تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

بانوان و نقش آنان در حادثه عاشورا

استاد راهنما
حجه الاسلام والمسلمين دكتر محمد مهدي پورعلي فرد

استاد داور:
سركار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
فهيمه جاويدي آل سعدي

پاييز1388

چكيده

زن در عرصه حيات اجتماعي داراي اهميت و نقش فوق العاده مهمي است. او مي تواند مربي اجتماع باشد و با امكاناتي كه دارد همه گونه فضائل و افتخاراتي را كه لازمه انسانيت است كسب نمايد و حتي در امور اجتماعي مشاركت فعال و مستقيم داشته باشد. به شرطي كه بدكاران و سودجويان جامعه او را به صورت بازيچه درنياورده و مورد استثمار و تحذير قرارش ندهند. البته درصورتي كه اين بانوان متخلق به اخلاق الهي نباشند نقش هاي منفي فراواني در جامعه از خود بروز خواهند داد.
درعالم زنان بانواني يافت مي شوند كه پا از حدود وظايف فاميلي بيرون گذارده و به ميدان وسيعتري روي آوردند؛ از آن جمله در صحنه كربلا مي باشد و اين نشان مي دهد كه آنان درك عميقي از پيام سرنوشت ساز و رسالت انساني اسلام داشتند.
درمقابل به زناني كه احساس مي كنند به خاطر زن بودنشان دچار كمبود هستند يا به درجاتي كه مردان بدانها دست يافته اند نمي توانند دست يابند و آنگاه براي جبران كمبودها سعي دارند خود را تسليم چهارچوب هاي تمدن غرب كرده كوركورانه از آن ها تبعيت نمايند بايد گفت اگر خير و سعادتي است در سايه تبعيت از الگوهاي اسلامي، زنان مجاهد و مبارز، پاكدامن و فرشته سيرت است كه برخي از آنان در عرصه كربلا حضور داشته و براي بشريت افتخار آفريدند.
از اين جهت نياز به بررسي حضور گسترده زنان در حادثه كربلا قبل از روز دهم محرم، روز دهم و بعد از اين تاريخ مي باشد كه در بخش هاي اين پژوهش تنظيم و ارائه مي گردد.
مهم ترين كتب مورد استفاده اين نوشتار مقتل الحسين (ع) از ابي مختفف، لهوف ابي طاووس، ارشاد ج 2 شيخ مفيد و منتهي الامال جلد 1 نوشته شيخ عباس قمي مي باشد.
روش اين پژوهش براساس راهبرد توصيفي- تاريخي، براساس راهكار، كتابخانه اي از نوع نوشتاري و براساس نگرش، كاربردي مي باشد.
كليد واژه: زن، موثر، واقعه، عاشورا.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...