تحقيق پايانی سطح دو (كارشناسي)

عنوان:
حیات طیبه از منظر آیات و روایات

استاد راهنما
سركار خانم فتحی

استاد داور
سرکار خانم فلاح زاده

پژوهشگر
سهیلا فخارپور

بهار1395

چکیده
پروردگار جهانیان که هیچ مدبری نتواند تدبیرش را در نوردد و هیچ حکیمی نتواند پی به کنه حکمتش ببرد، هیچ عالمی بی نیاز از علمش نیست و هیچ توانگری متکی به نیروی خود نیست ، برای تک تک اجزاء خلقتش هدفی دارد ، حال چگونه می شود باور کرد که برای خلق اشرف مخلوقاتش فلسفه ای طرح نکرده باشد و او را بی هدف پدید آورده باشد ؟
خداوندی که بشر را آفرید او را به حال خویش رها نکرد بلکه هدف از خلقتش را به کمال رسیدن قرار داد. پس انسان برخوردار از فیض عقل سلیم می بایست برای رسیدن به آن هدف که همانا هدف غایی و محل به شکوه رسیدن حکمت خلق انسان است و آن ، جایگاه به اهتزاز در آمدن بیرق کرامت انسانی است ، مقدمات و ملاحظاتی را در زندگی خود ملحوظ نماید تا پله های ترقی و نیل به آن هدف را یکی پس از دیگری طی نماید..
مقدماتی مانند بهره مندی و بکارگیری عقل سلیم ، اِعمال امر قناعت پیشگی در زندگی، اصل رضایتمندی انسان در کلیه امور ، رسیدن به مقام صبر و توکل ، راههای کسب و جلب روزی حلال و … می باشد ، تا با به بکار بستن این مقدمات به حیاتی نائل گردد که در قرآن کریم از آن به حیات طیبه تعبیر شده است . حیات طیبه ای که به معنای زندگی پاک می باشد که در اصطلاح به معنای تحقق جامعه ای قرین با آرامش، امنیت ، رفاه ، صلح ، محبت ، دوستی، تعاون و مفاهیم سازنده ی انسانی می باشد .
حیاتی که حیات حقیقی انسانی است حیاتی که حیات دنیوی با همه گستردگی اش بستر آن و حیات اخروی با جاودانگی و اهمیتش تبلور این حیات حقیقی است .
این حیات حقیقی و اصیل، واقعیتی ورای حیات ظاهری است که در همین دنیا حاصل می شود.
این حیات دارای ویژگی ها و آثار متعددی است که هر فرد مؤمن با انجام عمل صالح به آن دست می یابد. علم برترین ویژگی راه یافتگان به حیات طیبه می باشد ، پس کسی که می خواهد به حیات طیبه، برسد باید علمی داشته باشد که او را آماده سازد تا اشیاء را بر آن چه هستند ببیند یعنی حق را حق و باقی ، و باطل را باطل و فانی .
مواردی دیگر نیز مانند سلام و سرور پایدار ، کرامت فراگیر ، عبودیت . نور و زندگی تمام و باور از ویژگی های انسانی است که به حیات طیبه نائل گردیده است .
هم چنین حیات طیبه آثار فراوانی در زندگی هر فرد دارد که برترین آن رسیدن به لقاء الهی است ، همان که هدف غایی خلقت انسان می باشد.
از طرفی انسانی که برای خداوند شریک قائل می شود یا تکبر می ورزد نمی تواند به حیات طیبه دست یابد پس انسان باید عوامل و موانع دست یابی به حیات طیبه را بشناسد تا بتواند به این حیات عظیم دست یابد .
کلید واژه: حیات ، حیات طیبه ، ایمان ، عمل

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تفسیری  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...