تحقیق پایانی سطح دو(کارشناسی)

بارزترین ویژگیهای انسان کامل در قرآن و روایات

استاد داور
جناب آقای یزدانی
استاد راهنما
سرکار خانم فلّاح زاده
پژوهشگر
فاطمه رجبی
تابستان1389

چکیده
دراین نوشتار به معرفی مهمترین ویژگی های انسان کامل در قرآن و روایات پرداخته شده است. از آنجا که انسان موجودی کمال جو است، و همچنین انسان کامل از جایگاه و مقام ویژه ای در نظام خلقت برخوردار است، تا جایی که او خلیفۀ خدا در زمین و حجت اوست؛ باید او را شناخت تا الگوی صحیحی برای زندگی برگزید.
در این راستا، این پژوهش در سه بخش تدوین گشته است. بخش اول کلیات که در آن به تبیین و توضیح موضوع و اهمیت آن و اهداف و فوایدتحقیق و سئوالات مربوطه وهمچنین تعریف مفاهیم واصطلاحات کلیدی بکار رفته در تحقیق، پرداخته شد ه است. بخش دوم تحت عنوان جایگاه و ویژگی های انسان کامل می باشد که جایگاه انسان در عالم هستی و ویژگی های انسان کامل را در دو بعد معرفتی و اخلاقی مورد بررسی قرار می دهد، به معرّفی وتبیین برخی از ویژگیهای انسان کامل مثل فضایل وکرامات او، علم، ایمان، عصمت، سعۀ صدر، اخلاص، توکل و… می پردازد. در بخش سوم به بیان برخی از مقامات انسان کامل مثل مقام خلافت الهی و مقام ولایت الهی پرداخته شده که در این فصل بنا به استناد آیات و روایات این مقامات برای انسان کامل بیان شده است.
این تحقیق بر اساس نگرش کاربردی است و بر اساس راهکار کتابخانه ای وبر اساس راهبر جزء تحقیقات توصیفی محسوب می گردد.
از منابع مورد استفاده در این تحقیق می توان به« تفسیر موضوعی قرآن کریم»، «تفسیر انسان به انسان»وکتاب «ولایت در قرآن»که از تألیفات آیت الله جوادی آملی می باشند،وکتاب« انسان کامل در نهج البلاغه»، تالیف استاد« علامه حسن زاده آملی» وکتاب«کمال انسان وانسان کامل» که پژوهشی است دربارۀ مسیر تکامل انسان از نظر عقل ونقل،نوشتۀ آقای« علی مؤمنی»، و همچنین کتاب« سیمای انسان کامل از دیدگاه مکاتب»، تالیف آقای« عبد الله نصری» که به معرفی انسان کامل و ویژگیهای او در مکاتب مختلف پرداخته است اشاره کرد.
با توجه به آنچه در این نوشتار آمده کامل ترین انسانی که خلیفۀ خداوند بر زمین است و
زمین هیچ گاه از وجود او خالی نیست پیامبر و امام معصوم(ع) است. و بقیّۀ انسانها تنها می توانند به مراتبی از کمال دست یابند.
کلید واژه: انسان، کمّل، عرف، صوف، خلیفه، ولی.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات کلامی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...