تحقيق پايانی سطح دو (كارشناسي)

آداب مهمانی و میزبانی در آیات و روایات

استاد راهنما
سرکار خانم علوی

استاد داور
سركار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
راضیه عادل

زمستان 1389

 

چكيده

قرآن دنی جامع و کامل است. همین ویژگی قرآن است که چیزی از جزئیات زندگی آدم را فرو نگذاشته است. در حقیقت با اتکا به روایاتی و که از ائمه و پیامبران به ما رسیده و قرآن سبک زندگی سالم و درست را می توان از آن آموخت.
اسلام با توجه به فطرت بشر گاه در جزئیات نیز دخالت می کند و اینگونه نیست که سبک زندگی را در بخش کلیات و سطوح عالی تبیین کند بلکه به حوزه های کوچکتر و جزئی تر وارد می شود و حتی در حوزه آداب افزون بر اخلاق دستورهایی را ارائه می دهد. از این رو سبک زندگی در اسلام از کلی ترین و اصولی ترین آغاز و به مباحث و موضوعات بسیار ریز و دقیق و لطیف چون آداب ادامه می یابد.
یکی از این موضوعات بسیار ریز و دقیق و لطیف در سبک زندگی، آداب میهمانی است که در آیات قرآنی و روایات که اشکال گوناگون به این موضوع پرداخته شده است.
مهمانی همانند هر کار دیگر آدابی دارد که اگر بدان عمل شود کمک بسیاری به انسان ها در رسیدن به مقصد و قرار گرفتن در مسیر درست خدایی شدن می کند.
زیرا انسان ها در روابط اجتماعی است که خود را به طور کامل تعریف می کند و اصولاً هوی، تنها در سایه ی شناسایی دیگری معنا می یابد و هویت یابی در سایه ی آن محقق می شود. از این رو مسائل و مباحث اجتماعی بیش تر مورد توجه و اهتمام قرآن و اسلام است و تا جایی که امکان دارد باید مورد اهمیت و توجه قرار بگیرد.
واژگان كليدي: ادب، مهمان، میزبان.

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...