موضوع :

نشانه های مومن از دیدگاه آیات و روایات

ججج
استاد راهنما:
سرکارخانم زارعی

استاد داور :
جناب آقای طلعتی

پژوهشگر
مریم کریمی

زمستان 90

چکیده

ایمان یک امر باطنی است که آثارش دراعمال آدمی ظاهر می شود و بدان آرامش می یابد و تفاوت آن با اسلام آنست که اسلام تسلیم شدن اعضا درمقابل آنچه خداوند دستور می دهد می باشد که ممکن است قلبی ونهادینه هم نشده باشد.از نشانه های مومن واقعی که در قرآن و روایات به آن اشاره شده آنست که مومن همواره سعی می کند درجات وارکان ایمان را دست یابد.تا در رسیدن به مدارج کمال به صفاتی آراسته گردد که او دربرقراری رابطه با خود و خداوندو دیگران یاری می رساند.
از نشانه های مومن در رابطه اش با خود از جنبه قلبی دارا بودن عزت و حیا است.اوهمچنین زیرک و روشن بین است و زهد را به تمام معنا که همان عدم دل بستگی به دنیا ست دارا است.
از نشانه های جنبه های جوارحی ایمان محافظت از اعضا و جوارح است.علاوه بر آن مومن به کسب روزی حلال و دانش می پردازد واز لحاظ ظاهری آراسته و خوش رو می باشد.راست می گوید و از زیاده گویی می پرهیزد و دارای نظم است.
مومن با ایمان و یقین،یاد خداوند و اشتیاق به مرگ، باخوف ورجا، تواضع و تسلیم، توکل، دوست داشتن و نیت صحیح از لحاظ قلبی بامعبود خود رابطه برقرار می سازد.
او با انجام واجباتش، پرداخت زکات، ستایش و شکر گزاری، دعا کردن و ان شاء الله گفتن وجهاد کردن، با خالق خویش از جنبه جوارحی رابطه برقرار می کند.
مومن با دیگران که شامل نزدیکان از جمله پدر و مادروهمسرو فرزندان وخویشاوندان می باشد رابطه دارد و با عیادت از بیماران ،شرکت در تشییع جنازه، یتیم نوازی و با انفاق و صدقه دادن به مردم عادی نیازمند رابطه ویاری می رساند.
او باعفو وگذشت، عدم آزار، انصاف داشتن، مدارا وسازش ،امانت داری، مهمان نوازی، سلام و معانقه کردن، امر به معروف ونهی ازمنکر، مشورت، خوش خلقی،همسایه داری، پرهیز ازقهر وآشتی کردن و با پرهیز از غیبت و حسادت وتهمت حقوق اجتماعی دیگران را رعایت می کند.
کلید واژه : مومن-ایمان- کفر- کافر- رابطه- قرآن- روایات

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تفسیری  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...