تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

نقش والدين در تربيت ديني فرزندان

استاد راهنما
سركار خانم فقيهي

استاد داور
سركار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
زهرا شهرياري پور

زمستان 1388

چکیده

تحقیق حاضر موضوعی با عنوان «نقش والدین در تربیت دینی فرزندان» را مورد بررسی قرار می دهد در این تحقیق به دنبال یافتن پاسخی برای این سئوال هستیم که: والدین چه نقشی در تربیت دینی فرزندان ایفا می کنند؟
لذا سعی کرده ایم یک جمع بندی ناچیز ولی منسجم پیرامون نقش والدین در تربیت دینی فرزندان از دوران قبل از تولد تا دوران کودکی با استفاده از روش کتابخانه ای (جمع آوری اطلاعات قبلی ثبت شده) داشته باشیم. تا هم راهنمایی باشد برای اولیاء که به این امر اهمیت بیشتری بدهند و هم جوابی باشد برای بسیاری از سئوالات در این مورد.
در این راه و برای دستیابی به اهدافی که ذکر شد، علاوه بر استفاده از آیات و روایات، از کتبی با موضوعات تربیتی و اجتماعی نیز استفاده شده است.
تحقیقات و بررسی هایی که در این زمینه صورت گرفت و نتایجی که در این راه به آن ها دست یافتیم حاکی از آن می باشد که: والدین از عوامل مهم و مؤثر در تکون و رشد فرزندانشان به حساب می آیند و به همین جهت باید مراقبت های ویژه ای انجام دهند تا زمینه مناسب تری برای تعلیم و تربیت آنان چه قبل از تولد و چه بعد از آن، و در دوران های مختلف، به وجود آید. همچنین طفل در زندگی آینده نیازمند به ستون پایداری است که به هنگام تزلزل بدان متکی شود و در مسیر هدف نلغزد و ایمان و عقیده چنین ستون پایداری برای اوست. از سوی دیگر آدمی در مواجهه با مشکلات و حوادث زندگی اگر در عین تلاش شکست بخورد نیازمند به قدرت تسلی بخش است که مذهب چنین زمینه ای را برای آدمی فراهم می سازد در نتیجه، تربیت دینی به خاطر این اهداف و اهداف دیگر، در زمینه تکلیف و انجام وظیفه برای کودک امری ضروری است و باید از خانواده آغاز گردد.
واژگان کلیدی: آگاهی، آموزش، الگو، تربیت، تشویق، تعلیم، توجه، خانواده، دین، رفتار، صالح، فرزند، کودک، مادر، محبت، محیط، مراقبت، والدین، وراثت، وظیفه، نقش.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تربیتی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...