چکیده مقاله
شیوه های همسرداری در سیره علوی و فاطمی

نوشته رویا کرمی

در شریعت مقدس اسلام، ازدواج مورد تأکید قرار گرفته است. ازدواج، روش پیامبر و محبوب ترین بنا نزد خداست. ازدواج موجب انس و آرامش، سرعت انسان در سیر تکاملی، تصحیح باورها و گذر از خودبینی و رسیدن به دیگردوستی و ایثار است. همچنین فراغتی فراهم می­کند که انسان بیشتر به تحصیل علم و عبادت بپردازد، بقای نسل بشر را تضمین و سرکش ترین غریزه را با صحیح ترین روش تأمین می­کند. تأخیر در ازدواج موجب آسیب روانی و محرومیت از لذت مشروع شده و انسان را در مرز سقوط به پرتگاه شهوات قرار می­دهد. در صورت غفلت، ازدواج منشأ آفاتی از قبیل: گرفتاری به حرام، کوتاهی در انجام وظایف، عدم بردباری در مقابل بداخلاقی همسر و فرزندان و غفلت از خدا می­باشد.
همسرداری و زندگی زناشویی در زیر سقف خانواده از مهم ترین سوژه­های تحقیقی است که همه زنان و مردان باید با آن آشنا باشند. علی و فاطمه (علیهما السلام) به عنوان برترین مردان و زنان آفرینش برترین الگوی مؤمنان هستند که تأسی به آنها مایه کمال و رشد همه جانبه انسان­های ایمان مدار و فضیلت خواه است. مهمترین الگوهای شناختی زن و شوهر عبارتند از: تقوامداری در زندگی، نگاه عدالت محور به زندگی، نگاه هدفمند به زندگی مشترک، شناخت حقوق و اخلاق همسرداری و درک متقابل همسر که در زندگی حضرت علی و حضرت زهرا(علیهما السلام) به وضوح روشن است.

کلیدواژه ها: علی، فاطمه، سیره، ازدواج، خانواده.

موضوعات: چکیده مقالات, تربیتی،اخلاقی  لینک ثابت
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(2)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
2 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از:  

خیلی زیبا بود تشکر

1395/07/07 @ 23:06
نظر از:  
5 stars

گزیده ای از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب به زوج های جوان
این پیوند ازدواج و زناشویی ، یکی از نعمت های بزرگ الهی و یکی از اسرار آفرینش است و یکی از موجبات بقا و ماندگاری و صحت و صلاح جوامع است.

تشکیل خانواده اگر به شکل سالمی صورت بگیرد و اخلاق حاکم بر زوجین ، صحیح و منطقی و منطبق با اصول شرع و آنچه خداوند متعال معین فرموده باشد ، این پایه اصلاح جامعه است و پایه اصلاح همه افراد جامعه است.

تشکیل بنای خانواده یک نیاز اجتماعی است. اگر چنانچه در یک جامعه ای خانواده ها درست و سالم باشند ، استحکام داشته باشند و تزلزل نداشته باشند ، حدود و ثغور خانواده محفوظ باشد ، این جامعه می تواند به خوبی اصلاح بشود. افرادش می توانند رشد فکری پیدا بکنند و از لحاظ روحی کاملا سالم باشند و می توانند انسانهایی بدون عقده باشند.

خطبه های عقد مورخ 1379/12/23 و 1381/3/8 و 1374/5/11

1395/07/04 @ 13:42
نظر از: مرکز تخصصی تفسیر شاهین شهر [عضو] 
5 stars

سلام
نویسنده وبلاگ شیراز تشکر از همراهی همیشگی شما
منتظر نظرات ارزنده ی شما در 2مطلب زیر هستیم
http://narjes-s3.kowsarblog.ir/?p=266968&more=1&c=1&tb=1&pb=1
http://narjes-s3.kowsarblog.ir/?p=267791&more=1&c=1&tb=1&pb=1

1395/07/03 @ 15:13


فرم در حال بارگذاری ...