تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

نقش والدين در تربيت نوجوان

استاد راهنما
سركار خانم غفارنيا

استاد داور
سركار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
مرضيه هاشمي

زمستان 1388

چکیده

تربیت درست کودکان و نوجوانان با استفاده از راهکارهای علمی و روان شناسانه، آرزوی همه پدران و مادران در سراسر جهان است. اما جامعه اسلامی به این مقدار بسنده نمی کند و ایجاد پشتوانه دینی و فرهنگی در فرزندان این مرز و بوم مقدس را نیز می جوید.
در تعالیم دینی، تربیت اولاد را به عهده پدر و مادر واگذار کرده اند. در اهمیت نقش خانواده و محیط تربیتی این روایت کافی است که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: السعید من سعد فی بطن امه و الشقی من یشقی بطن امه: روایت اینست که دل مادر زمینه ساز سعادت و یا شقاوت فرزند است یعنی پدر و مادر دخالت موثر در خوشبختی ها و بدبختی های فرزندان خود دارند. از آن جا که دوران نوجوانی، دوران بسیار حساس است، زیرا از یک طرف در این دوره، تمام غرایز و تمایلات در نوجوان شعله ور است و زبانه می کنند و از طرف دیگر یک دنیا احساسات و عواطف بروز می کند و شکوفا می شود؛ حال نوجوانی که در این دوره حساس با آن خصوصیات ویژه خود به سر می برد و مهمتر این که غرور جوانی هم بر او حکمفرماست نیازمند به يك پشتیبان و حامی دارد که او را همراهی کند و آن پشتیبان جز والدین نیستند تا بتوانند او را از سقوط و انحراف حتمی باز داشته به راه سعادت هدایت کند.
نوشتار حاضر شامل چهار بخش می باشد که بخش اول آن کلیات، بخش دوم با عنوان مفهوم تربیت و روش های آن می باشد در بخش سوم به بیان ویژگی های رشد در دوران نوجوانی پرداخته شده و در بخش چهارم اصول لازم در تربیت نوجوان بیان شده است.
کتاب هایی که در این نوشتار بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند عبارتند از: زمینه تربیت نوشته دکتر علی قائمی. روان شناسی و تربیت کودکان و نوجوانان نوشته غلامعلی افروز
رفتار با نوجوان نوشته زهرا معتمدی
واژه های کلیدی: والدین- نوجوان- بلوغ- تحول- بحران- تربیت.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تربیتی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...