سیره اخلاقی امام حسین

استاد راهنما:

جناب آقای رحیمی

پژوهشگر

فاطمه مرحمت

چکیده

موضوع بحث در این پژوهش ، سیره اخلاقی امام حسین (ع) می باشد ، که اهداف مد نظر در آن معرفی شخصیت اخلاقی امام(ع) با عناوین اخلاقی فردی و اجتماعی می باشد که بعنوان الگوی عظیم و مناسب به جهانیان معرفی شود . برای بهتر شناخته شدن امام (ع) در ابتدا تعریفی از اخلاق و بررسی انواع آن ، سپس بطور گذرا زندگانی امام حسین (ع) را از ولادت تا امامت و شهادت مورد بررسی و بحث قرار داده ، آنگاه که چگونگی پرورش شخصیت امام (ع) را دانستیم به ذکر اخلاقهای ایشان بطور فردی و اجتماعی پرداخته و پس از آن به بیان منشهای اخلاقی ایشان در واقعه عاشورا که بزرگترین چهره انقلابی جهان و تاریخ و اندیشه ها است پرداخته شده :
به جهت پژوهش در این موضوع بیشتر از کتبی که زندگانی و شیوه های اخلاقی ، امامت و شهادت امام حسین (ع) را موضوع اصلی کتب خود قرار داده اند استفاده شده است . نتایجی که این تحقیق در پی دارد عبارت است از :
- داشتن الگوی عظیمی چون فرد انقلابی به مانند امام حسین (ع) راهی موثر و روشن است .
- اخلاق فرد و اجتماعی در اسلام با توجه به الگوی مناسب و صحیح صورت خواهد گرفت .
- بکار بستن خلقیات انسانی همچون بخشش ، جوانمردی و ..پایه و اساس زندگی اجتماعی و حلال بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی است .
- داشتن خلقات انسانی همچون بخشش ، جوانمردی و … پایه و اساس زندگی اجتماعی و حلال بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی است .
ایجاد زمینه ای برای شناخت الگوهای عظیم به مانند امام حسین (ع) به جهانیان راهی است برای گسترش خلقیات سالم و صحیح و پیشبرد اسلام .
واژگان كليدي: 1- سيره، 2- اخلاق، 3- امام، 4- حسين.

موضوعات: چکیده تحقیقات پایانی, موضوعات تاریخی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...