تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

سیره سیاسی و اجتماعی امام حسن عسکری(ع)

استاد راهنما
جناب آقاي بهارسعدی

استاد داور
سركار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
مرضیه شعبانی

پاييز 1389



چكيده

آنچه که در این تحقیق مورد بحث و بررسی قرار می گیرد سیره سیاسی، اجتماعی امام عسکری(ع) یادهمین پیشوای شیعیان می باشد و از جمله اهداف این تحقیق بالا بردن سطح بینش و آگاهی تمام کسانی است که خواهان حق و حقیقت هستند و دامنه آن که شامل، مختصری از زندگانی امام یازدهم(ع)، اوضاع سیاسی و اجتماعی امام(ع) در عصر حکومت خلفا و نقش سیاسی، اجتماعی ایشان در زمان خلفا می باشد.
نوع منابع مورد استفاده در این تحقیق از کتابهای تاریخی و غیره از جمله: سیره پیشوایان تألیف مهدی پیشوایی، با خورشید سامرا از محمدجواد طبسی، سیری در زندگی امام حسن عسکری (تاریخ چهارده معصوم(ع) از عباس قمی و کتابهای متعدد دیگر استفاده شده است.
از این رو روش انجام کار بر اساس نگرش ها، بنیادی و تاریخی می باشد و بر اساس راهبردها، توصیفی می باشد و بر اساس راه کارها، کتابخانه ای می باشد.
این تحقیق شامل پنج بخش باشد که فصل اول آن شامل کلیات روش تحقیق، بخش دوم آن شامل: مروری اجمالی بر زندگانی امام حسن عسکری(ع) و بخش سوم آن اوضاع اجتماعی حاکم بر عصر امام عسکری(ع) را در زمان خلفا تشریح می کند و بخش چهارم آن نیز سیره سیاسی عصر امام عسکری(ع) در مقابل خلفا را بیان می نماید و در آخر بخش پنجم که سیره اجتماعی امام حسن عسکری(ع) را بررسی کرده ایم.
و نتیجه ای که از این تحقیق به دست می آید این است که زندگی و چگونگی موضعگیریهای سیاسی- اجتماعی امامان معصوم، زمانی برای ما بهتر روشن می گردد که از شرائط خاص اجتماعی و سیاسی و فرهنگی زمان آن بزرگواران آگاه باشیم.
كليد واژه: سیره، سیاست، سیاسی، اجتماع، اجتماعی، امام، خلیفه، دین، حسن، عسکر، فرقه.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...