تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

خوف و رجا و آثار آن در زندگي

استاد راهنما
سركار خانم فقيهي

استاد داور
سركار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
فاطمه اميري نژاد

پاييز 1388

 

چكيده

از آنجا كه انسان معقتد و مومن چنين مي انديشد كه خداوند مي تواند در آينده ما را از نعمت هايي بهره مند سازد و نيز مي تواند ما را حتي از نعمت هاي موجود هم محروم كند اين انديشه، منشا خوف وي از خدا و اميد او به خدا مي گردد. و در حد كاملتر به اينجا مي رسد كه تنها اين خدا است كه مي تواند در آينده وي را بهره مند يا بي بهره سازد و اين انديشه سبب مي شود كه تنها و تنها از خدا بترسد و تنها دل به او ببندد كه اين از جمله صفات بارز و برجسته انسان عارف وارسته خداشناس خواهد بود.
خوف و رجاءء صفات ضروري است كه انسان مصمم به حركت در مسير كمال و وارستگي بايد واجد آن دو باشد و نبود هر كدام در واقع، نقصي در خصائل انساني و رواني به شمار مي آيد كه تاثير ناخوشايند خود را بر رفتار وي و نهايتاً بر سعادت و معنويت وي خواهد نهاد. در واقع، خوف و رجاءء به منزله نيروي اجرايي و يا دو بال پرواز و حركت است كه عامل مستقيم تلاش ها و جديت ها در رفتارهاي انسان مي باشد. يعني مي توان گفت به طور كلي رفتارهاي انسان آثار و جلوه هاي اين دو نيروي گرايش رواني است اعم از كارهاي مادي و معنوي و دنيايي و آخرتي.
به همين جهت نياز به بررسي حقيقت خوف، حقيقت رجاء، آثار خوف و رجاءء مي باشد كه در بخش هاي اين پژوهش، تنظيم و ارائه مي شود مهمترين كتب مورد استفاده اين نوشتار، كتاب آموزه هاي بنيادين علم اخلاق، جلد اول، نوشته ي محمد فتحعلي خاني و كتاب عرفاني اسلامي جلد اول، نوشته استاد حسين انصاريان مي باشد و همچنين كتاب اخلاق در قرآن جلد اول نوشته ي استاد محمد تقي مصباح يزدي و نيز كتاب علم اخلاق اسلامي ترجمه كتاب جامع السعادات نوشته ي علامه مولي مهدي نراقي مي باشد. روش اين پژوهش براساس نگرش، كاربردي و براساس راهكار، كتابخانه اي از نوع نوشتاري و براساس راهبرد، توصيفي مي باشد.
كليد واژه: خوف، رجاءء، آثار، يأس، خشيت.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...