تحقيق پايانی سطح دو (كارشناسي)

از ا حتضار تا قبر
(از دیدگاه آیات و روایات)

استاد راهنما
سرکار خانم غفارنیا

استاد داور:
سرکار خانم فلاح زاده

محقق
سمیه ارجمندی

تابستان 1388

چكيده

يكي از ضروريات مكتب اسلام، اعتقاد و ايمان به مرگ و مسئله ي معاد و روز رستاخيز است.
لازمه ي تحقق روز رستاخيز خروج از دنيا است و خروج از دنيا ميسر نمي شود مگر با مرگ ، لذا مرگ هم مقدم بر قيامت است و هم مقدمه ي آن.
نظري اجمالي به آيات قرآن مجيد نيز نشان مي دهد كه در ميان مسائل عقيدتي هيچ مساله اي در اسلام بعد از توحيد به اهميت مساله مرگ و اعتقاد حيات بعد از مرگ نيست. اگر چه معاد از ديدگاه مكاتب مادي مورد انكار قرار گرفته است ، اما قطعيت مرگ مساله اي نيست كه بتوان آن را انكار نمود.
در خصوص مساله ي معاد و مرگ كتاب هاي بسياري نگاشته شده است. اما كتابي كه جداگانه به بررسي مرگ بپردازد، كمتر به چشم مي خورد، بر همين اساس در اين نوشتار با عنوان «از احتضار تا قبر» سعي شده تا با شيوه ي خاصي، بر مسائل مربوط به احتضار و حالات ميت از ديدگاه اسلام پرداخته شود، لذا حقيقت مرگ و اينكه مرگ نيستي و فنا نيست بلكه حياتي ديگر است و ارتباطي بين دنيا و آخرت، مورد بحث قرار گرفته است.
در بخش هاي بعد به مباحثي چون، انواع مرگ، سختي هاي مرگ و اعتقادات فرد در حال جان دادن يا احتضار پرداخته شده است تا بتواند به طور كامل و در تمام ابعاد حقيقت مرگ را به خواننده بشناساند، همچنين چگونگي قبض روح كه در بخش هاي آخر مورد بررسي قرار گرفته است و ارتباط و وظايف اطرافيان فرد در حال موت، بيان گرديده تا تصويري واضح و روشن از مرگ و حالات و چگونگي آن در ذهن خواننده ايجاد شود و او به مقصد اصلي و منظور واقعي رهنمون شود. چرا كه اعتقادات درست و راسخ به مساله ي مرگ و حيات پس از آن ضامن اجراي تمام قوانين الهي و انگيزه ي اصلي تهذيب نفوس و عمل به تكاليف خواهد بود.
واژگان كليدي:‌ مرگ- قبر- دفن- قبض- سكرات- تشييع- اجل.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...