پایان نامه سطح 2 (کارشناسی)

موضوع :

سیره عملی امام جواد ‏ (ع)
استاد داور:
آقای لطیفی


استاد راهنما:
سرکارخانم فرهادی

پژوهشگر
رقیه نصیری

زمستان 90



چکیده

سیره درلغت به معنای شیوه ورفتاراست و در اصطلاح به معنای رفتار شناسی و شناخت اصول و روش هایی است که یک فرد صاحب اصول و روش در رفتار و کردار خود دارد.
خداوند متعال در قرآن کریم درمورد جانشینی وامامت تاکید کرده است و می فرماید:«اطیعوالله و اطیعوالرسول واولی الامر منکم…» از خداوند اطاعت کنید و از رسول خدا و اولی الامرایشان که همان امامان و جانشینان برحق پیامبر اکرم * هستند که پیامبر خودشان نیز در حدیثی یک به یک آن ها را تا مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه شریف نام برده اند که بهترین نمونه و شخصیت برای انسان در زندگی هستند.
امامان برای شیعه منبع و معدنی هستند که آن ها می توانند کلیه اعمال و رفتار و وظایف خود را از این منبع دریافت کنند وخود را درهمه امور با ایشان منطبق سازند این یک اثر ثابت و همیشگی است و یکی از وظایف مسلمانان این است که به ایشان در رفتار و گفتار تأسی جویند و انسان بدون بهره گیری از الگو نمی تواند راه رسیدن به کمال الهی را طی کند و در ابعاد مختلف زندگی خویش نیازمند راهنمایانی است که تجسم عملی کمالات الهی باشند. یکی از این شخصیتها نهمین پیشوای شیعیان، امام جواد a می باشد که در سال 195 هجری قمری درمدینه چشم به جهان گشودند نام گرامیشان محمد صلوات الله علیه وسلم ولقب ایشان «جواد الائمه» می باشد. امام جواد ‏a دارای ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اخلاقی، می باشند وچون عصر ایشان فشار سیاسی عباسیان زیاد بوده است وعمر امامت امام کم بوده است برای همین احادیث و کتابهای کمی در اختیارشیعیان قرار گرفته است. امام جواد ‏a در 8 سالگی به امامت رسیده اند و در 25 سالگی به شهادت رسیده اند.
کلید واژه ها : سیره، سیاست، اجتماع، امام، خلیفه، جواد(ع)

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...