تحقیق پایانی سطح دو (کارشناسی)

موضوع:
بررسی تاریخی و سیاسی فدک

استادان راهنما:
سرکار خانم محسنی
سرکار خانم غفارنیا

استاد داور:
سرکار خانم فلاح زاده

تهیه و تنظیم:
مرضیه مقتدایی

چکیده:
بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه وآله حضرت زهرا سلام الله علیها، از نظر زمانی در موقعیتی قرار داشتند که بایدعملاً وارد عرصه ی مبارزه می شدند، زیرا خلفا، به منظور کنار زدن اهل بیت از صحنه ی ولایت و حکومت دست به اقدامات ناجوانمردانه ای زدند که از جمله ی این اقدامات، غصب فدک بود. در این زمان حضرت زهرا سلام الله علیها وظیفه ی خویش دید که در مقابل غاصبین بایستد و در برابر ایشان با منطق عقل و قرآن و کلام پیامبر، به احتجاج برخیزد و بازپس گیری فدک تنها بهانه ای بود، برای حفظ مقام خطیر ولایت و حکومت حضرت علی علیه السلام. اگر ایستادگی فاطمه نبود، عملاً چیزی از اسلام و قرآن، باقی نمی ماند و ارزشهای انسانی به نابودی می گروید.
این پایان نامه، با محوریت بررسی تاریخی و سیاسی فدک، در شش بخش تنظیم شده است:
بخش اول: کلیات، بخش دوم: گذری بر فدک، بخش سوم: غصب فدک و اقدامات امیرالمؤمنین و حضرت زهرا سلام الله علیها در مقابل آن، بخش چهارم: اقدامات غاصبین پس از تثبیت غصب فدک، بخش پنجم: اسرار و آثار غصب فدک، بخش ششم: فدک در طول تاریخ و دادخواهی فاطمه سلام الله علیها در قیامت
روشی که در این نوشتار در نظر گرفته شده است، از نظر راهکار کتابخانه ای، از نظر راهبرد توصیفی و از نظر نگرش، کابردی است که درآن به جمع آوری مطالب، از منابعی چون:
فاطمه زهرا شادمانی دل پیامبر صلی الله علیه وآله نوشته ی احمد رحمانی، فدک در تاریخ نوشته ی سید محمدباقر صدر، اسرار فدک تألیف محمد باقر انصاری و سید حسین رجائی و … پرداخته شد. تا تلاشهای حضرت زهرا سلام الله علیها در بازپس گیری فدک، در راستای دفاع از ولایت بیان شود.
کلیدواژه: علی علیه السلام، زهرا سلام الله علیها، فدک، احتجاج، ارث، غصب، ابوبکر، عمر.


موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...