضايل و ويژگي هايي كه براي منتظران بيان شده، تحت عناويني از اين قبيل آمده است: بهره مندي از اجر و پاداش شهدا، مزين شدن به تقوي الهي، پايداري و استقامت منتظران در عقيده خويش، و سربلندي در امتحانات الهي.
منتظري كه براي انتظارش اين همه فضايل بيان شده، او هم در قبال امام خويش وظايف و تكاليفي بر عهده دارد از جمله: صدقه دادن براي حفظ جان امام خود، دعا براي حفظ ايمان خود، خودسازي، اصلاح جامعه، و دعا براي تعجيل فرج حجت خدا. كه شخص با انجام اين تكاليف در زمره اصحاب و ياران امام عصر قرار مي گيرد.
اگر منتظر واقعي به عمق معارف و مفاهيم انتظار كه در بيانات ائمه معصومين وارد شده،
پي ببرد، اين انتظار آثار و كاركردهاي گوناگوني در ابعاد مختلف زندگي او اعم از فردي، اخلاقي، اجتماعي و سياسي دارد. به طور مثال منتظر واقعي در پي سازندگي خود و جامعه خويش است و در فسادها وگناه هاي محيط حل نمي شود و اين انتظار براي او انگيزه اي است كه براي قيام در برابر حاكمان و دولت هاي ظالم اما متاسفانه برخي افراد اين اثرات را ناديده گرفته و انتظار را به معناي خحواگي و سكوت و سكون تعبير كرده اند و دچار آفات و آسيب هاي انتظار شده اند، اما براي جلوگيري از اين آفات، منتظر بايد معرفت خود را نسبت به امام خويشي بالا برد و دوستان و دشمنان ولي خدا را بشناسد و زمينه هاي ظهور و آمادگي پيوستن به امام را فراهم آورد.
كليد واژه: انتظار، ظهور، غيبت، آخر الزمان، مهدي.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی, موضوعات مهدویت  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...