تحقيق پايانی سطح دو (كارشناسي)

گواهان روز رستاخیز

استاد راهنما

سرکار خانم صادق

استاد داور:

جناب آقای طلعتی

محقق

مریم عابدی پور

تابستان 1390

 

 

چکیده

 

    نوشتار مذکور در خصوص شهادت گواهان در روز رستاخیز مطالبی را مطرح کرده است. آگاهی در موضوع مورد بحث موجب می شود که نیروی تقوا و ایمان در انسان تقویت گردد و عامل بازدارنده ای می شود در مسیر انجام گناه و کارهای ناشایست و در واقع باعث می شود که انسان آگاه بیشتر متوجه اعمال خویش باشد تا در حد امکان اعمال خدا پسندانه از او سر بزند و غیر آن نباشد.

   در این نوشتار به ترتیب شهود معرفی گردیده اند که اولین و مهمترین آنها خداوند متعال می باشد که شهادت خداوند به تنهایی در روز قیامت کفایت می کند زیرا عالم محضر خداست و تمام انسانها آنچه که انجام می دهند مورد نظارت و مراقبت پروردگار می باشد. اما پروردگار بزرگ و مهربان این لطف را در حق بندگان خود نموده است و با قرار دادن شهود دیگر باعث شده است تا بندگان هم در این دنیا بیشتر مراقب اعمال خویش باشند و هم در آخرت اتمام حجتی باشد بر انسانها.

   از دیگر شهود در روز قیامت که در این نوشتار معرفی شده است پیامبران و ائمه(ع) می باشند این انسانهای والا که خود نمونه انسان کامل و الگو برای دیگرانسانها می باشند با بینش ذاتی و علم گسترده ای که خداوندبه آنها عنایت نموده در جایگاه والای شهادت بر اعمال انسان قرار دارند. همچنین می توان به فرشتگان و قرآن اشاره کرد که در روز قیامت بر علیه ویا به نفع آدمی شهادت می دهند آنها نیز در این دنیا از دیگر مراقبان اعمال انسانها هستند و همه آنها را ثبت و ضبط می کنند تا ذره ای از قلم نیافتد و در پایان به شهادت اعضاء بدن فرد گناهکار و مکان وزمان اشاره می گردد. آری، خداوند متعال با قدرت بی نهایت خود در روز قیامت نه تنها اعضاء بدن انسان بلکه زمین و حتی روز و شب را به سخن می آورد تا بر آنچه انسانها انجام داده اند گواهی دهند و تمام اینها فقط به اذن الهی امکان پذیر خواهد بود.

کلید واژه: شهود، گواهان، قیامت، رستاخیز، حساب رسی، موقف.

 

 

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تفسیری  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...