تحقيق پايان سطح دو (كارشناسي)

حقيقت حسد و آثار سوء آن

استاد راهنما
سركار خانم محسني

استاد داور
سركار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
فاطمه زارع

پاييز 1388

 

 

چكيده

بحث از تهذيب نفس و پاكسازي روح از صفات ناپسند از جمله مباحثي است كه مورد توجه انسان سالك مي باشد و ناخودآگاه به سمت آن كشيده مي شود. صفات و رذايل اخلاقي بيماري هاي روحي مي باشند كه فوق العاده خطر آفرينند. از جمله اين رذايل مي توان به صفت رذيله ي حسد اشاره كرد. كه خود ريشه بسياري از رذايل اخلاقي محسوب مي شود. حسد به معناي آرزوي زوال نعمت از صاحب نعمت است و در فارسي به آن رشك مي گويند.
بنابراين براي اصلاح و تهذيب نفس كه در سعادت فردي و اجتماعي، دنيوي و اخروي انسان نقش موثري دارد، شناخت رذايل اخلاقي به ويژه حسد از اهميت خاصي برخودار است. زيرا ريشه اين رذيله اخلاقي به خلقت آدم بر مي گردد پس شيطان هيچ گاه از طمع كردن در وجود آدمي ذريغ نمي كند و همواره در پي از بين بردن ايمان وي است.
در تحقيق حاضر سعي شده است به كليات روش تحقيق، حقيقت حسد و اقسام آن، ريشه ها و عوامل رشد و نشانه ها، آثار و پيامدهاي حسد و راه درمان آن پرداخته شود در اين تحقيق كه از نظر نوع نگرش كاربردي، از جهت راهكار كتابخانه اي و براساس راهبرد توصيفي است؛ از كتب متعدد تفسيري، حديثي، اخلاقي و غيره استفاده شده است. از جمله اين كتب مي توان به معراج السعاده مرحوم احمد نراقي، جامع السعادات مرحوم محمد مهدي نراقي، شرح چهل حديث امام خميني (ره) و حسد آيه الله صدر اشاره كرد.
كليد واژه: حسد، غبطه، حسود، محسود، عجب، حرص، خوف، بخل، عداوت، تكبر، تعزز، حقيقت، آثار، سوء.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات اخلاقی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...