معرفی مجلات تخصصی-پژوهشی

 عرصه ظهور و بروز نتایج پژوهشی ، در ارائه گزارش نمود پیدا می کند. گزارشات پژوهشگر در واقع همان قالب های ارائه تحقیقی است که اعم از مقاله ، تحقیق پایانی ، رساله ، کتاب است .

یکی از مهم ترین عرصه های گزارشگری پژوهش ، همان مقالات علمی است که هر تحقیقی به فراخور موضوع و حیطه کاربردی خویش از آن قالب برای ارائه نظریات علمی خویش استفاده می کند.

مقالات انواع مختلفی دارد و آنچه مقاله را از دیگر قالب های ارائه پژوهش متمایز می کند ، حجم کم ، علمی بودن و گستره و بستره باز آن ارائه نظریات محقق است .

از این رو ، در دنیای امروز که دنیای سرعت و فن آوری است . مقالات از اقبال بیشتری از سوی جامعه علمی مواجه هستند  و حتی ابزاری در جهت ، ارزیابی علمی اساتید و محققان نیز به حساب می آیند . مقالات علمی از لحاظ درجه اعتبار یکسان نیستند .به همین جهت عرصه ارائه آن ها نیز همسنگ نخواهد بود . امروزه آنچه سطح یک مقاله علمی را بالا می برد ، مجله ای است که آن مقاله را در خود چاپ کرده است

 امروزه موسسه اطلاعاتی (IsI) و یا مجله wos / jcR  و یا مجله Isc  و مجلات علمی پژوهشی  و دایره المعارف ها و مجلات علمی – ترویجی ، هر کدام به ترتیب نمودی از درجه اعتبار آن مقاله هستند و حتی از ملاک های انتخاب پژوهشگر برتر، چاپ مقالات محقق در یکی از مجلات و موسساتی است که ذکر شده است

 

سه نمونه داخلی این مجلات عبارتند از : مجلات علمی- ترویجی* مجلات علمی- عمومی* مجلات علمی_پژوهشی

مجلات علمی ترویجی:

به مجلات تخصصی گفته می شود که در بر دارنده مقالات مختلفی است که بیشتر جنبه ترویج و گسترش علوم را دارد و برای ارتقاء سطح اطلاعات خواننده ، موضوعی علمی را ترویج می کند . اصولا این مقالات جزء آشنا سازی هدفی ندارند و می توانند ترجمه یا تالیف باشند . مخاطب این نشریات ، افراد دارای تحصیلات دانشگاهی ، دانش آموزان دبیرستان ، مخترعان و … است .

 

مجلات علمی پژوهشی :

این نوع مقالات از نوعی اصالت و ابداع برخوردار هستند و مرزهای علم و فناوری را در می نوردند . بیشتر در جستجوی حقایق و کشف معارف است . مخاطب این نوع مجلات ، اساتید دانشگاه و دانشجویان مقطع تکمیلی و پژوهشگر موسسات تحقیقاتی هستند . از لحاظ درجه اعتبار معتبرتر از مجلات علمی ترویجی هستند و برخی از این مجلات در موسسه اطلاعات علمی (IsI) نیز نمایه شده اند .

معیار انتخاب مقاله برای درج در مجلات علمی پژوهشی بر اساس نظرات حداقل 3 داور متخصص رتبه گذاری می شود که 80 درصد مقالات آن علمی پژوهشی است .

 مقالات علمی عمومی:

مجله ای است که هر شماره آن با تاکید بر یک رشته علمی یا یک گروه آموزشی منتشر می شود و مجوز انتشار را از کمیسیون دریافت نمودند ولی در سطح مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی نیست .

 فهرست برخی مجلات معتبر و تخصصی دینی:

مجله نقد و نظر

مجله حکمت

مجله کلام اسلامی

مجله حکومت اسلامی

مجله اندیشه دینی

مجله آیت

فصلنامه النهج

مجله مطالعات معرفتی

مجله زن و جامعه

و …

برخی سایت های مفید:

www.noormags.ir

www.noorlib.ir

 

 

 

 

موضوعات: جزوات و آیین نامه های پژوهشی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...