حوزه علميه الزهرا(عليها السلام)
شهرستان شيراز

تحقيق پاياني سطح دو (كارشناسي)

چنـد همسـري

استاد داور
سركار خانم فلاح زاده

استاد راهنما
سركار خانم غفارنيا

پژوهشگر
صديقه بانشي

زمستان 1388

چكيده

ازدواج در اسلام امري مستحب و پسنديده است. همچنين تعدد زوجات و داشتن بيش از يك همسر براساس آيه 3 از سوره مباركه نساء كه مي فرمايد: «فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثني و ثلاث و رباع….» در اسلام مباح گرديده و مردان مي توانند تا چهار همسر به صورت عقد دائم در اختيار داشته باشند. علاوه بر نص صريح قرآن وجود روايات و سيره پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله) و اهل بيت (عليهم السلام)، دلايلي ديگر بر مشروعيت تعدد زوجات در اسلام به شمار مي آيند.
اسلام برخلاف آنچه دشمنان مي پندارند مبتكر تعدد زوجات نبوده و اين امر در ميان اقوام و اديان ديگر هم بنا به دلايلي سابقه داشته و حتي در دنياي منهاي مذهب نيز در گذشته و حال به صورت فحشا وجود داشته و به چشم مي خورد. اما اسلام اصل تعدد زوجات را بنا به ضرورت هاي فردي و اجتماعي پذيرفت و آن را اصلاح نمود.
اسلام ابتدا تعداد همسران مرد را به چهار عدد محدود ساخته و در ادامه شرط در اختيار داشتن بيش از يك همسر را رعايت عدالت ميان آنها در امور مادي و جسماني قرار داد و مردان را موظف نمود در صورت ترس از عدم رعايت عدالت، به يك همسر اكتفا نمايند.
در گرايش مردان به چند همسري، عوامل جغرافيايي و اقتصادي، عوامل طبيعي، عوامل فردي و اجتماعي مؤثر مي باشد قانون تعدد زوجات اگر چه در پاره اي از مواقع و در شرايط خاص به عنوان يك راحل مناسب جهت حل مشكلات فرد و اجتماع به حساب مي آيد اما اجراي نادرست آن سبب پيدايش مسائل و مشكلات روحي، اخلاقي، تربيتي و غيره در خانواده و اجتماع مي گردد.
واژگان كليدي:نكاح، تك همسري، چند همسري، چند زني، چند شوهري، ازدواج گروهي، نكاح استبضاع، كمونيسم جنسي، روسپي گري، عدالت، مهريه، نفقه.


موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات فقهی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...